zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Obchvat Prahy: dráž, ale rychle

14.02.2008
EIA
Obchvat Prahy: dráž, ale rychle
Příprava drahé a ekologicky nešetrné varianty severní části pražského dálničního okruhu přes Suchdol po roce odkladů opět pokračuje. A to i přesto, že ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) slíbil, že její přípravu pozastaví. Aspoň do doby, než experti komise vytvořené vládou řeknou, zda nebude výhodnější vést dálnici dál od Prahy severní variantou.

Ta by podle ministerstvem objednané studie Mott McDonalds vyšla na 4,5 miliardy korun levněji, což by znamenalo ve srovnání s náklady na 16 kilometrů dlouhou severní část obchvatu za 28 miliard korun patnáctiprocentní úsporu.

Přesto stát na rozhodnutí odborníků nečeká a upřednostňuje variantu dražší, které se začalo říkat politická.

"Ředitelství silnic a dálnic dodalo dosud chybějící podklady, a proto jsme územní řízení znovu zahájili. O žádném čekání na názor komise nevíme," říká mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.

Proč zřídili komisi?

Komise k posouzení stavby byla přitom ustanovená na základě rozhodnutí vlády. "Ta komise existuje. Ale je tu od toho, aby řekla, zda se doteď postupovalo v pořádku," říká Řebíčkova pravá ruka a jeho náměstek Jiří Hodač.

Proč se tedy nečeká na její výrok? "To se územního řízení netýká. Její výrok může znít, že nedošlo k pochybení, byť vybraná trasa není nejideálnější, ale už se nevyplatí přípravu zastavovat," uvádí náměstek Hodač. "Anebo zjistí, že chyby tu byly a bude se muset začít nanovo od nuly," dodává.

Stále ale není jasné, proč se tedy na výrok komise nepočká.

Jedním z důvodů je třeba to, že se komise zatím nesešla.

"Před rokem jsem dělal expertizu, ale od té doby jsem se ničeho nezúčastnil. Pozvánku jsem dostal až na příští týden," říká jeden z expertů komise, Jiří Barták ze stavební fakulty ČVUT.

Starosta Suchdola Petr Hejl připomíná studii Mott McDonalds, kterou si objednalo ministerstvo. "Ta říká, že průchod dálnice dál od Prahy, kolem Řeže a jaderného výzkumného ústavu, je možný a navíc je o 4,5 miliardy korun levnější," říká Hejl.

Přestože si ministerstvo tuto studii objednalo, její výsledky ignoruje. "Na to, co předložil McDonalds, si udělejte úsudek sám, jestli to je elaborát, o který se můžete opřít. Já myslím, že ne," říká Hodač, aniž by v ruce držel nějaký jiný odborný posudek.

Okruh dražší o miliardy

"Stále platí to, že ministerstvem prosazovaná dražší varianta má nepřípustný vliv na životní prostředí a není financovatelná z evropských fondů," tvrdí starosta Hejl.

Na dálničním obchvatu Prahy se nyní staví hlavně na jihu. Do roku 2010 tam bude spojka z plzeňské dálnice D5 na brněnskou D1.

Právě pražský okruh je důkazem toho, jak se stavba dálnic prodražuje. V roce 2003 Ředitelství silnic a dálnic uvádělo, že 81 kilometrů okruhu kolem Prahy bude stát 37,8 miliardy. Loni už ŘSD uvádělo sumu vyšší - dostavba zbývajících 66 kilometrů okruhu má stát 71,4 miliardy korun.

Tunel (obrázky nahoře) je součástí varianty pražského obchvatu, jež je nazývána politickou. K té patří také most přes Vltavu.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí