zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologický aktivista: Land Rover LRX Concept

20.12.2007
Obecné
Ekologický aktivista: Land Rover LRX Concept
2Land Rover čeká pestrý rok 2008. Bude slavit šedesáté výročí založení a také se s největší pravděpodobností společně s Jaguarem přesune zpod křídel koncernu Ford. K narozeninám, si automobilka nadělila dravý koncept LRX. S - na landrovera - skromnými rozměry, ale velkými ambicemi.

Je lehký, přetéká moderní technikou a materiály, které jsou příznivé k životnímu prostředí. Automobilka tvrdí, že má být dokonce jedním z nejčistších aut ve své kategorii.

Automobilka, která jiná než terénní auta nenabízí, pod bachraté obry krabicovitého designu možná zanedlouho usadí ještě menší model, než je stávající freelander. Oproti momentálně nejmenšímu landroveru je LRX o 7 centimetrů kratší (má 435 cm) a o 12 nižší (155 cm).

Jeden ze šéfů Land Roveru Phil Popham říká: "LRX je Land Rover v každém ohledu, ale je to velmi odlišný Land Rover."

LRX je vůbec prvním dílem nového designérského šéfa Land Roveru Gerryho McGoverna. Má být autem, které se bude hodit na cestu do práce i do divadla, ale slušet mu bude i bahno za ušima, rozuměj zrcátky.

Nasupený mrňous by měl být nejsportovnějším modelem legendární automobilky. Proporcemi se blíží spíše kupé než klasickému offroadu. Musí se obejít s jediným párem dveří, boční okna jsou úzká (s prosklením se vůbec hodně šetřilo) a střecha směrem vzad dramaticky klesá. Agresivitu dodávají mohutné boky, v každém rohu je dvacetipalcové kolo.

Samozřejmostí je pohon všech kol. Nechybí landroverácká specialitka v podobě systému Terrain Response, umožňujícího nastavovat charakteristiku vozu podle druhu povrchu. Novinkou je funkce ECO, která šetří emisemi při jízdě městem.

Land Rover LRX Concept stojí na podvozku Fordu Focus. Na zadní nápravu se usadil elektromotor, který vypomáhá klasickému spalovacímu agregátu (vybavenému systémem start-stop) starajícímu se o pohon předních kol. Koncept Land Roveru by se měl na jaře roku 2009 dostat do sériové výroby, otázkou je, zůstane-li zachován i jeho hybridní pohon.

Interiér je přísně čtyřmístný, přední i zadní pár anatomických křesel je rozdělen mohutným středovým tunelem.

Osvětlení interiéru se mění podle toho, jak řidič jede - zelená značí ekonomickou jízdu, červená sportovní a modrá indikuje "normal".

LCD displeje vytváří prostorovou grafiku v místech, kde obvykle vídáme budíky rychloměru a otáčkoměru.

Nechybí prostor pro zapojení iPhonu a iPodu, samozřejmostí je sdružení ovládání všeho myslitelného do dotykového displeje.

Konstruktéři měli při stavbě konceptu za úkol také šetřit kila. Boční okna a průhledná střecha tak nejsou ze skla, ale z polykarbonátu, což ušetřilo asi 40 procent hmotnosti oproti tradičnímu materiálu.

Ekology potěší, že když už musela být v interiéru použita kůže, je alespoň barvená přírodními barvivy. Výplně dveří a střecha jsou zase potažené materiálem získaným z recyklovaných PETlahví.

Luxusní miniaturní SUVčko se chystá tradiční britský výrobce představit na lednovém autosalonu v Detroitu.

Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept



Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept



Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept Land Rover LRX Concept



Land Rover LRX ConceptLand Rover LRX ConceptLand Rover LRX Concept



Land Rover LRX ConceptLand Rover LRX Concept

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí