zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Bio čeká dobrý rok

29.12.2007
Zemědělství
Bio čeká dobrý rok
Spotřebitelé objevují "luxusní" zboží.
Tom Václavík, ředitel společnosti Green Marketing, poskytující poradenství pro ekologické zemědělství, výrobu a prodej biopotravin, jmenuje v následujícím článku hlavní trendy spotřebitelského chování a vývoje maloobchodu z pohledu biopotravin.

SPOTŘEBITELSKÉ TRENDY

1. Autentičnost a hledání pravdy o produkci potravin: spotřebitelé stále více chtějí vědět pravdu o produkčních praktikách potravin, které konzumují, zdroji surovin, kvalitě a etičnosti produkce.

2. Vyhledávání nebo vyhýbání se určitým klíčovým složkám či přísadám: spotřebitelé budou více vyhledávat složky potravin, které cíleně vedou např. k udržení zdravé váhy nebo nutričním potřebám, a budou vyhledávat či se vyhýbat látkám, které mohou pozitivně/negativně ovlivňovat jejich pohodu a zdraví.

3. Příklon k čerstvým potravinám: bude se dále zvyšovat zájem o čerstvé (bio)potraviny.

4. Média a výzkum: zvýší se vliv médií komunikujících výsledky nutričních studií a výzkumů na spotřební rozhodování zákazníků.

5. Čtení etiket se stává hobby: stále více zákaznic na etiketách potravin aktivně vyhledává specifické informace. Zvyšující se poptávka po čerstvých přírodních produktech a zemi původu dává výrobcům a maloobchodníkům zajímavý podnět, jak ovlivňovat zákazníky prostřednictvím příběhů komunikovaných na obalech.

6. Růst konzumu luxusního zboží: s rostoucí ekonomikou a vyššími příjmy začínají všechny skupiny obyvatel objevovat a prozkoumávat luxusní zboží, dříve rezervované pouze pro ty nejbohatší.

7. Globalizace: globalizace má a bude mít stále větší vliv na naše rituály a trendy v důsledku vzestupu vlivu "globálních" potravin, nápojů či stravovacích návyků. Potraviny, které pro naše rodiče byly exotické, etnické či prostě "nebyly k jídlu", se stávají normou pro mladou generaci, zvyklou cestovat kdykoli se jí zachce. Pro wellness orientované spotřebitele je zaměření na tradiční východní nauky a produkty stále běžnější.

8. Udržitelnost: určitá skupina spotřebitelů se stále více bude zajímat o své zdraví a kvalitu života. S tím je spojen příklon k "udržitelnosti", kdy zákazníci budou vyžadovat u nakupovaných výrobků "ekologickou stopu" neboli vliv produkce na životní prostředí. Jak dalece je tento trend součástí středního proudu? Odpověď nalezneme, pokud se podíváme na trajektorii přijímání nových trendů. Nejdříve se spotřebitelé soustředí na to, co si dávají do svého těla (biopotraviny, přírodní potraviny, zdravá výživa, místní potraviny, z volných chovů apod.), posléze se začnou zajímat, co si dávají na své tělo. Následně se orientují na svůj domov a nakonec na to, co ovlivňuje vzdálenější prostředí.

Trend zeleného konzumu nabízí výrobcům do budoucna veliké příležitosti, první z nich budou jistě biopotraviny a přírodní kosmetika. Úspěšné značky budou muset hrát proaktivní roli v ochraně životního prostředí, aby se ztotožnily s hodnotami konzumentů orientovaných na sebe a rodinu.

MALOOBCHODNÍ TRENDY

1. Kooperace na místo konkurence: kooperace se pravděpodobně stane pro maloobchodníky nejkritičtější hodnotou. S růstem cen potravin a jejich nedostatkem se dlouhodobá spolupráce s dodavateli-partnery stává klíčovou schopností.

2. Biopotraviny se stanou nejrychleji rostoucím segmentem u všech maloobchodníků. Velká poptávka ze strany spotřebitelů však může vyvolat až jejich nedostatek.

3. Zdůraznění čerstvého sortimentu: čerstvé ovoce a zelenina, "ready to eat" a čerstvé polotovary se stanou centrální destinací každého úspěšného maloobchodu.

4. Kvalita: pro maloobchodníky naslouchající svým zákazníkům bude jejich redefinice kvality potravin příležitostí vytvořit jasně odlišnou pozici na trhu budoucnosti. Na druhou stranu, ti maloobchodníci, kteří setrvají v honbě za masovým trhem, one-stop shoppingem, snažící se oslovit všechny vším, zmizí v černé díře maloobchodu.

5. Jednoduché příběhy: nakupování potravin se stává stále komplexnějším a složitějším. Výrobci potravin mají potíž zákazníkům srozumitelně vysvětlit komplikované příběhy o výhodách svých výrobků z mnoha pohledů, od zdraví až po etiku. Běžní spotřebitelé ale chtějí jednoduchá vysvětlení, proč je daný výrobek lepší pro jejich zdraví, proč je jiný než "prostě jídlo". Naopak vzdělaní zákazníci orientovaní na wellness a zdravý životní styl očekávají podrobnější příběhy s více technickými detaily o potravinách, jež kupují.


AUTOR: Tom Václavík

je ředitelem společnosti Green Marketing
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí