zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Mrakodrapy na Pankráci budou možná bez příjezdové silnice. Ministerstvo dopravy zrušilo povolení k rozšíření magistrály.

03.10.2007
Obecné
Mrakodrapy na Pankráci budou možná bez příjezdové silnice. Ministerstvo dopravy zrušilo povolení k rozšíření magistrály.

PRAHA – Ministerstvo dopravy potvrdilo některé výhrady občanských sdružení k  rozšíření severojižní magistrály v oblasti Pankrácké pláně a zrušilo stavební povolení vydané magistrátem. Je to dobrá zpráva pro obyvatele Pankráce, kteří už řadu let volají po zklidnění dopravy a špatná zpráva pro investory a lobbyisty prosazující mrakodrapy Epoque. Výškové budovy bez příjezdové silnice totiž nebude snadné zprovoznit.

„Ministerstvo dopravy zrušilo rozhodnutí pražského magistrátu převážně z důvodu, že se tento úřad dostatečně nezabýval námitkami občanských sdružení a převážnou většinu jich zamítnul,“ vysvětluje právník Ondřej Tošner z Ateliéru pro životní prostředí. „Ministerstvo potvrdilo oprávněnost některých výhrad občanských sdružení. Uložilo magistrátu, aby navržené rozšíření magistrály znovu přezkoumal z hlediska požadavku na zachování pohody bydlení v okolních domech a z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu,“ doplnil právník.

O celé věci se proto nyní bude muset rozhodovat znovu. Občanská sdružení budou ve správním řízení opět prosazovat změnu dopravní koncepce a celkové zklidnění automobilového provozu v okolí severojižní magistrály namísto jeho navyšování.

„Řadu let se snažíme přesvědčit investory i správní úřady o tom, že dostavba Pankrácké pláně by neměla zhoršit životní prostředí v celém centru Prahy. Administrativní komplexy, hotely i nákupní centrum Arkády jsou ale naprojektovány tak, že vyžadují rozšiřování silnic a budou do centra Prahy přitahovat další tisíce aut,“ říká Marie Janoušková z Občanské iniciativy Pankráce. „Pro místní obyvatele je další zhoršování prostředí nepřijatelné.“

Podle Martina Skalského ze sdružení Arnika je výstavba na Pankrácké pláni nejen v rozporu s pozitivními trendy v zemích EU ale i sliby pražského magistrátu. „Vedení Prahy slibuje zklidnění provozu na magistrále a její přeměnu v městský bulvár. To ale bude těžko možné, když chtějí nyní soukromí investoři utratit desítky milionů za budování takzvaného přídatného pásu. Rozšíření magistrály povede k nárůstu provozu, nikoliv k jeho omezení. Magistrát by tedy měl veřejnosti pravdivě vysvětlit, jaké plány s magistrálou má.“

Architekt Vlado Milunić připomíná: „Londýnská čtvrť City se slavnými bankami a kancelářemi s auty nepočítá vůbec a 'bílé límečky' do ní jezdí každé ráno veřejnou dopravou – metrem nebo autobusy. Pařížská La Défensé je postavena prakticky celá jako pěší zóna a automobily, které tam mají namířeno, končí pod zemí.“ Podle Miluniće musí ve městě, jakým je Praha, platit absolutní preference veřejné dopravy. „Zejména v nově budovaných centrech by neudržitelnému individuálnímu automobilismu měly být kladeny všechny dostupné překážky. Vše by mělo začít důkladnou revizí vyhlášky o obecných technických podmínkách pro výstavbu, která je nastavena tak, že automaticky upřednostňuje individuální automobilovou dopravu před dopravou hromadnou. Například tím, že investory objektů nutí budovat parkovací místa i tam, kde to není třeba,“ říká Milunić.

 

Více informací: cepo.arnika.org
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí