zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Plány na zrušení železniční tratě jsou lehkomyslné

24.10.2007
Obecné
Plány na zrušení železniční tratě jsou lehkomyslné

Děti Země, Občanské sdružení pro ekologickou dopravu Děčínska a OS Podmokly proti přivaděči odmítly ve svých vyjádřeních k dokumentaci EIA úvahy ŘSD ČR vybudovat přeložku silnice I/13 mezi Děčínem a D8 na místě železniční tratě č. 132 jako nezodpovědnou snahu ji zlikvidovat a navíc přivést automobily do Děčína se všemi jejími negativními vlivy. Shodně proto navrhly, aby byla tato studie přepracována a aby se navíc posoudila tzv. malšovická varianta, s níž se počítalo již dříve.

„Nejprve zbourat fungující železní trať a pak v její stopě s mnoha riziky postavit silnici, která do centra Děčína přivede další auta je opravdu ďábelský plán. Jednak se jím rozhádají místní občané a jednak si na celé věci vydělají různé stavební firmy. Ale aspoň to dokazuje, že vůbec nejde o lidi a o přírodu,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země, které hledání trasy přeložky sledují již více než deset let.

Podle těchto tří sdružení je nutné, aby Ministerstvo životního prostředí nechalo dokumentaci přepracovat a posoudit nějakou variantu s dlouhý tunelem. Třeba tu mezi Jílovém a Chrochvicemi, kterou před dvěma a půl lety navrhovala Správa CHKO České středohoří. Místo toho se ale podle nich zbytečně promarnil čas na optimalizaci varianty, která z oznámení na konci roku 2004 vyšla jako nejméně vhodná.

„Chceme, aby se ještě posoudila varianta, která by spojila Jílové, Starou Bohyni a Malšovice, kde je menší obytná zástavba, a která by se mohla částečně ukrýt i pod zem,“ představuje Patrik staronovou trasu přivaděče, o které se v minulosti rovněž uvažovalo.

Děti Země navíc doporučily, aby se v rámci přepracování dokumentace posoudila i tzv. zelená varianta, tj. modernizace stávající silnice I/13 s výstavbou miniobchvatů a protihlukových stěn, která by rychleji a levněji ulevila místním lidem od negativních vlivů dopravy, než desetileté čekání na případný obchvat.

Nyní je vše v rukách MŽP, které buď dokumentaci vrátí k dopracování nebo určí odborníka, který vypracuje posudek. Přeložka I/13 pro rychlost aut 70 km/h má mít šířku 11,5 metrů a délku kolem 16 km.

Vývoj posuzování vlivů variant přeložky silnice I/13 na životní prostředí:

22. 12. 2004 = zveřejnění oznámení EIA

28. 02. 2005 = vydání Závěru zjišťovacího řízení EIA

12. 09. 2007 = zveřejnění dokumentace EIA

12. 10. 2007 = poslední termín pro zaslání vyjádření k dokumentaci EIA

Internetové stránky o podkladech ekologického posouzení přeložky silnice I/13 Děčín – D8:

http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDA3MiI7fQ==

Důležité kontakty:

OS pro ekologickou dopravu na Děčínsku (SED) – Tomáš Freiberg, s-e-d@centrum.cz (Pavel Vrcha – 724300235)

OS Podmokly proti přivaděči (PPP) – Miroslav Švubová, s-e-d@centrum.cz

OS EKO Horní Oldřichov (SHO) – Zdeněk Masojídek, sho@decin.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí