Přísné normy pro kamiony zvyšují zájem o močovinu
Nevídaných rozměrů dosáhl loni v Česku prodej vysoce kvalitního vodného roztoku
močoviny, marketingově označovaného jako AdBlue. Spotřeba kapaliny, která v
kombinaci s dieselovým motorem snižuje obsah škodlivých látek ve výfukových
zplodinách, vzrostla meziročně zhruba šestkrát. Rostoucí a donedávna prakticky
neznámý byznys souvisí s postupným rozšířením nákladních vozů, splňujících
přísnou evropskou normu Euro 5. Největší evropští producenti AdBlue už tedy
chrlí za rok desítky tisíc tun a rychle přibývají i pumpy, kde jej "tiráky"
mohou tankovat ze samostatných stojanů.
Nevídaných rozměrů dosáhl loni v Česku prodej vysoce kvalitního vodného roztoku močoviny, marketingově označovaného jako AdBlue. Spotřeba kapaliny, která v kombinaci s dieselovým motorem snižuje obsah škodlivých látek ve výfukových zplodinách, vzrostla meziročně zhruba šestkrát. Rostoucí a donedávna prakticky neznámý byznys souvisí s postupným rozšířením nákladních vozů, splňujících přísnou evropskou normu Euro 5. Největší evropští producenti AdBlue už tedy chrlí za rok desítky tisíc tun a rychle přibývají i pumpy, kde jej "tiráky" mohou tankovat ze samostatných stojanů.
Nejedná se přitom o palivo ani přísadu (aditivum), ale ekologickou kapalinu v samostatné nádrži, ze které se dávkuje do spalin výfukového katalyzátoru kamionů. Takzvaná selektivní katalytická redukce (SCR) je přitom na trhu dominantní technologií, která zajistí požadované snížení emisí oxidu dusíku či pevných částic podle normy Euro 4 a chystané Euro 5.
Vozy splňující i Euro 5 už přitom postupně dodávají prakticky všichni přední výrobci nákladních vozů. Ostatně od září příštího roku už ani jiné vozy nebude možné v Evropě uvádět do provozu.
Jistota růstu
Pro chemičky a výrobce močoviny, kteří jen nedávno doplnili AdBlue do výrobního programu, znamenal loňský rok doslova žně. "Za rok 2006, kdy jsme s tím začali, jsme vyrobili čtyři tisíce tun, loni už přes 32 tisíc. Letos plánujeme vyrobit 45 tisíc tun," uvedl vedoucí odboru technického rozvoje ve slovenském Duslo ŠaÍa Michal Ferenci.
Duslo je společně s ještě větším výrobcem AdBlue - německým SKW Piesteritz - součástí českého holdingu Agrofert. Obě firmy ještě s rakouským Agrolinz pak patří po norské YARA k největším výrobcům AdBlue ve středoevropském regionu.
O další růst byznysu se přitom rozhodně bát nemusí. Na sto litrů nafty ekologičtější motory spotřebují asi pet litrů tekutiny z močoviny. Flotily dopravců mají stále většinu vozů podle staré normy Euro 3. A postupná výměna za modernější potrvá ještě roky.
Stojany přibývají
Obrovsky se rozrostla i konkurence distributorů a prodejců. Čísla o prodaném množství ale většinou nezveřejňují. "Podle statistiky ale vzrostl v celé Evropě prodej AdBlue mezi roky 2006 a 2007 zhruba šestkrát. A v České republice to bude to samé," připomíná Petr Tkadlec z nizozemské společnosti Greenchem, která patří u nás spolu s firmou Brenntag a pak i OMV nebo Adam & Partneři k největším prodejcům. Letošní nárůst odhaduje Tkadlec už zhruba "jen" na dvou a půl až trojnásobek.
Byznys s AdBlue se už ale rozšířil i mezi menší firmy. "My jsme prodali meziročně o třicet procent víc, loni kolem 30 tisíc litrů. Už se zkrátka nedělají skoro jiná auta než podle norem Euro čtyři a pět," připomíná František Trnečka z firmy FT Oil, která působí v Olomouckém kraji. S rostoucí konkurencí už také klesly ceny za litr. Bez daně pro přímé zákazníky z přibližně 15 korun na devět.
Rychlým tempem přibývají i o něco dražší veřejné čerpací stanice s AdBlue. Nikdo z předních petrolejářů nechce zůstat pozadu. Rakouské OMV, které s touto nabídkou přišlo u nás v roce 2005 první, má dnes u pump v Česku sedm extra stojanů a AdBlue i v kanystrech jej prodává na 58 místech. "Prodeje za rok už převýšily půl milionu litrů," říká marketingový šéf OMV v Česku Viktor Kučera.
Společnost W.A.G., která přišla u nás jako druhá s prodejem u tankovacích stojanů, prodává dnes například ve svém truck centru v Modleticích u Prahy průměrně dva tisíce litrů denně. "Převládá ale trend tankování v areálech velkých dopravních firem. Tam se prodává více než u veřejných pump," uvádí šéf firmy Martin Vohánka.
Na dvou místech v zemi - ve Slaném a v Banticích na jižní Moravě - nabízí samostatný stojan na AdBlue i Shell. V celé Evropě má petrolejářský gigant 54 takových čerpacích stanic. V Česku prodává ve větším množství AdBlue i Agip a letos "to spustí" i Benzina.
Prodej AdBlue v zemích EU
(v tisících tun)
2006 60
2007 320
Odhad 2008 950
Výhled 2010 2000
Po 2012 3000 - 4000
Zdroj: Distributoři AdBlue
Nejedná se přitom o palivo ani přísadu (aditivum), ale ekologickou kapalinu v samostatné nádrži, ze které se dávkuje do spalin výfukového katalyzátoru kamionů. Takzvaná selektivní katalytická redukce (SCR) je přitom na trhu dominantní technologií, která zajistí požadované snížení emisí oxidu dusíku či pevných částic podle normy Euro 4 a chystané Euro 5.
Vozy splňující i Euro 5 už přitom postupně dodávají prakticky všichni přední výrobci nákladních vozů. Ostatně od září příštího roku už ani jiné vozy nebude možné v Evropě uvádět do provozu.
Jistota růstu
Pro chemičky a výrobce močoviny, kteří jen nedávno doplnili AdBlue do výrobního programu, znamenal loňský rok doslova žně. "Za rok 2006, kdy jsme s tím začali, jsme vyrobili čtyři tisíce tun, loni už přes 32 tisíc. Letos plánujeme vyrobit 45 tisíc tun," uvedl vedoucí odboru technického rozvoje ve slovenském Duslo ŠaÍa Michal Ferenci.
Duslo je společně s ještě větším výrobcem AdBlue - německým SKW Piesteritz - součástí českého holdingu Agrofert. Obě firmy ještě s rakouským Agrolinz pak patří po norské YARA k největším výrobcům AdBlue ve středoevropském regionu.
O další růst byznysu se přitom rozhodně bát nemusí. Na sto litrů nafty ekologičtější motory spotřebují asi pet litrů tekutiny z močoviny. Flotily dopravců mají stále většinu vozů podle staré normy Euro 3. A postupná výměna za modernější potrvá ještě roky.
Stojany přibývají
Obrovsky se rozrostla i konkurence distributorů a prodejců. Čísla o prodaném množství ale většinou nezveřejňují. "Podle statistiky ale vzrostl v celé Evropě prodej AdBlue mezi roky 2006 a 2007 zhruba šestkrát. A v České republice to bude to samé," připomíná Petr Tkadlec z nizozemské společnosti Greenchem, která patří u nás spolu s firmou Brenntag a pak i OMV nebo Adam & Partneři k největším prodejcům. Letošní nárůst odhaduje Tkadlec už zhruba "jen" na dvou a půl až trojnásobek.
Byznys s AdBlue se už ale rozšířil i mezi menší firmy. "My jsme prodali meziročně o třicet procent víc, loni kolem 30 tisíc litrů. Už se zkrátka nedělají skoro jiná auta než podle norem Euro čtyři a pět," připomíná František Trnečka z firmy FT Oil, která působí v Olomouckém kraji. S rostoucí konkurencí už také klesly ceny za litr. Bez daně pro přímé zákazníky z přibližně 15 korun na devět.
Rychlým tempem přibývají i o něco dražší veřejné čerpací stanice s AdBlue. Nikdo z předních petrolejářů nechce zůstat pozadu. Rakouské OMV, které s touto nabídkou přišlo u nás v roce 2005 první, má dnes u pump v Česku sedm extra stojanů a AdBlue i v kanystrech jej prodává na 58 místech. "Prodeje za rok už převýšily půl milionu litrů," říká marketingový šéf OMV v Česku Viktor Kučera.
Společnost W.A.G., která přišla u nás jako druhá s prodejem u tankovacích stojanů, prodává dnes například ve svém truck centru v Modleticích u Prahy průměrně dva tisíce litrů denně. "Převládá ale trend tankování v areálech velkých dopravních firem. Tam se prodává více než u veřejných pump," uvádí šéf firmy Martin Vohánka.
Na dvou místech v zemi - ve Slaném a v Banticích na jižní Moravě - nabízí samostatný stojan na AdBlue i Shell. V celé Evropě má petrolejářský gigant 54 takových čerpacích stanic. V Česku prodává ve větším množství AdBlue i Agip a letos "to spustí" i Benzina.
Prodej AdBlue v zemích EU
(v tisících tun)
2006 60
2007 320
Odhad 2008 950
Výhled 2010 2000
Po 2012 3000 - 4000
Zdroj: Distributoři AdBlue
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích