Rychle, nebo pomalu?
Líh v benzínu bude možná později, než stanovil zákon, ale MEŘO v naftě má
přibývat rychlejším tempem.
Líh v benzínu bude možná později, než stanovil zákon, ale MEŘO v naftě má přibývat rychlejším tempem.
Novely tří zákonů, které jsou podmínkou pro to, aby od 1. ledna 2008 mohl být v prodeji benzin s přídavkem lihu, začne Poslanecká sněmovna projednávat nejdříve koncem listopadu. Přimíchávání lihu do benzinu se proto zřejmě opozdí.
LÍH DOSTAL ČTVRTLETNÍ ODKLAD ve srovnání s MEŘO, metylesterem řepkového oleje, který se přimíchává do motorové nafty už od 1. září. Důvodem je podle ředitelky komunikace Ministerstva zemědělství Ilony Chalupské nutnost vylepšit a zjednodušit možnosti kontroly pohybu biopaliv celním úřadům. Biopaliv se týká celý balíček novel zákonů, které ministerstva životního prostředí, zemědělství, průmyslu a financí zvládla připravit na poslední chvíli. Novelu zákona o spotřebních daních, o ochraně ovzduší a zákona o lihu vláda schválila koncem října, což už je zřejmě příliš pozdě na to, aby se líh do benzinu mohl přidávat již od Nového roku, jak bylo zákonem o ovzduší stanoveno. Ministerstvo zemědělství zpoždění nepotvrdilo, ale ani splnění termínu: teď to už totiž v ministerských rukách ani není.
Prvním možným termínem projednávání těchto novel v Poslanecké sněmovně je schůze, která začne 26. listopadu. Schválí poslanci tzv. zrychlené čtení? Pak se ovšem hůře uplatňují pozměňovací návrhy. I řádné projednávání lze prosadit v kratších termínech - např. zkrácením intervalu mezi prvním a druhým čtením. Ale senátem a prezidentskou kanceláří projít musejí. V kterémkoli místě se mohou zadrhnout.
Na zákon o lihu čekají zejména jeho výrobci, aby mohli dopracovat systém evidence a kontroly. Ale také Česká rafinérská potřebuje vědět, co jí přesně legislativa ukládá. Bude totiž pro státní podnik Čepro vyrábět benzin se speciálními vlastnostmi (jde konkrétně o tlak par, kde přichází v úvahu úprava národní normy a obsah kyslíku), které teprve umožní dodatečné přidávání lihu.
Pokud se míchání lihu do benzinu zpozdí, doplatí na to především jeho výrobci. S termínem najisto počítali. Jejich problémem jsou dnes ale zejména ceny obilí, dvojnásobné proti loňsku, takže líh z obilí bude zřejmě dražší než ten, který je možné dovézt ze zahraničí. Předseda představenstva Lihovaru PLP v Trmicích Antonín Vávra říká, že Evropa by se měla těmto dovozům bránit, jde hlavně o levnější bioetanol z Jižní Ameriky.
Do novely zákona o ovzduší by chtěli přes poslance prosadit zrychlení tempa zavádění MEŘO do nafty jeho výrobci a také zemědělci, kteří řepku pěstují. Domácí výrobní kapacity dnes výrazně převyšují potřebu přimíchávání a bude jich ještě víc. V minulém měsíci otevřela společnost Primagra z holdingu Agropol Group v Milíně na Příbramsku nový závod na výrobu MEŘO, větší závod postaví v Lovosicích Agrofert. Proto si přejí, aby se již v příštím roce začala přidávat 3,5 procenta MEŘO místo nynějších dvou procent, a to od července.
Na tuto úroveň by se podle současně platného zákona mělo přimíchávání dostat až od roku 2009.
ČISTÁ BIONAFTA, tzv. B100, je dalším důležitým cílem, o který usilují jak její výrobci, tak zemědělci, ale také ekologové. Současné hodnoty přimíchávání totiž z ekologického hlediska mnoho smyslu nemají, zatímco čistá biopaliva ho nesporně mají. Bez nulové spotřební daně by ovšem byla neprodejná. Daňovou výjimku však Česku musí schvalovat Evropská komise (tzv. notifikace). A ta nám ji nedá, dokud nepředložíme Národní program podpory biopaliv v ČR. Tento program dosud dopracován není, takže k čisté bionaftě ještě vede dlouhá cesta.
Na Slovensku to vzali poněkud nekonvenční zkratkou: B100 zavedli a úspěšně prodávají a současně s tím zažádali o notifikaci. Naše Ministerstvo financí nic takového udělat nehodlá.
Chytráckou možností, jak vůbec B100 v Česku zavést, by bylo uskutečnění tzv. pilotního projektu, který by využívání této pohonné hmoty zavedl ve zkušebním provozu - byla by to záležitost Ministerstva životního prostředí, nutný je ale souhlas Ministerstva financí.
AUTOR: Milena Geussová
Novely tří zákonů, které jsou podmínkou pro to, aby od 1. ledna 2008 mohl být v prodeji benzin s přídavkem lihu, začne Poslanecká sněmovna projednávat nejdříve koncem listopadu. Přimíchávání lihu do benzinu se proto zřejmě opozdí.
LÍH DOSTAL ČTVRTLETNÍ ODKLAD ve srovnání s MEŘO, metylesterem řepkového oleje, který se přimíchává do motorové nafty už od 1. září. Důvodem je podle ředitelky komunikace Ministerstva zemědělství Ilony Chalupské nutnost vylepšit a zjednodušit možnosti kontroly pohybu biopaliv celním úřadům. Biopaliv se týká celý balíček novel zákonů, které ministerstva životního prostředí, zemědělství, průmyslu a financí zvládla připravit na poslední chvíli. Novelu zákona o spotřebních daních, o ochraně ovzduší a zákona o lihu vláda schválila koncem října, což už je zřejmě příliš pozdě na to, aby se líh do benzinu mohl přidávat již od Nového roku, jak bylo zákonem o ovzduší stanoveno. Ministerstvo zemědělství zpoždění nepotvrdilo, ale ani splnění termínu: teď to už totiž v ministerských rukách ani není.
Prvním možným termínem projednávání těchto novel v Poslanecké sněmovně je schůze, která začne 26. listopadu. Schválí poslanci tzv. zrychlené čtení? Pak se ovšem hůře uplatňují pozměňovací návrhy. I řádné projednávání lze prosadit v kratších termínech - např. zkrácením intervalu mezi prvním a druhým čtením. Ale senátem a prezidentskou kanceláří projít musejí. V kterémkoli místě se mohou zadrhnout.
Na zákon o lihu čekají zejména jeho výrobci, aby mohli dopracovat systém evidence a kontroly. Ale také Česká rafinérská potřebuje vědět, co jí přesně legislativa ukládá. Bude totiž pro státní podnik Čepro vyrábět benzin se speciálními vlastnostmi (jde konkrétně o tlak par, kde přichází v úvahu úprava národní normy a obsah kyslíku), které teprve umožní dodatečné přidávání lihu.
Pokud se míchání lihu do benzinu zpozdí, doplatí na to především jeho výrobci. S termínem najisto počítali. Jejich problémem jsou dnes ale zejména ceny obilí, dvojnásobné proti loňsku, takže líh z obilí bude zřejmě dražší než ten, který je možné dovézt ze zahraničí. Předseda představenstva Lihovaru PLP v Trmicích Antonín Vávra říká, že Evropa by se měla těmto dovozům bránit, jde hlavně o levnější bioetanol z Jižní Ameriky.
Do novely zákona o ovzduší by chtěli přes poslance prosadit zrychlení tempa zavádění MEŘO do nafty jeho výrobci a také zemědělci, kteří řepku pěstují. Domácí výrobní kapacity dnes výrazně převyšují potřebu přimíchávání a bude jich ještě víc. V minulém měsíci otevřela společnost Primagra z holdingu Agropol Group v Milíně na Příbramsku nový závod na výrobu MEŘO, větší závod postaví v Lovosicích Agrofert. Proto si přejí, aby se již v příštím roce začala přidávat 3,5 procenta MEŘO místo nynějších dvou procent, a to od července.
Na tuto úroveň by se podle současně platného zákona mělo přimíchávání dostat až od roku 2009.
ČISTÁ BIONAFTA, tzv. B100, je dalším důležitým cílem, o který usilují jak její výrobci, tak zemědělci, ale také ekologové. Současné hodnoty přimíchávání totiž z ekologického hlediska mnoho smyslu nemají, zatímco čistá biopaliva ho nesporně mají. Bez nulové spotřební daně by ovšem byla neprodejná. Daňovou výjimku však Česku musí schvalovat Evropská komise (tzv. notifikace). A ta nám ji nedá, dokud nepředložíme Národní program podpory biopaliv v ČR. Tento program dosud dopracován není, takže k čisté bionaftě ještě vede dlouhá cesta.
Na Slovensku to vzali poněkud nekonvenční zkratkou: B100 zavedli a úspěšně prodávají a současně s tím zažádali o notifikaci. Naše Ministerstvo financí nic takového udělat nehodlá.
Chytráckou možností, jak vůbec B100 v Česku zavést, by bylo uskutečnění tzv. pilotního projektu, který by využívání této pohonné hmoty zavedl ve zkušebním provozu - byla by to záležitost Ministerstva životního prostředí, nutný je ale souhlas Ministerstva financí.
AUTOR: Milena Geussová
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích