zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

První motory Euro 5 s EGR přijíždějí

06.10.2007
Ovzduší
První motory Euro 5 s EGR přijíždějí
Scania jako první výrobce těžkých nákladních vozidel představila novou řadu motorů splňující požadavky normy Euro 5 bez následné úpravy výfukových plynů. Nová řada motorů nabízí vysoký výkon bez negativního dopadu na spotřebu paliva.

Po pěti letech vývoje představuje Scania novou platformu řadových pěti- a šestiválcových motorů s technologií EGR, splňujících normu Euro 5, která se od října 2009 stane závaznou v celé Evropské unii. Dva 9litrové motory o výkonu 230 k a 280 k mají rovněž osvědčení o splnění požadavků normy EEV, která je dnes nejstriktnější ověřitelnou emisní hladinou.

S technologií EGR - recirkulace výfukových  plynů  - se vznik  emisí  potlačuje již během  spalování  a  odpadá  tak potřeba dalšího zařízení pro následnou úpravu  spalin  a nádrží pro přepravu aditiv jako u technologie SCR. "Tankování aditiva Ad Blue může zatěžovat obzvlášť malé dopravce. S novou platformou motorů Scania řidič tankuje pouze naftu," vysvětluje výhodu pro zákazníky Marián Černoch, obchodní ředitel Scania CZ.

VĚTŠÍ VÝKON PŘI STEJNÉ SPOTŘEBĚ

Nová řada motorů byla již od počátku vyvíjena s využitím technologie EGR, protože jde o výhodnou a finančně úspornou technologii, která má podle výrobce umožnit maximálně  ekologický  výkon v jakýchkoliv provozních podmínkách bez nutnosti tankování dalších přídavných látek. Nová řada motorů Euro 5 dosahuje stejné spotřeby paliva jako předchozí řady motorů splňující normy Euro 3 a Euro 4. Výhoda nových motorů Euro 5 je daná tím, že síla vysokého krouticího momentu už od nízkých otáček umožňuje ušetřit více paliva volbou rychlejšího převodového poměru.

Při vývoji nového motoru Scania zásadně inovovala způsob chlazení. "Systém EGR pro motory Euro 4 obsahoval vodní chlazení. Pro Euro 5 potřebujeme více chladící kapacity pro výfukové plyny, a proto jsme zavedli ještě druhou fázi chlazení vzduchem. To je unikátní postup, který dosud nikdo nepoužil," uvedl Jonas Hoffstedt, šéf vývojového oddělení motorů Scania.

EURO 6, OBNOVITELNÁ PALIVA, HYBRIDNÍ POHONY

Scania se již nyní postupně připravuje na splnění požadavků normy Euro 6, o jejíž úrovních, zkušebních metodách a samotném načasování se rozhodne v budoucnu. V době, kdy norma Euro 6 začne platit, budou  škodlivé   emise  ze vznětových motorů pravděpodobně tak malé, že se zájem automobilového průmyslu bude soustřeďovat spíše na emise oxidu uhličitého a na využití obnovitelných paliv.

Dalším trendem, který se v oblasti nákladní dopravy začíná stále více prosazovat, jsou hybridní pohony. V první polovině tohoto roku Scania představila nový hybridní etanolový autobus, který dokáže snížit emise  CO2  až o 90 % a je schopen ušetřit až 25 % paliva. Nový hybridní koncept Scania využívá běžný autobusový motor a navíc nabízí volbu paliva - motor může být upraven pro provoz na etanol, naftu nebo plyn.

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí