zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Podruhé to vyjde?

05.10.2007
Odpady
Podruhé to vyjde?
Zálohování plastových lahví už na českém trhu fungovalo v roce 1999 a 2000. Neúspěšně.

Společnost Pepsi Cola tehdy zavedla vratné lahve ve třech velikostech, a to pro nápoje Pepsi Cola, Mirinda, 7UP, Schweppes, Canada Dry, Dr. Proper a Aqua Diamant. Za lahev 1 a 1,5 litru připlatil zákazník pětikorunu, za dvoulitrovou to bylo deset korun. Když je donesl do výkupu, dostal tyto částky zpátky. Platilo to do června 2000, odkdy byl výkup firmou zastaven.

Ekologicky zdůvodněný pokus několika firem zavést na český trh systém, který v některých evropských zemích fungoval, nenašel v té době u nás následovníky, ani dost ekologicky smýšlejících zákazníků. Ti si totiž mohli při nákupu vybrat z konkurenční nabídky nevratných lahví a dávali jim vesměs přednost. Oficiálně to sice Pepsi Cola neřekla, ale byl to hlavní důvod, proč začala vratné obaly od února 2000 stahovat z obchodní sítě a v červnu pak výkup zastavila. V tiskové zprávě přitom společnost uvedla, že zavede nevratné PET lahve, protože to usnadní jejich skladování a manipulaci s nimi.

Za zrušení výkupu firma sklidila kritiku ekologických organizací. Na spotřebitele a drobné obchodníky tak prý výrobce přenáší odpovědnost za likvidaci obalů včetně finančních nákladů, konstatoval Daniel Vondrouš z Hnutí Duha. Hnutí také apelovalo na tehdejšího ministra životního prostředí, Miloše Kužvarta, aby urychlil přípravy novely zákona o obalech, ve kterém by měla být povinnost výkupu nápojových obalů zakotvena. To se ovšem dodnes nestalo.

Výrobci nápojů upozorňují, že to s ekologií vracení tak slavné není. Jak již před sedmi lety argumentovali, vratná lahev je ekologičtější než nevratná jen tehdy, pokud se nebude přepravovat dál, než 100 až 150 kilometrů. Do výčtu ekologických a ekonomických aspektů spojených s vratnými lahvemi je třeba započítat i poplatky za znečištění vody používané k vymývání. Systém je náročnější na pracovní síly. Výsledkem debat nebylo nic konkrétního. Natvrdo chce problém řešit až současné vedení Ministerstva životního prostředí (MŽP).

Situace přitom není stejná jako v roce 2000. Občané si už zvykli na třídění odpadu: u PET lahví činí podíl, který se ocitne ve speciálních kontejnerech, 48-52 procent všech prodaných lahví. Po zavedení povinného zálohování nápojových obalů, což by mělo nastat po přijetí novely obalového zákona, by podíl lahví k recyklaci vzrostl až na 98 procent. Před sedmi lety nebyla recyklace tak dobrým byznysem jako dnes, kapacity na zpracování "petek" byly nedostatečné. To už také neplatí.
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí