zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Česko hledá české biopotraviny

21.02.2008
Zemědělství
Česko hledá české biopotraviny

Hnutí DUHA dnes spouští novou kampaň Hledá se česká buchta, která má přimět velké pekárny, mlékárny, výrobce uzenin, zpracovatele ovoce či zeleniny a další výrobce, aby do obchodů dodávali více českých biopotravin.

 

Součástí kampaně bude vyjednávání s důležitými podniky i mobilizace tisíců českých spotřebitelů. Hnutí DUHA jim pomůže obracet se na výrobce a požadovat po nich lepší nabídku biopotravin. Prvním cílem je společnost Pribina, kterou ekologická organizace chce přimět k nabídce bio provedení populárního sýru hermelín.

 

Česká poptávka po biopotravinách raketově letí vzhůru. Ale 56 % bio zboží prodaného v  obchodech pochází z dovozu [1]. Některé z podniků, jejichž výrobky běžná domácnost mívá na stole každý den, biopotraviny nenabízejí. Proto na trhu chybí obyčejné bio sýry i další mléčné výrobky, chleba, maso a uzeniny či zpracovaná zelenina. Zdejší zemědělství tak přichází o dobrou příležitost.

 

Supermarkety tak nabízejí desítky druhů importovaných biopotravin, které by mohli dodávat domácí zemědělci. Třeba Plus Discount – který loni vedl ambiciózní reklamní kampaň na podporu své značky Biobio – uvedl, že čtyři pětiny sortimentu dováží. V dotazníku Hnutí DUHA řetězce mezi hlavní příčiny velkého importu zařadily slabou nabídku domácích výrobců [2].

 

V průzkumu Hnutí DUHA, který oslovil 77 velkých potravinářských podniků, pouze pětina uvedla, že vyrábí biopotraviny [3]. Ale jen malá část – třetina – o tom ani neuvažuje.

 

Hnutí DUHA také spouští webovou stránku www.ceskebiopotraviny.cz, odkud lidé mohou psát emaily přímo velkým výrobcům potravin. Najdou zde také novinky o biopotravinách na českém trhu, praktické kontakty na dodavatele, informace o ekologickém zemědělství nebo publikace ke stažení.

 

Rozvoj ekologického zemědělství by snížil zatížení pesticidy či průmyslovými hnojivy a umožnil vracet do krajiny zeleň, která pomáhá zadržovat vodu. Zdravé hospodaření se v České republice postupně rozšiřuje a pokrývá už více než 7 % zemědělské půdy. Ale 82 % z toho tvoří louky a pastviny. Ekologických polí a sadů – tedy ploch, kde by se menší nasazení agrochemikálií projevilo nejvíce – je nadále velmi málo.

 

Kateřina Kotásková z Hnutí DUHA řekla:

„Kampaň má přimět velké výrobce potravin, aby začali na trh dodávat více bio zboží. Umožní také tisícům lidí, aby se na velké pekárny, mlékárny, výrobce uzenin a další podniky sami obraceli a požadovali lepší nabídku českých biopotravin. Poptávka po biopotravinách závratně roste. Ale více než polovina zboží v obchodech pochází z dovozu. Obyčejnou snídani či oběd z českých biopotravin prostě neuvaříte. Přitom mléko, obilí nebo zeleninu a další suroviny by klidně mohli dodávat domácí zemědělci. Obchodní řetězce si stěžují, že hlavně základní potraviny – bio chleba, uzeniny, maso nebo mléčné výrobky – na zdejším trhu prostě nemohou sehnat. České zemědělství i naše krajina tak zbytečně přichází o velkou příležitost.”

 

 

Kontakt:        Kateřina Kotásková, Hnutí DUHA, telefon 603 385 917, 222 513 859, email katerina.kotaskova@hnutiduha.cz

Lenka Kaspříková, Hnutí DUHA, telefon 724 506 446, 222 513 859, email lenka.kasprikova@hnutiduha.cz

 

 

 

Poznámky:

 

[1] Green Marketing: Český trh s biopotravinami 2007, str. 4, www.greenmarketing.cz

 

[2] Více v tiskové zprávě: www.hnutiduha.cz/index.php?cat=zpravy&id=513&year=2007>

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí