Senát zpřísnil pravidla pro dovoz odpadů
Senát schválil přísnější pravidla pro dovoz odpadů. Zpřesní se evidence a
příslušné dokumenty budou firmy uchovávat nejméně tři roky. O tom, co vezou,
musí vědět i řidiči.
Foto: Evropská komise
[http://img.radio.cz/pictures/eu/cd/ekologie/skladka1x.jpg] Foto: Evropská
komise [http://www.radio.cz/pictures/eu/cd/ekologie/skladka1.jpg]
Není to tak dávno, co v severních Čechách vznikaly nelegální skládky německého
odpadu. Například v Libčevsi na Lounsku či v Sosnové na Českolipsku. Odpadků tam
bylo na 11 tisíc tun a Česká obchodní inspekce uložila organizátorům dovozu
odpadů několikamilionové pokuty. Patnácti řidičům kamionů hrozí až pět let
vězení. Tuhle situaci by měla novela změnit. Napříště budou firmy muset řidiče
informovat, jaký druh nákladu vezou a vozidla musí být označena. Podle senátora
za ODS Bedřicha Moldana je novela dobrým krokem.
"Dá se říct, že v současné době i bez tohoto zákona máme dost prostředků, jak
nelegálním přepravám zabránit. Ale ukazuje se, že toho není dost. Lecos jde
složitěji, takže každá taková úprava je dobrá."
Martin Bursík [http://img.radio.cz/pictures/r/politik/bursik_martin3x.jpg]
Martin Bursík [http://www.radio.cz/pictures/r/politik/bursik_martin3.jpg]
Podle ministra životního prostředí Martina Bursíka se podařilo v rámci Evropské
unie vyjednat formulaci, podle níž členský stát může dovoz odpadu omezit nebo
zakázat, je-li to v rozporu s jeho plánem odpadového hospodářství. Zákon také
počítá s odstraněním zařízení obsahujících nebezpečné látky, to jsou především
transformátory.
"Týká se likvidace polychlorovaných bifenylů a trifenylů, což jsou nebezpečné
látky, která má členský stát povinnost zlikvidovat do konce roku 2010."
Česko se dovozu odpadu ze zahraničí, kde jsou ceny za jeho likvidaci vyšší,
dlouhodobě brání. Ministerstvo životního prostředí několikrát zamítlo žádosti o
dovoz desítek tun odpadů z Německa k likvidaci ve spalovnách v Praze nebo v
Liberci. Právě zde odborníci zkouší unikátní experiment. Členové vědeckého týmu
přišli na to, jak odpad z domácností přeměnit na krmivo pro zvířata nebo palivo
pro automobily. Pokusy pokračují velmi úspěšně a vědecký tým se chystá svůj
objev patentovat v Evropě i v USA, uvedl pro televizi Nova hlavní řešitel
výzkumného projektu Petr Novák.
[http://img.radio.cz/pictures/zemedelstvi/staj_krmenix.jpg]
[http://www.radio.cz/pictures/zemedelstvi/staj_krmeni.jpg]
"Jsme první na světě, kdo to takto zkusil a kdo prokázal, že celý cyklus lze
uskutečnit."
Spaliny totiž místo do komína zamíří do vodní lázně. Tady na ně čekají řasy,
které se za pomoci oxidu uhličitého ze spalovny rychle množí a rostou. Bílkoviny
přemění na škroby a z těch se dá vyrobit líh. Ten může sloužit jako palivo do
automobilů, zbytek řas jako kvalitní krmivo.
"Pro nás je to rovněž trošku překvapení, protože spaliny jsou tak čisté, že řasy
vyhovují všem potravinářským standardům,"
dodal v televizi Nova Petr Novák. Odpady jsou celosvětový problém. Jak píší
Lidové noviny, české ministerstvo životního prostředí vytáhlo do boje proti
igelitkám. Ročně se jich spotřebuje 1,5 až 3 miliardy, některé obchodní řetězce
je rozdávají zdarma. Výsledkem je obrovské množství odpadu. Ministerstvo se chce
s řetězci dohodnout. Může ale jít i tvrdší cestou jakési "igelitkové" daně. Za
každou tašku, kterou zákazník dostane zdarma, by obchod musel odvést státu
poplatek. Taková praxe už funguje například v Irsku.
Senát schválil přísnější pravidla pro dovoz odpadů. Zpřesní se evidence a příslušné dokumenty budou firmy uchovávat nejméně tři roky. O tom, co vezou, musí vědět i řidiči.
Není to tak dávno, co v severních Čechách vznikaly nelegální skládky německého odpadu. Například v Libčevsi na Lounsku či v Sosnové na Českolipsku. Odpadků tam bylo na 11 tisíc tun a Česká obchodní inspekce uložila organizátorům dovozu odpadů několikamilionové pokuty. Patnácti řidičům kamionů hrozí až pět let vězení. Tuhle situaci by měla novela změnit. Napříště budou firmy muset řidiče informovat, jaký druh nákladu vezou a vozidla musí být označena. Podle senátora za ODS Bedřicha Moldana je novela dobrým krokem.
"Dá se říct, že v současné době i bez tohoto zákona máme dost prostředků, jak nelegálním přepravám zabránit. Ale ukazuje se, že toho není dost. Lecos jde složitěji, takže každá taková úprava je dobrá."
Podle ministra životního prostředí Martina Bursíka se podařilo v rámci Evropské unie vyjednat formulaci, podle níž členský stát může dovoz odpadu omezit nebo zakázat, je-li to v rozporu s jeho plánem odpadového hospodářství. Zákon také počítá s odstraněním zařízení obsahujících nebezpečné látky, to jsou především transformátory.
"Týká se likvidace polychlorovaných bifenylů a trifenylů, což jsou nebezpečné látky, která má členský stát povinnost zlikvidovat do konce roku 2010."
Česko se dovozu odpadu ze zahraničí, kde jsou ceny za jeho likvidaci vyšší, dlouhodobě brání. Ministerstvo životního prostředí několikrát zamítlo žádosti o dovoz desítek tun odpadů z Německa k likvidaci ve spalovnách v Praze nebo v Liberci. Právě zde odborníci zkouší unikátní experiment. Členové vědeckého týmu přišli na to, jak odpad z domácností přeměnit na krmivo pro zvířata nebo palivo pro automobily. Pokusy pokračují velmi úspěšně a vědecký tým se chystá svůj objev patentovat v Evropě i v USA, uvedl pro televizi Nova hlavní řešitel výzkumného projektu Petr Novák.
Spaliny totiž místo do komína zamíří do vodní lázně. Tady na ně čekají řasy, které se za pomoci oxidu uhličitého ze spalovny rychle množí a rostou. Bílkoviny přemění na škroby a z těch se dá vyrobit líh. Ten může sloužit jako palivo do automobilů, zbytek řas jako kvalitní krmivo.
"Pro nás je to rovněž trošku překvapení, protože spaliny jsou tak čisté, že řasy vyhovují všem potravinářským standardům,"
dodal v televizi Nova Petr Novák. Odpady jsou celosvětový problém. Jak píší Lidové noviny, české ministerstvo životního prostředí vytáhlo do boje proti igelitkám. Ročně se jich spotřebuje 1,5 až 3 miliardy, některé obchodní řetězce je rozdávají zdarma. Výsledkem je obrovské množství odpadu. Ministerstvo se chce s řetězci dohodnout. Může ale jít i tvrdší cestou jakési "igelitkové" daně. Za každou tašku, kterou zákazník dostane zdarma, by obchod musel odvést státu poplatek. Taková praxe už funguje například v Irsku.
Zdroj:Český rozhlas
Sdílet článek na sociálních sítích