Čtvrtek, 28. března 2024

Automobilky atakují snižování emisí

Automobilky atakují snižování emisí
Jen pár dní před začátkem mezinárodního autosalonu v německém Frankfurtu se evropským automobilkám podařilo dohodnout na jednotné pozici ohledně plánů Evropské komise na snižování emisí CO2. "Cíl omezit do roku 2012 výši emisí na 120 gramů na kilometr je zcela odtržený od reality," řekl pro Handelsblatt šéf německé automobilky Porsche Wendelin Wiedeking. Stejný názor má také šéf koncernu Peugeot Christian Streiff, který plány označil za "totálně nerealistické".

Brusel hrozí sankcemi

Dosud se postoje automobilek v této otázce rozcházely, vzhledem k různým paletám výrobků by se totiž plány Bruselu některých dotkly více a některých méně. Problémy s tím mají především německé koncerny jako například Mercedes, protože zpravidla vyrábějí větší auta, která mají vyšší emise.

Pro firmy jako Fiat by naopak dodržování plánovaných limitů tak těžké nebylo. Jednotný postoj výrobců chce nyní na autosalonu, který bude zahájen ve středu, demonstrovat evropský svaz automobilek ACEA.

Ve sporu přitom očividně hodlá přitvrdit i komise. Jak totiž včera v jednom novinovém rozhovoru prohlásil příslušný komisař životního prostředí Stavros Dimas, je Brusel připraven nová nařízení prosadit v případě potřeby i se sankcemi. Definitivní návrh by měl být předložen zřejmě v prosinci nebo nejpozději v první polovině roku 2008.

Na snížení emisí v průměru na 120 gramů na kilometr do roku 2012 se komise a šéfové vlád členských zemí dohodli již na jaře letošního roku. Automobilky toho zčásti (pokles na 130 gramů) mají dosáhnout prostřednictvím zlepšení techniky, dalších deset gramů má zajistit například přimíchávání bio-pohonných hmot či optimálnější pneumatiky.

Automobilky neplní slib

Důvodem chystaných nových regulí je přitom fakt, že se automobilkám zřejmě nepodaří splnit jejich dobrovolný slib snížit do roku 2008 emise na 140 gramů. Podle aktuální studie evropští výrobci v tomto ohledu nečiní žádné pokroky, vloni emise dosahovaly průměrně 160 gramů na kilometr. Důvodem je velká poptávka po vysoce výkonných a těžkých vozech.

Přestože na první pohled jsou firmy v boji proti plánům komise zajedno, vedou se o některé detaily ještě diskuse. Němečtí výrobci tak na rozdíl od Francouzů a Italů nechtějí limit průměrných emisí ve výši 120 gramů, ale požadují limity odstupňovat v závislosti na třídě, do níž auto spadá. V praxi by to znamenalo, že by limit u emisí velkých aut byl vyšší než u malých. Šéf Peugeotu Streiff ale tvrdí: "Ti, kteří životní prostředí znečišťují nejvíce, se musí také více snažit než ostatní."

Životní prostředí a ekologická auta budou i jedním z témat frankfurtského autosalonu, kde si především Němci budou chtít napravit svou image neekologických aut. Snížit emise podle požadavků EU by přitom podle nejnovějších odhadů přišlo evropský automobilový průmysl ročně na zhruba 11 až 18 miliard eur.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů