Cyklistická projížďka po Praze vyzněla jako kritika magistrátu
Na startu velké cyklojízdy na Staroměstském náměstí se podle pořadatelů z iniciativy Auto*mat sešlo kolem 2500 lidí na kolech. Trasa vedla i po magistrále na náměstí Jana Palacha. Cyklisti měli zajištěn hladký průjezd městem na zelenou.
Mezi jezdci na kolech byly i rodiny s dětmi a lidé z jiných měst. Na kopii bicyklu zvaného kostitřas jel mladý muž z Tanvaldu. "Měl jsem za to, že je to proti ježdění auty," řekl. Požadavky sdružení na masivnější výstavbu stezek a tras však také podpořil, ač prý po Praze jezdí na kole minimálně.
"Není to nátlaková akce. Nemáme nic proti automobilům," zdůrazňovali v projevech organizátoři. Chtějí však, aby se cyklistika stala v Praze plnohodnotným druhem dopravy. Stavba stezek a tras pro cyklisty přitom podle iniciativy téměř nepokračuje.
Doprava roste a město tento trend podporuje
"Automobilová doprava zahltila již v roce 2000 všechny ulice pražského centra a dále narůstá. Magistrát tento trend podporuje miliardovými investicemi do tunelů a dálnic, zatímco vytváření infrastruktury pro cyklistickou dopravu se prakticky zastavilo," uvedl Michal Křivohlávek z Auto*matu.
Podpořil ho i ministr životního prostředí Martin Bursík, podle něhož Praze chybí síť stezek, na nichž jsou cyklisté chráněni před automobily. V metropoli také neexistuje systém půjčoven kol, postěžoval si ministr.
Organizátoři vyzývali jezdce k ohleduplnosti, aby neomezovali automobily, a k tomu, aby měli na kolech povinnou výbavu, jako jsou osvětlení a odrazky. Řada cyklistů tak však kola vybavená neměla.
Někteří pozorovatelé se podivovali nad tím, že jízdy se zúčastnil i radní Petr Štěpánek, který má stezky a trasy na starosti, když akce vyzněla v podstatě jako kritika magistrátu.
Auto*mat žádá to, aby magistrát do roka zpracoval koncepci rozvoje cyklistické a pěší dopravy, aby jezdcům na kole umožnil obousměrný provoz v některých jednosměrných ulicích a budoval stezky při opravách všech současných a při výstavbě nových ulic. Ve prospěch cyklistů by se měly podle iniciativy upravit některé křižovatky a ve prospěch chodců intervaly semaforů na vybraných přechodech.