zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Šance na zisk: internet a biopotraviny

04.01.2008
Zemědělství
Šance na zisk: internet a biopotraviny
Technologie, internet, bioprodukty či služby pro seniory. To jsou odvětví, která odborníci hodnotí jako lukrativní do budoucna.

Právě technologické obory většinou převažují v takzvaných podnikatelských inkubátorech, které pomáhají firmám v začátcích podnikání. "U nás je nejvíce společností věnujících se informačním a komunikačním technologiím," říká Miroslav Křížek, ředitel IDE - Institutu rozvoje podnikání při Vysoké škole ekonomické. Obory, které podle něj mají budoucnost, jsou z oblasti biotechnologií, elektrotechniky, strojírenství či nanotechnologií.

"Vybíráme si totiž firmy právě podle jejich budoucího uplatnění na trhu," říká Miroslav Křížek.

Podobnou zkušenost má i Martin Dittrich z Technologického centra Hradec Králové. "Biotechnologie a nanotechnologie zaznamenávají velký rozmach a tento trend by měl pokračovat i v následujících letech," říká.

Tyto obory jsou však náročné na prvotní investice a jejich vývoj je otázkou několika let. To podle Martina Dittricha nemusí platit právě v informačních a komunikačním technologiích. Podnikatelský záměr založený na dobrém nápadu má totiž šanci na úspěch i s minimální prvotní investicí.

Prodej dat z internetu

Velkou šanci začínajícím podnikatelům poskytuje i internet, který po krizi z počátku tisíciletí zaznamenává již několik let boom. "Doposud bylo nejcennější mít k informacím přístup," říká ředitel agentury OgilvyInteractive Tomáš Jindříšek. "Dnes k nim mají přístup všichni uživatelé internetu, ale je často téměř nemožné je najít. Řada lidí se proto bude živit tím, že informace bude vyhledávat, zprostředkovávat a následně prodávat," vysvětluje. Stejně tak se podle něj bude více prodávat čistě nehmotné zboží, jako třeba software nebo filmy, hudba, zábava...

Perspektivu v oblasti internetu má podle Tomáše Jindříška i využívání metody mikrosegmentace. Jde o to najít z hlediska tržeb zajímavou skupinu lidí, kterou spojuje společný zájem, a té nabídnout služby přesně na míru. Zdaleka se přitom nemusí jednat o složitý nápad. Příkladem může být server Spoluzaci.cz, který návštěvníkům umožňuje navázat a udržovat kontakt s bývalými spolužáky, nebo portál eStranky.cz, kde si kdokoliv může zdarma a snadno vytvořit svůj vlastní web. Oba záměry se přitom inspirovaly zahraničními vzory. O jejich funkčnosti svědčí značná návštěvnost a z ní vyplývající vysoká reklamní hodnota.

Skuliny na trhu nabízí vedle technologií a internetu i oblast služeb. "Kdybych měl více peněz, pustil bych se do penzionů pro seniory. Víte, že čtvrtina má důchod nad 10 tisíc a další čtvrtina mezi 9 a 10 tisíci? A víte, že seniorů jsou v zemi dva miliony?" navrhl nedávno Radim Jančura, majitel Student Agency.

Upozornil tak na slibnou šanci pro začínající podnikatele. Podle údajů Českého statistického úřadu bylo v České republice na počátku minulého roku 2 123 428 obyvatel starších 60 let. Jejich kupní síla tedy není zanedbatelná.

Bio jsou i oděvy

Stále opomíjenou možností podnikání jsou produkty ekologického zemědělství. Podle odhadů by měl obchod s nimi růst ročně o 35 procent.

O perspektivnosti odvětví svědčí i zájem podnikatelů o certifikaci bioproduktů, podporují ho i obchodní řetězce. "Odhaduji meziroční nárůst tak na 70 procent," říká Roman Rozsypal, ředitel společnosti Biokont CZ. Nejvíce zájemců je z řad výrobců pochutin a vína. Největší tlak prodejců je na certifikaci mléka, masa, pečiva. Mezi bioprodukty se však už neřadí jen potraviny, ale i oděvy či specializované přístroje. Obor tak nabízí další možnosti do budoucna.


Podnikání budoucnosti

Komunikační technologie
Služby seniorům
Elektrotechnika
Strojírenství
Nanotechnologie
Biopotraviny
Vyhledávání na internetu
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí