Sobota, 20. dubna 2024

V USA letí ekologické oblečení

V USA letí ekologické oblečení

V sanfranciské dílně je tým módních návrhářů vedený Ally Beranovou zabrán do práce, obklopený knoflíky a cívkami nití, a doufá, že když bude šít nové oblečení z nálezů v second handech a charitativních obchodech, zmírní tím globální oteplování.

Návrháři takzvané módy udržitelného rozvoje, vyrobené z recyklovaných materiálů a doma utkaných látek, nejenže tuto zimu dominují přehlídkovým molům a stojanům butiků, ale zároveň otevírají americkým farmářům nové trhy pro jejich plodiny.

 Podle agentury AP se letos začnou v obchodech firem American Apparel a prAna prodávat košile utkané z bavlny vypěstované v kalifornském Centrálním údolí a ušité v jižní Kalifornii, vzdálené jen pár hodin cesty. Tímto postupem se zabránilo spalování fosilních paliv během transportu materiálů. Výrobky z dílny Beranové, na trh dodávané pod značkou William Good, se prodávají pouze prostřednictvím internetu a jen v obchodech blízko San Franciska, aby se tak redukovala jejich „uhlíková zátěž“.

Sexy „bezuhlíková“ trička
Minulé léto najala newyorská módní značka Rag& Bone supermodelku Shalom Harlowovou jako módní tvář její řady průsvitných „bezuhlíkových“ triček, zpracovaných na domácím trhu v procesu, ve kterém nebyly produkovány emise plynů způsobujících skleníkový efekt.

 Farmáři ve Spojených státech pěstují jen malou část organické bavlny, která se používá v oděvním průmyslu. Ten tak musí získat většinu vláken ze zámoří, ze zemí, jako je Turecko, kde jsou náklady práce a produkce mnohem nižší. Trh znatelně roste, takže nezisková organizace Organic Exchange odhaduje, že prodej organických bavlněných tkanin v roce 2009 dosáhne 226 milionů dolarů (čtyři miliardy korun). V roce 2004 to bylo jen 19 milionů (335 milionů korun).

V situaci, kdy mnoho společností usiluje o vytvoření ekologičtějšího řetězce dodavatelů, američtí farmáři doufají, že se zvýší i poptávka po domácích plodinách.
 Program Sustainable Cotton Project, neziskové organizace se sídlem v Kalifornii, již pomohl téměř dvěma tuctům pěstitelů bavlny proniknout do módního průmyslu tím, že prosazoval v Kalifornii pěstovaný druh bavlny Basic. Coral Roseová, jež v roce 2004 přiměla společnost Wal-Mart, aby nakoupila organické oblečení pro jógu, prohlásila, že když už jednou firmy přejdou k přírodním látkám, je to jen otázka času, kdy začnou přemýšlet o dalších ekologických postupech v návrhářství. Wal-Mart je nyní největším prodejcem organické bavlny na světě.

Revoluce v návrhářství
„Je to naprostá změna myšlení v módním návrhářství,“ řekla Roseová, která nyní pracuje jako poradce. „Činí to módní návrháře zodpovědné jak za samotný návrh, tak za jeho dopady.“ Analytici ale varují, že dokud ekologické oblečení nebude levnější, jenom malá část zákazníků bude přemýšlet o vlivu uhlíku na přírodu předtím, než vytáhnou své peněženky. „Je zde už více lidí, kteří se zajímají o ekologickou módu, ale většina zákazníků stále hledá zboží, které je levnější a právě v módě,“ řekl Marshal Cohen, analytik oděvního průmyslu ze společnosti NPD Group.

Zdroj:Lidové noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů