Čtvrtek, 28. března 2024

Troleje pomohou přírodě

Troleje pomohou přírodě

České Budějovice/ Cestující si musejí od víkendu zvykat na trolejbusy namísto autobusů. V Českých Budějovicích totiž zase přibyl úsek, který budou využívat jen trolejbusy.

Ze sídliště Vltava až na konečnou v Českém Vrbném už tak nebude jezdit linka číslo 19, ale nahradí ji spoj číslo devět. Devatanáctka pak bude končit právě před paneláky Vltavy.


„Mě cestujícímu může být jedno, jestli jedu autobusem anebo trolejbusem. Ale chápu, že to bude určitě ekologičtější provoz,“ podotkl k slavnostně otevřené trolejové trati obyvatel Českého Vrbného.


Ale městu a dopravnímu podniku (DP) změna spojů zas tak lhostejná není. Ti se snaží především o ekologii.


„Je to další úsek trati, který pomůže zlepšit životní prostředí zde v Českých Budějovicích. A to co se týká splodin, tak i hluku oproti autobusové lince,“ řekl včera k nové trase vedoucí obchodu a marketinku DP Daniel Jírovec. „V současné jsou ještě v převaze autobusy, co se tedy týká počtu kusů. Ale trolejbusy zajišťují provoz na páteřních a nejvytíženějších linkách,“ doplnil Jírovec s tím, že dopravní podnik spolu s radnicí počítá do budoucna s postupným rozšiřováním trolejbusové trakce.

Cestující se za pár let svezou  pod dráty až do Nového Vráta

Zatrolejováním úseku ze sídliště Vltava do Českého Vrbného ale snahy o zlepšení životního prostředí nekončí.
Dopravní podnik (DP) a magistrát města už připravují další podobnou akci. Tenokrát ale mnohem většího rozsahu.


„Chceme zatrolejovat linku číslo jedna v časovém horizontu řádově tak tři až čtyři roky,“ podotkl včera k plánům vedoucí obchodu a marketinku DP Daniel Jírovec.

Jednička pod elektřinou
Vize radnice a vedení DP jsou takové, že by trolejbusy měly v budoucnu propojit sídliště Máj  a Nové Vráto. Z Vráta by už pak cestujím měly sloužit jen autobusy.


„Město pokračuje v tom trendu, že chce páteřní linky dostávat pod trolejové vedení a nejezdily zde tak autobusy na tratích, které křižují město řekněme od severu na jih a od západu na východ,“ uvedl včera primátor Juraj Thoma.


„Kromě této trati, která dnes končí v Českém Vrbném, je už projekčně připravováno ještě zatrolejování  Rudolfovské třídy až do Nového Vráta,“ doplnil Thoma. „Což by mělo znamenat další úbytek autobusů provozovaných ve městě a jejich postupné nahrazování trolejbusů v co největší míře,“ zdůraznil první muž radnice s tím, že také různé dotační fondy spíše upřednostňují při výběru žádostí o granty jiné, než klasické naftové pohony u autobusů.

České Vrbné se pomalu rozrůstá
„Z hlediska lokálního životního prostředí, jsou trolejbusy určitě příjemnější. A navíc České Vrbné je tratí, která je velice frekventovaná a stoupá zde počet přepravených cestujících,“ podotkl Thoma. „Takže to byl hlavní důvod při tipování, proč padla volba zatrolejovat nejprve České Vrbné než Rudolfovskou,“ uzavřel Thoma s tím, že další důvod byl, že část trasy už pod troleji vedla dříve. 

 

Zdroj:Českobudějovický deník
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů