zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hluk železničních vozů se daří úspěšně snižovat

02.11.2007
Hluk
Hluk železničních vozů se daří úspěšně snižovat

Stále větší důraz kladou výrobci nových železničních vozů na co nejnižší hlučnost svých výrobků. Zejména u souprav určených pro příměstskou dopravu hraje hluk související s jejich provozem klíčovou roli. Řešení, jak doprovodný hluk na železnici snížit, přinesli účastníci mezinárodního kongresu 15th International Wheelset Congress, který se konal poslední zářijový týden v Praze.
Tři stovky odborníků z 32 zemí světa diskutovaly v Praze o dalším vývoji železnice ve světě. Česká republika se jako první země z bývalého východního bloku stala hostitelem mezinárodního železničního kongresu, který se koná v tříleté periodě od roku 1963.
Bariéry musí padnout
Kolejová doprava se pyšní ekologičností provozu, a proto má velký potenciál konkurovat dopravě silniční. Na místě je proto odstraňování bariér, které brání širšímu využívání železnice. Jednou z nich je hlučnost. „Problematika hluku stojí v poslední době v popředí technických specifikací na nově stavěné vozy. Většina aktivit se samozřejmě řeší zejména u městské a osobní
dopravy,“ řekl Radim Zima, technický ředitel společnosti Bonatrans Group, a. s., která je největším evropským výrobcem železničních kol a dvojkolí.
Nová technická řešení
Výrobci v rámci pražského kongresu představili technická řešení tlumičů hluku a vibrací, které jsou uchycovány ke kolu. Tato zařízení dokáží snížit hodnoty tzv. kvílivého hluku, který vzniká při průjezdu vlaku či tramvaje v zatáčkách, přes výhybky či křížení, o 10dB(A), v některých pásmech frekvencí dokonce až o 30dB(A). Menších efektů je pak dosahováno u tzv. valivého hluku při jízdě přímou tratí, který se dá snížit o 2 až 5 dB(A).
Hluk vadí i v nákladní dopravě
Kromě městské a příměstské dopravy se pozornost výrobců vlaků upírá také k nákladní dopravě.
„I v této oblasti došlo k vývoji nových materiálů pro tlumení hluku. Problémem, kterým se výrobci tlumičů zabývají, je zejména jeho schopnost čelit velmi vysoké teplotě vznikající ve fázi brzdění kola, která dosahuje až 400 °C,“ řekl Radim Zima.

http://www.dnoviny.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí