zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologický rauš dostihl módu

08.01.2008
Obecné
Ekologický rauš dostihl módu
Boom bio produkce zaplavil i svět módy. Giganti jako C&A a H&M drasticky rozšiřují svou nabídku o produkty z bavlny, vyráběné způsobem přátelským životnímu prostředí. Téma nyní komunikují i ve svých reklamách.

Rodinné impérium C&A to myslí vážně. Od března 2008 spustí celoevropskou kampaň v TV a v tisku, ve které bude komunikovat eko-módu. "WEC&ARE" zní heslo, se kterým přišla německá agentura Steinle/Melches. Kampaň propaguje volnočasové oblečení, spodní prádlo a oděvy pro děti z bavlny "Bio Cotton", jejíž pěstování probíhá bez použití průmyslových hnojiv, chemických přísad a geneticky modifikovaných organismů.

C&A si pojistilo alespoň 15 tisíc tun bio bavlny, což odpovídá 15 % očekávané celosvětové sklizně. Z toho zhotoví více než \12 milionů kusů oděvů, bez ekologických výrobních přirážek k ceně. V dlouhodobé perspektivě se chce společnost stát vůdčím prodejcem produktů z bio bavlny v Evropě.

Před lety mrtvý pokus

Také H&M nabídlo podzimní bio kolekci pod značkou "Organic Cotton". Stejnojmenná rubrika v e-shopu je mezitím stále vyprodaná, podobně jako ve většině filiálek. H&M se pokoušelo uvést bio sortiment již v devadesátých letech, ale experiment ztroskotal - nebyl o něj zájem. Ale časy se změnily, ekologie je v módě - přinejmenším čas od času.

Mnohé značky to svádí podlehnout duchu času. Například Levi's se před rokem holedbal prestižním označením džínsů "Eco" ze 100% bio bavlny. Jenže: kde jsou dnes k dostání, to nevědí ani sami experti módní scény. A jaké množství je na skladě? Žádná odpověď z německé centrály výrobce.

Opatrná reklama na bio oděvy

Obchodníci s bio bavlnou se zatím procvičují v reklamě zdrženlivě. C&A uvedlo svou Bio Cotton premiéru letos na podzim v asi 200 pobočkách, žádné inzeráty v tisku, jen plakáty a cedulky na pobočkách, stejně jako v H&M. Skupina Otto, která nabízí v katalozích zboží z eko bavlny již od roku 1998, se spoléhá "primárně na rozhovory či tisková sdělení", říká Johannes Merck, ředitel firemní odpovědnosti. Nyní podrobili značku Pure Wear celkovému relaunchi, který bude vidět na jaře v nové rubrice on-line shopu "Naturwelt". Sortiment bude obsahovat zhruba 100 položek.

Pasivita většiny marketingových oddělení má svůj důvod. Jednoduše chybí dostatečné množství bio materiálu, které může trvale obsloužit potřeby módních bio značek. Pouze 0,2-1 % světové produkce bavlny dostojí ekologickým standardům. C&A s 12 miliony oděvy tudíž riskuje, že při denní dvoumilionové návštěvnosti v 1200 pobočkách bude bio zboží rychle rozebráno.

Módní domy se proto snaží prostřednictvím spolupráce s organizací Organic Exchange, která podporuje bavlnu přátelskou životnímu prostředí, zvýšit produkci ve střednědobém horizontu na 10 % podílu na světovém trhu.

Bio bavlna a podvod?

Bio bavlna ale vůbec neznamená, že oblečení je z nezávadných materiálů: barvení, knoflíky, zipy, aplikace jako motivy medvídků na dětských pyžamech - to vše obsahuje látky, které jsou všechno, jen ne ekologické. Až to spotřebiteli dojde, může se zadavatel takové reklamy lehko ocitnout v podezření z podvodu.

Ne tak eko-puristé jako německý zásilkový obchod Hess Natur, který sází na čisté přírodní textilie, boty z vydělané kůže bez použití chromu či úpravu bund do deště s použitím včelího vosku. Otevření svého prvního obchodu mimo domácí Butzbach doprovodila firma dvěma inzeráty a hned rozlítila brémskou burzu s bavlnou, která v tom viděla zlehčování tradičního způsobu zpracování bavlny. Důsledek: prozatímní opatření.

Nejpřekvapivější je zřejmě reklamní přičinlivost výrobce Trigema. Ústředním bodem na inzerátu je firemní logo s claimem "Znamení stylu". Kampaň komunikuje sdělení "Pro uvědomělý přístup k přírodě".

AUTOR: Veronika Bartošová

podle časopisu Werben & Verkaufen
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí