zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Praha kolem Letné: čtyři roky komplikací

29.01.2008
Obecné
Praha kolem Letné: čtyři roky komplikací
Projíždět jednou z nejzatíženějších oblastí Prahy přes Letnou a poblíž Hradu směrem k výpadovce na Karlovy Vary bude v příštích čtyřech letech ještě horší, než už je nynější popojíždění v kolonách.

Pražský magistrát dal stavební povolení i na zbylou část takzvané severozápadní části městského okruhu. Překoná-li povolení očekávaný odpor místních občanů a občanského sdružení Ateliér pro životní prostředí, naváže nová část okruhu více než pětikilometrovým tunelem na Strahovský tunel na Malovance a povede přes Prašný Most, Letnou, pod Stromovkou až do Troje. Jejím hlavním cílem je podle města odvést dopravu z dnes přetížené severojižní magistrály.

Výluky tramvají a vlaků

Kvůli stavbě této části okruhu budou auta jezdit po provizorních silnicích. Často nepojedou tramvaje a ani vlaky na trati z Masarykova nádraží do Kladna.

Kdy se přesně začne pracovat na části stavby, která prochází jen pár desítek metrů od Pražského hradu, ještě není podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera přesně dané. "Jasněji bude za měsíc až dva," říká Šteiner. Celým tunelovým komplexem mají první auta projet v říjnu 2011. První zásadní zásahy do dopravy ale nastanou na Letné už letos na jaře. Tam totiž stavba části městského okruhu pokročila nejdál. Od loňského srpna tam dělníci bagrují vyústění tunelu.

"Tam je ten tunel jen málo pod povrchem, takže se musí hloubit z povrchu a to se bez uzavírek neobejde," říká Šteiner.

Na Letné tak občas nebudou jezdit auta ani tramvaje a vlaky. "V březnu to bude jen desetidenní výluka, ale v listopadu už 30 dní. Vlaky z Kladna a Hostivic budou končit na Veleslavíně," říká mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Komín z tunelu do bytu

Poslední a největší stavební povolení na tuto část okruhu vydal magistrát ke konci minulého týdne. Ještě tedy nenabylo právní moci a dá se čekat, že se proti němu jak obyvatelé Prahy 6, tak i občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí Petra Kužvarta odvolají.

Odbor dopravy magistrátu totiž bez udání důvodu vyloučil asi třicítku lidí z účasti na stavebním řízení a do pěti dnů pak hned vydal stavební povolení. Úřad se tak především zbavil obyvatel z ulice Nad Octárnou, kterým má před byty vyrůst patnáctimetrový komín, z něhož budou vycházet zplodiny z aut jedoucích tunelem. Podle šéfa odboru dopravy Jana Heroudka ale vše odpovídá normám a zákonu.

"Odvoláme se proti oběma krokům města. Vyloučit z řízení obyvatele ulice, že tím výdechem nemůžou být dotčeni, je ukázkou arogance úřadu. Ti lidé přece budou dotčeni na svých právech, a proto mají být účastníky řízení," upozorňuje Kužvart.

Málokdo by řekl, že při stavbě automobilového tunelu se musí kácet stromy a keře. Jenže při stavbě městského okruhu se s kácením počítá. A to výrazným. Padnout má zhruba tisícovka stromů, desítky keřů a zmizet mají desítky tisíc čtverečních metrů různých porostů.

"Chápeme, že při stavbě nemůžou zůstat stromy, ale jde nám o to, jestli musí být pokáceny všechny, a za ty pokácené chceme náhradu, a to někde co nejblíže místu vykácení. Ne na opačném konci Prahy," upozorňuje Martin Skalský ze sdružení Arnika.

Mluvčí Prahy 6 Martin Šálek říká, že jeho úřad má písemně od investora garantováno, že náhradní stromy vysadí. A kde to bude? "To teď ještě jednoznačné není. Vysadí to tam, kam my určíme," říká Šálek.

Dosud ani není příliš jasné, kolik bude tato část městského okruhu stát. Obecně město mluví o třiceti miliardách, primátor Pavel Bém mluvil v Českém rozhlase řádově o 40 miliardách korun.

Protože tato stavba nemá posouzení vlivu na životní prostředí, nemůže město počítat s pomocí z evropských peněz a stavbu musí platit samo.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí