Sobota, 20. dubna 2024

Nástup zelených aerolinek

Nástup zelených aerolinek
V boji s globálním oteplováním hledají výhodnější trasy a nabízejí možnost platit za emise

PRAHA Zelená politika a ekologické chování mnoha globálních firem přinesly další ovoce. Aerolinky Scandinavian Airlines Stockholm (SAS) jako první na světě přišly s konceptem "zeleného létání".
Už ke konci roku 2007 by měly začít létat první linky přes Atlantik, z východního pobřeží Spojených států na letiště Stockholm/Arlanda. Zákazníci budou využívat amerického stroje Airbus A330.
"SAS právě vyhodnocuje počítačový systém umožňující ,zelené cestování' na krátkých letech z Arlandy do Stockholmu," uvedl tiskový mluvčí SAS Anders Lindström.
Tento IT systém spojuje letecký kontrolní systém s řídícím systémem v letadle a určuje nejvýhodnější letovou dráhu, která může na krátkých vzdálenostech ušetřit palivo o váze od sto padesáti do dvou set kilogramů při letu s Boeingem 737. "Na dlouhých vzdálenostech je úspora minimálně tři sta kilogramů," konstatoval Lindström.
Podobně lze snížit i emise oxidu uhličitého. Na kratších letových vzdálenostech je to v průměru čtyři sta sedmdesát pět kilogramů oxidu uhličitého, při delších, mezikontinentálních letech může jít o úsporu v rozmezí šesti set až devíti set padesáti kilogramů.
KSAS se podle vyjádření jejich mluvčího zatím žádná jiná letecká společnost nepřipojila. "Přitom hodnocení tohoto systému je součástí projektu Evropské unie nazvaného Jednotné evropské nebe," dodal Lindström.

Kupovat emisní povolenky může i cestující v letadle

Bojovat proti globálnímu oteplování nebo alespoň snižovat jeho následky ale nemusejí bezprostředně pouze aerolinky. Skandinávská společnost SAS nabízí svým zákazníkům speciální servis, který lze nazvat emisní kalkulačkou. "Na webové adrese sasems.port.se se cestujícím nabízí možnost spočítat si emise oxidu uhličitého vytvořené během letu," informuje Lindström.
Obdobnou službu na svých stránkách nabízí i British Airways. Znamená to, že pokud například český turista cestuje z Prahy do Londýna na letiště Heathrow a tyto údaje zadá do internetové kalkulačky, zjistí, že letadlo na této vzdálenosti vyprodukuje 0,26 tuny oxidu uhličitého. Za tyto emise pak může zaplatit 3,4 eura (necelých 94 korun). "Když bude chtít cestující na tyto emise přispět, může tak učinit prostřednictvím našeho partnera Carbon Neutral, který nabízí možnost přispět na různé ekologické projekty," řekl Lindström.
Projekty se orientují na využívání obnovitelných zdrojů energie z přírody, například na výstavby větrných elektráren v Mongolsku, Indii nebo na Novém Zélandu.
British Airways zase poukazuje částky uhrazené cestujícími jako kompenzace za tvorbu emisí na účet sdružení Climate Care, jež podporuje projekty trvale udržitelné energie.
Zdroj:Lidové noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů