zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Brno: Tunely Dobrovského svedou dopravu pod zem

15.02.2008
Obecné
Geologie
Brno: Tunely Dobrovského svedou dopravu pod zem

 

Zhruba za tři roky by se mělo obyvatelům vnitřního města trochu ulevit - po dokončení tunelů Dobrovského ubude aut, která nyní trápí především Královopolské. Ražba dvou tunelových trub oficiálně začala včera, v provozu by měly být v roce 2011.

Tunely Dobrovského jsou jednou z nejdůležitějších a největších dopravních staveb v Brně. Jako součást velkého městského okruhu svedou především tranzitní dopravu mimo vnitřní město, kde by se měla po jejich dokončení snížit hustota dopravy i hladina hluku. Průzkumné štoly se začaly razit už před lety (druhá byla dokončena v roce 2003), ale ražba samotných tunelů se zdržela také pro spory s majiteli domů nad plánovanou trasou. Lidé především z ulice Dobrovského se obávali narušení statiky budov nad tunely. Hlavní investor stavby - Ředitelství silnic a dálnic ČR - musel proto na popud ministerstva dopravy více než stovku domů před ražbou staticky zabezpečit.

Královopolské tunely budou ústit u ulice Sportovní a povedou přes Královo Pole a Žabovřesky. Nebo lépe řečeno pod nimi. Měří zhruba 1200 metrů a budou tak nejdelšími tunely v Brně. „Ražba v obtížných geologických podmínkách bude mistrovské dílo," myslí si ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp. „Nikde v České republice se takové tunely dosud nebudovaly."

Podle zástupce zhotovitele stavby Michala Štefla by samotná ražba měla skončit za dva roky. První auta pak tunely projedou v roce 2011 a kompletní dokončení díla je plánováno na květen 2014. „Abychom ten termín stihli, musíme měsíčně vyrazit asi padesát metrů v každé tunelové troubě," vysvětlil Štefl. Celková cena přesahuje 6,5 miliardy korun, téměř 700 milionů pak ze svého rozpočtu vyčlenilo město Brno. V letošním roce tu plánuje utratit 170 milionů.

Ražba prvního tunelu začala fakticky před třemi týdny, práce na druhém pak 15. února. Slavnostní zahájení se však konalo 5. února za účasti představitelů města, kraje a zástupců investora, projektantů i dodavatelů. Místo obligátního přestřižení pásky se do připraveného bagru s bouracím kladivem usadil brněnský primátor Roman Onderka - a ražba může začít.

ZDROJ: www.brno.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí