Šance na zisk: internet a biopotraviny
Technologie, internet, bioprodukty či služby pro seniory. To jsou odvětví, která
odborníci hodnotí jako lukrativní do budoucna.
Technologie, internet, bioprodukty či služby pro seniory. To jsou odvětví, která odborníci hodnotí jako lukrativní do budoucna.
Právě technologické obory většinou převažují v takzvaných podnikatelských inkubátorech, které pomáhají firmám v začátcích podnikání. "U nás je nejvíce společností věnujících se informačním a komunikačním technologiím," říká Miroslav Křížek, ředitel IDE - Institutu rozvoje podnikání při Vysoké škole ekonomické. Obory, které podle něj mají budoucnost, jsou z oblasti biotechnologií, elektrotechniky, strojírenství či nanotechnologií.
"Vybíráme si totiž firmy právě podle jejich budoucího uplatnění na trhu," říká Miroslav Křížek.
Podobnou zkušenost má i Martin Dittrich z Technologického centra Hradec Králové. "Biotechnologie a nanotechnologie zaznamenávají velký rozmach a tento trend by měl pokračovat i v následujících letech," říká.
Tyto obory jsou však náročné na prvotní investice a jejich vývoj je otázkou několika let. To podle Martina Dittricha nemusí platit právě v informačních a komunikačním technologiích. Podnikatelský záměr založený na dobrém nápadu má totiž šanci na úspěch i s minimální prvotní investicí.
Prodej dat z internetu
Velkou šanci začínajícím podnikatelům poskytuje i internet, který po krizi z počátku tisíciletí zaznamenává již několik let boom. "Doposud bylo nejcennější mít k informacím přístup," říká ředitel agentury OgilvyInteractive Tomáš Jindříšek. "Dnes k nim mají přístup všichni uživatelé internetu, ale je často téměř nemožné je najít. Řada lidí se proto bude živit tím, že informace bude vyhledávat, zprostředkovávat a následně prodávat," vysvětluje. Stejně tak se podle něj bude více prodávat čistě nehmotné zboží, jako třeba software nebo filmy, hudba, zábava...
Perspektivu v oblasti internetu má podle Tomáše Jindříška i využívání metody mikrosegmentace. Jde o to najít z hlediska tržeb zajímavou skupinu lidí, kterou spojuje společný zájem, a té nabídnout služby přesně na míru. Zdaleka se přitom nemusí jednat o složitý nápad. Příkladem může být server Spoluzaci.cz, který návštěvníkům umožňuje navázat a udržovat kontakt s bývalými spolužáky, nebo portál eStranky.cz, kde si kdokoliv může zdarma a snadno vytvořit svůj vlastní web. Oba záměry se přitom inspirovaly zahraničními vzory. O jejich funkčnosti svědčí značná návštěvnost a z ní vyplývající vysoká reklamní hodnota.
Skuliny na trhu nabízí vedle technologií a internetu i oblast služeb. "Kdybych měl více peněz, pustil bych se do penzionů pro seniory. Víte, že čtvrtina má důchod nad 10 tisíc a další čtvrtina mezi 9 a 10 tisíci? A víte, že seniorů jsou v zemi dva miliony?" navrhl nedávno Radim Jančura, majitel Student Agency.
Upozornil tak na slibnou šanci pro začínající podnikatele. Podle údajů Českého statistického úřadu bylo v České republice na počátku minulého roku 2 123 428 obyvatel starších 60 let. Jejich kupní síla tedy není zanedbatelná.
Bio jsou i oděvy
Stále opomíjenou možností podnikání jsou produkty ekologického zemědělství. Podle odhadů by měl obchod s nimi růst ročně o 35 procent.
O perspektivnosti odvětví svědčí i zájem podnikatelů o certifikaci bioproduktů, podporují ho i obchodní řetězce. "Odhaduji meziroční nárůst tak na 70 procent," říká Roman Rozsypal, ředitel společnosti Biokont CZ. Nejvíce zájemců je z řad výrobců pochutin a vína. Největší tlak prodejců je na certifikaci mléka, masa, pečiva. Mezi bioprodukty se však už neřadí jen potraviny, ale i oděvy či specializované přístroje. Obor tak nabízí další možnosti do budoucna.
Podnikání budoucnosti
Komunikační technologie
Služby seniorům
Elektrotechnika
Strojírenství
Nanotechnologie
Biopotraviny
Vyhledávání na internetu
Právě technologické obory většinou převažují v takzvaných podnikatelských inkubátorech, které pomáhají firmám v začátcích podnikání. "U nás je nejvíce společností věnujících se informačním a komunikačním technologiím," říká Miroslav Křížek, ředitel IDE - Institutu rozvoje podnikání při Vysoké škole ekonomické. Obory, které podle něj mají budoucnost, jsou z oblasti biotechnologií, elektrotechniky, strojírenství či nanotechnologií.
"Vybíráme si totiž firmy právě podle jejich budoucího uplatnění na trhu," říká Miroslav Křížek.
Podobnou zkušenost má i Martin Dittrich z Technologického centra Hradec Králové. "Biotechnologie a nanotechnologie zaznamenávají velký rozmach a tento trend by měl pokračovat i v následujících letech," říká.
Tyto obory jsou však náročné na prvotní investice a jejich vývoj je otázkou několika let. To podle Martina Dittricha nemusí platit právě v informačních a komunikačním technologiích. Podnikatelský záměr založený na dobrém nápadu má totiž šanci na úspěch i s minimální prvotní investicí.
Prodej dat z internetu
Velkou šanci začínajícím podnikatelům poskytuje i internet, který po krizi z počátku tisíciletí zaznamenává již několik let boom. "Doposud bylo nejcennější mít k informacím přístup," říká ředitel agentury OgilvyInteractive Tomáš Jindříšek. "Dnes k nim mají přístup všichni uživatelé internetu, ale je často téměř nemožné je najít. Řada lidí se proto bude živit tím, že informace bude vyhledávat, zprostředkovávat a následně prodávat," vysvětluje. Stejně tak se podle něj bude více prodávat čistě nehmotné zboží, jako třeba software nebo filmy, hudba, zábava...
Perspektivu v oblasti internetu má podle Tomáše Jindříška i využívání metody mikrosegmentace. Jde o to najít z hlediska tržeb zajímavou skupinu lidí, kterou spojuje společný zájem, a té nabídnout služby přesně na míru. Zdaleka se přitom nemusí jednat o složitý nápad. Příkladem může být server Spoluzaci.cz, který návštěvníkům umožňuje navázat a udržovat kontakt s bývalými spolužáky, nebo portál eStranky.cz, kde si kdokoliv může zdarma a snadno vytvořit svůj vlastní web. Oba záměry se přitom inspirovaly zahraničními vzory. O jejich funkčnosti svědčí značná návštěvnost a z ní vyplývající vysoká reklamní hodnota.
Skuliny na trhu nabízí vedle technologií a internetu i oblast služeb. "Kdybych měl více peněz, pustil bych se do penzionů pro seniory. Víte, že čtvrtina má důchod nad 10 tisíc a další čtvrtina mezi 9 a 10 tisíci? A víte, že seniorů jsou v zemi dva miliony?" navrhl nedávno Radim Jančura, majitel Student Agency.
Upozornil tak na slibnou šanci pro začínající podnikatele. Podle údajů Českého statistického úřadu bylo v České republice na počátku minulého roku 2 123 428 obyvatel starších 60 let. Jejich kupní síla tedy není zanedbatelná.
Bio jsou i oděvy
Stále opomíjenou možností podnikání jsou produkty ekologického zemědělství. Podle odhadů by měl obchod s nimi růst ročně o 35 procent.
O perspektivnosti odvětví svědčí i zájem podnikatelů o certifikaci bioproduktů, podporují ho i obchodní řetězce. "Odhaduji meziroční nárůst tak na 70 procent," říká Roman Rozsypal, ředitel společnosti Biokont CZ. Nejvíce zájemců je z řad výrobců pochutin a vína. Největší tlak prodejců je na certifikaci mléka, masa, pečiva. Mezi bioprodukty se však už neřadí jen potraviny, ale i oděvy či specializované přístroje. Obor tak nabízí další možnosti do budoucna.
Podnikání budoucnosti
Komunikační technologie
Služby seniorům
Elektrotechnika
Strojírenství
Nanotechnologie
Biopotraviny
Vyhledávání na internetu
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích