zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Alternativní paliva v nákladní a hromadné dopravě

10.12.2007
Ovzduší
Energie
Alternativní paliva v nákladní a hromadné dopravě
Firma Daimler AG se pustila na plné obrátky do snižování spotřeby paliva a emisí výfukových plynů užitkových vozidel.
V rámci iniciativy "Shaping Future Transportation" představila 16 nákladních vozů a autobusů - a to jak již provozovaná vozidla, tak světové premiéry v oblasti alternativních pohonů a alternativních paliv.

Klíčovou roli přitom zaujímají hybridní techniky, které v závislosti na druhu použití vzbuzují očekávání úspor spotřeby nafty až o jednu třetinu. To ukazují zkušenosti z USA a Japonska, kde jsou autobusy a nákladní vozy značek koncernu Daimler Orion, Freightliner a Mitsubishi Fuso ve velkých počtech v provozu u zákazníků. Se svými přibližně 1500 hybridními autobusy Orion, více než 100 vozy značky Freightliner a 200 lehkými nákladními vozy a autobusy firmy Fuso je koncern Daimler světovým lídrem v oboru hybridních pohonů v aktivním nasazení. Společně s nákladními vozy a autobusy značky Mercedes-Benz poháněnými zemním plynem v Evropě čítá flotila vozů Daimler již dodaných zákazníkům přes 3000 užitkových vozidel s alternativními pohonnými koncepty, které jsou provozovány v praktickém každodenním provozu.

HYBRIDNÍ AUTOBUSY A UŽITKOVÉ VOZY

Alternativní pohonné techniky nákladních vozů a autobusů koncernu Daimler mají být nyní použity u zákazníků v dalších produktových segmentech a regionech. V USA vyrobí firma Freightliner v krátké době 1 500 hybridních nákladních vozů M2 a hybridních provedení legendárních školních autobusů Thomas Built Buses. V Japonsku přijde v podobě autobusu Fuso Aero Star Eco Hybrid na trh již 2. generace hybridních autobusů. V Evropě budou zákazníkům v Německu, Francii a ČR dodány první rozvážecí nákladní automobily firmy Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid. Současně uvedou zákaznické vozové parky ve Velké Británii do pilotního provozu 10 nákladních vozů Mitsubishi Fuso Canter Eco Hybrid. Pro veřejnou osobní dopravu představí firma Daimler autobus Mercedes-Benz BlueTec-Hybrid. Jde o třínápravový kloubový autobus rodiny Citaro. Tento nový koncepční vůz již předznamenává změnu technologie na cestě k vozu s nulovými emisemi.

ALTERNATIVNÍ PALIVA VE FLOTILOVÉM TESTU

Nízká spotřeba paliva vede u nákladních vozů a autobusů s hybridními pohony také ke snížení podílů škodlivin ve spalinách, zejména pokud jde o velmi diskutovaný CO2. Přesto je souběžně vedle alternativních pohonných technik prověřováno i použití alternativních paliv pro šetření zdrojů fosilních nosičů energií a pro snižování škodlivin v atmosféře. U paliv z obnovitelných surovin předpovídají experti na užitková vozidla firmy Daimler AG velké šance především palivům hydrogenovaným z rostlinných olejů (HVO) a později BTL (Biomass to Liquid). Vzhledem k tomu, že jde o paliva, jejichž chemicko-fyzikální vlastnosti odpovídají kvalitní motorové naftě, mohou být používána ve vysoce efektivních vznětových motorech užitkových vozů. Kromě toho snižují podíly oxidů dusíku a částic ve spalinách. Společně s petrolejářskou společností OMV a dvěma zákaznickými vozovými parky (DHL a SSB Stuttgart) zahajuje Daimler nyní zkoušky HVO s nákladními vozy a autobusy Mercedes-Benz ve flotilách. Bionaftu (FAME) používají nákladní vozy Mercedes-Benz již deset let a prakticky stejnou dobu je již v provozu u zákazníků 1500 autobusů a komunálních vozů s pohonem na zemní plyn (CNG) vyrobených v sériové výrobě.

NA CESTĚ K NULOVÝM EMISÍM

Vznětové motory firmy Daimler AG se díky stálému dalšímu vývoji v uplynulých letech staly high-tech pohonnými jednotkami, které budou ještě řadu let opěrným bodem pohonu užitkových vozů. Svými stále snižovanými emisemi a stále vyšší energetickou účinností prokazují svůj vysoký potenciál. Již jen emise částic a oxidů dusíku od roku 1990 během několika vývojových stupňů poklesly o více než 90 %. Oproti jiným technikám se zde také drasticky snížila spotřeba paliva, např. okolo 2000 litrů nafty ročně u kamionu dálkové nákladní dopravy, což odpovídá snížení emisí CO2 o téměř pět tun ročně. V porovnání s jinými druhy vozů a ve vztahu k přepravnímu výkonu je podle vývojářů firmy Daimler u užitkových vozů "jednolitrové auto" již dávno realitou.

Další kroky pro snížení spotřeby paliva ve větším rozsahu jsou do ekonomické realizace pohonu na palivové články s nulovými emisemi myslitelné pouze s hybridními technikami. U hybridních vozů jsou integrovány dva různé druhy pohonu a energie uvolněná při brzdění je rekuperována ve formě elektrické energie, akumulována v bateriích a opět použita pro pohon prostřednictvím elektromotoru. Díky dodatečnému pohonnému motoru lze pro stejné jízdní výkony u vznětového agregátu zvolit menší a lehčí variantu.

ROZHODUJÍCÍ JE EKONOMIKA

U nákladních vozů se firma Daimler rozhodla pro takzvaný "paralelní" hybrid. Přitom je elektromotor integrován v pohonném ústrojí a napájí svůj výkon zpravidla paralelně ke vznětovému motoru. Podle jiného druhu použití mají hybridní autobusy koncernu Orion, Fuso a Mercedes-Benz tzv. sériový hybridní pohon.

Generátor připojený přírubou přímo na vznětový motor přitom poskytuje výkon pro elektrické pohonné motory. U hybridních autobusů firmy Fuso a u nového hybridního autobusu Mercedes-Benz jsou navíc všechny vedlejší agregáty elektrifikované, takže autobus může jezdit místy výlučně na elektřinu, a díky tomu naprosto bez emisí. Novodobý koncept s motorem pohánějícím přímo náboj kola vozu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid uvádí změnu technologie na vůz s nulovými emisemi. Při vývoji budoucí generace vozů je nutno principiálně pouze nahradit vznětový generátor palivovými články, elektrické komponenty pohonu jsou prověřené.

Způsobilost vozů s palivovými články pro každodenní provoz byla prokázána v celosvětově největším praktickém testu se 30 autobusy Mercedes-Benz Citaro ve veřejných dopravních podnicích, při nichž vozy urazily celkovou vzdálenost přes dva miliony km a dosáhly více než 125 000 provozních hodin. Pro široké nasazení techniky s nulovými emisemi v těžkých užitkových vozech je ještě nutno výrazně zlepšit životnost palivových článků a celkově výrazně snížit náklady. A samozřejmě vybudovat potřebnou vodíkovou infrastrukturu.

Při vyšších pořizovacích nákladech (přibližně o jednu třetinu) na hybridní vozy oproti dnešním vozům se vznětovými motory budou o akceptaci alternativních pohonů u provozovatelů rozhodovat ekonomické aspekty, a to jak v přepravě osob, tak i v nákladní dopravě. Díky úsporám paliva se hybridní technika sice přibližuje celkové hospodárnosti po dobu použití, avšak její zavedení do vozových parků bude minimálně v počátečních letech vyžadovat podporu ze strany politiků a obcí, podobně jako v USA a v Japonsku
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí