Čtvrtek, 28. března 2024

Český zákazník preferuje ekonomiku

Kvůli vysokým cenám ropy se hitem stanou automobily s nízkou spotřebou.
Český zákazník preferuje ekonomiku
Očekává se prodej až půl milionu vozidel s hybridním pohonem. Nadbytek výroby v automobilovém průmyslu a špatné finanční výsledky způsobí bankrot několika firem v odvětví.

To jsou některé z hlavních závěrů studie celosvětového automobilového trhu Momentum: 2007 KPMG Global Auto Executive Survey, kterou provádí specializovaný tým pro automobilový průmysl společnosti KPMG LLP (US). Tento průzkum je založen na rozhovorech se sto padesáti vrcholovými manažery společností z celého světa vyrábějících přímo automobily nebo automobilové díly.

Blíží se konec sportovně užitkových vozů?

Sportovně užitkové vozy (tzv. SUV nebo 4x4) se stanou první obětí celosvětově vysokých cen ropy, které následně zvyšují ceny pohonných hmot v jednotlivých zemích. Tento závěr potvrdilo osm z deseti oslovených manažerů tohoto průzkumu. Vysoké ceny ropy značně změnily nákupní zvyklosti spotřebitelů, kteří při výběru nových vozů stále častěji preferují ekonomičnost provozu a celkovou ohleduplnost k životnímu prostředí.

Nejčerněji vidí budoucnost tzv. čtyřkolek experti v Severní Americe. Pouhá tři procenta z nich očekávají v tomto roce růst v segmentu SUV vozů. Optimističtější předpovědi mají automobiloví odborníci v Asii, kde růst očekává 52 procent z nich, v Evropě jim věří 39 procent, přičemž i zde je vidět znatelný pokles, a to o celých 11 procent v porovnání s 50 procenty z roku 2005.

Nízká spotřeba nadevše

Ještě více dotázaných (celkem 89 procent) se domnívá, že ekonomická stránka provozu automobilů se v brzké době stane hlavním hodnoticím kritériem při nákupu vozidel. Pro zákazníky bude tento ukazatel mnohem důležitější než současná hodnoticí kritéria, jakými jsou kvalita, bezpečnost, dostupnost nebo celkový vzhled a design automobilu.

"Výsledky tohoto průzkumu jasně dokazují, že automobilové odvětví čeká velká výzva. V poměrně krátké době se bude muset adaptovat a přeorientovat podle měnících se nákupních zvyklostí a preferencí zákazníků," komentuje výsledky výzkumu Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG Česká republika odpovědný za automobilový průmysl, a doplňuje: "Právě vliv vysokých cen ropy a rostoucí požadavky zákazníků na ekonomičnost provozu vozidel jsou toho jasným důkazem."

Budoucnost pro hybridní vozidla

Studie společnosti KPMG LLP (US) se také zaměřila na to, které kategorie vozidel nahradí zisky při předpokládané stagnaci prodejů vozidel SUV, neboť právě tato kategorie vždy představovala pro většinu automobilek hlavní zdroj zisků.

"Největší poptávka se očekává po vozidlech s hybridním pohonem a osobních automobilech nižších tříd. Během následujících pěti let se právě u těchto dvou kategorií očekává největší růst," upozorňuje Andrew Sutherland.

Zejména do vozidel s hybridním pohonem, kterých bylo v roce 2006 na celém světě prodáno 200 tisíc, vkládají dotázaní velké naděje. Celkem 34 procent respondentů se domnívá, že v letošním roce se prodá dalších 300 tisíc těchto automobilů, přičemž dalších 37 procent expertů vidí budoucnost hybridů ještě optimističtěji - podle nich může prodej v roce 2007 dosáhnout až půl milionu těchto vozidel.

Vzhled a design

V pořadí kritérií, podle kterých se zákazníci rozhodují, jaké auto si koupí, nenastal oproti minulým rokům větší posun, ovšem až na dvě výjimky.

Ačkoliv je kvalita stále vnímána jako velmi důležité hledisko, na pomyslné první místo se v názo-rech automobilových expertů prosadilo kritérium palivové úspornosti a efektivnosti. Výrazný nástup zaznamenal i vzhled a design automobilu.

"Globální výzkum naznačuje, že design a styl nabývá na důležitosti a že mnoho zákazníků si vytváří silnou emocionální a estetickou vazbu na svá vozidla. Často si nový automobil vybírají, při podobnosti ostatních parametrů, právě jen na základě vzhledu. Podle mého názoru ovšem typický český zákazník bude při rozhodování o koupi nového vozu preferovat spíše praktičnost a ekonomický provoz než vzhled a design," uzavírá Andrew Sutherland.

Pramen: KPMG

Přehled nejprodávanějších typů automobilů v ČR

Počet registrovaných kusů Meziroč.

Pořadí Značka/typ za 1 až 9/2007 za 1 až 9/2006 změna

OA a LUV z toho LUV OA a LUV z toho LUV %

Malé a mini vozy

1 Škoda Fabia 23 070 3 110 27 970 3 186 -17,5

2 Ford Fusion 2 459 370 902 269 172,6

3 Toyota Yaris 1 991 0 1 889 1 5,4

4 Renault Thalia 1 944 0 2 092 0 -7,1

5 Hyundai Getz 1 877 54 2 156 13 -12,9

6 Peugeot 207 1 745 1 1 290 0 35,3

7 Opel Corsa 1 643 114 361 69 355,1

8 Renault Clio 1 546 44 1 655 15 -6,6

9 Ford Fiesta 1 434 39 1 083 57 32,4

10 Citro¨en C3 1 267 0 1 243 0 1,9

11 Peugeot 206 1 256 113 2 079 253 -39,6

12 Fiat Punto 1 230 164 833 46 47,7

13 VW Polo 1 188 3 1 567 0 -24,2

14 Fiat Panda 1 012 4 922 15 9,8

15 Chevrolet Spark 971 0 821 0 18,3

Nižší střední třída

1 Ford Focus 2 304 802 1 783 740 29,2

2 VW Golf 1 846 370 1 630 359 13,3

3 Renault Megane 1 754 827 2 019 853 -13,1

4 Kia cee'd 1 532 281 * *

5 Citro¨en C4 1 351 0 1 051 0 28,5

6 Opel Astra 1 318 422 1 403 419 -6,1

7 Hyundai Accent 1 240 0 985 0 25,9

8 Peugeot 307 1 143 371 1 145 298 -0,2

9 Honda Civic 1 082 0 770 0 40,5

10 Suzuki SX4 820 2 198 0 314,1

11 Toyota Auris 509 0 * *

12 Kia Rio 464 92 432 0 7,4

13 Audi A3 451 257 318 0 41,8

Střední třída

1 Škoda Octavia 16 170 5 271 15 253 4 640 6,0

2 VW Passat 1 955 839 2 303 928 -15,1

3 Ford Mondeo 751 324 922 414 -18,5

4 Audi A4 487 184 417 156 16,8

5 Mazda 6 476 125 476 138 0,0

6 Peugeot 407 472 196 417 171 13,2

7 BMW řady "3" 430 92 364 104 18,1

8 Renault Laguna 392 198 343 150 14,3

9 VW Jetta 315 0 327 0

10 Citro¨en C5 306 102 284 105 7,7

11 Toyota Avensis 280 108 297 141 -5,7

12 Mercedes "C" 259 15 142 31 82,4

Vyšší střední třída

1 Škoda Superb 1 081 0 1 391 0 -22,3

2 Audi A6 526 163 679 251 -22,5

3 BMW řady "5" 309 88 317 87 -2,5

4 Audi Allroad Quattro 282 242 103 84 173,8

5 Subaru Legacy 200 127 274 142 -27,0

6 Mercedes Benz "E" 170 10 186 19 -8,6

7 Hyundai Sonata 163 0 104 0 56,7

8 Volvo S 80 121 0 53 0 128,3

9 Volvo XC 70 75 58 75 54 0,0

10 Volvo V 70 63 38 77 42 -18,2

*) Vůz ještě nebyl v prodeji.



Počet registrovaných kusů Meziroč.

Pořadí Značka/typ za 1 až 9/2007 za 1 až 9/2006 změna

OA a LUV z toho LUV OA a LUV z toho LUV %

Luxusní vozy

1 Mercedes Benz "S" 152 0 130 0 16,9

2 Audi A8 66 0 66 0 0,0

3 Mercedes Benz CLS 56 0 60 0 -6,7

4 Mercedes Benz R 50 18 75 24

5 BMW řady "7" 37 0 42 0 -11,9

6 Chrysler 300 30 11 32 0 -6,3

Off-road a vozy SUV

1 Hyundai Santa Fé 1 144 777 893 605 28,1

2 Honda CR-V 637 367 333 218 91,3

3 Hyundai Tucson 568 286 499 254 13,8

4 Suzuki Grand Vitara 531 253 578 266 -8,1

5 Kia Sportage 504 244 368 213 37,0

6 Toyota RAV4 487 299 350 226 39,1

7 Audi Q7 430 356 292 240

8 Chevrolet Captiva 378 248 19 0 1 889

9 Mercedes Benz ML 351 262 440 361 -20,2

10 BMW X5 320 257 143 124 123,8

11 Volvo XC 90 316 254 216 162 46,3

12 VW Touareg 290 232 299 263 -3,0

13 Nissan Qashqai 282 77 * *

14 BMW X3 249 176 206 143 20,9

15 Mitsubishi Outlander 212 137 40 14 430,0

Velkoprostorové vozy

1 Volkswagen Sharan 123 59 42 22 192,9

2 Kia Carnival 90 32 76 36 18,4

3 Seat Alhambra 77 36 99 54 -22,2

3 Renault Espace 77 17 87 28 -11,5

5 Peugeot 807 62 33 59 41 5,1

6 Ford Galaxy 42 13 30 12 40,0

Malé jednoprostorové vozy

1 Škoda Roomster 4 838 1 555 985 166

2 Dacia Logan MCV 995 170 * *

3 Citro¨en Xsara Picasso 602 183 780 270 -22,8

4 Renault Megane Scenic 518 190 409 151 26,7

5 Citro¨en C4 Picasso 433 166 * *

6 VW Touran 416 241 339 224 22,7

7 Seat Altea 349 113 219 87 59,4

Sportovní kupé a kabriolety

1 VW Eos 98 0 50 0 96,0

2 Audi TT 58 0 5 0 1 060

3 Audi A5 Coupé 55 0 * *

4 Hyundai Coupé 46 0 30 0 53,3

5 Peugeot 207 CC 41 0 * *

6 Mercedes-Benz CL 34 0 2 0 1 600

7 Alfa Romeo GT Coupé 30 0 58 0 -48,3

7 Porsche 911 30 0 33 0 -9,1

Lehké užitkové automobily

Menší

1 Citro¨en Berlingo 2 099 1 460 1 927 1 407 8,9

2 Peugeot Partner 1 024 831 658 570 55,6

3 VW Caddy 933 868 924 861 1,0

4 Renault Kangoo 912 550 1 003 693 -9,1

5 Fiat Doblo 622 614 358 355 73,7

6 Mercedes Vito 476 400 406 335 17,2

*) Vůz ještě nebyl v prodeji.

Přehled nejprodávanějších typů automobilů v ČR

Počet registrovaných kusů Meziroč.

Pořadí Značka/typ za 1 až 9/2007 za 1 až 9/2006 změna

OA a LUV jen LUV OA a LUV jen LUV %

Lehké užitkové automobily

Větší

1 Ford Transit 2 217 2 083 2 257 2 140 -1,77

2 Volkswagen Transporter 1 531 1 208 1 364 1 073 12,24

3 Mercedes Benz Sprinter 905 869 614 587 47,39

4 Renault Trafic 890 606 444 284 100,45

5 Renault Master 627 623 410 381 52,93

6 Peugeot Boxer 570 539 471 450 21,02

7 Fiat Ducato 566 558 380 371 48,95

S pohonem 4x4 - Pick up

1 Nissan Navara 250 250 178 178 40,45

2 Ford Ranger 168 168 105 105 60,00

3 Mitsubishi L 200 151 151 106 106 42,45

4 GAZ 64 64 46 46 39,13

5 Hummer 41 38 35 33 17,14

*) Vůz ještě nebyl v prodeji.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů