Sobota, 20. dubna 2024

Všichni chtějí hybridy

Všichni chtějí hybridy
Hybridní pohon, který využívá elektromotor a spalovací motor, si během pěti let nebude moci dovolit přehlížet žádný výrobce.

Toyota si díky Priusu vybudovala slušný náskok, nicméně Honda nehodlá zůstat pozadu a připravuje svůj hybrid ve velmi atraktivním balení. Zato francouzským automobilkám se nedaří. Zatímco Honda chce po roce 2010 prodávat přibližně půl milionu hybridů ročně, PSA Peugeot Citroën teprve v té době snad dotáhne do konce svůj vysněný projekt. A bude jezdit na naftu.
Ekologická auta nemusejí být nudná. S tímto přístupem se pustili do vývoje u Hondy a výsledkem je malé kupé CR-Z, které se objeví na autosalonu v Ženevě. Prý má Evropany přitáhnout k automobilům využívajícím benzinový motor v kombinaci s elektromotorem. "V evropských prodejnách by se auto mělo objevit koncem roku 2009, popřípadě počátkem roku 2010," tvrdí produktový manažer Hondy UK Mark Turner. CR-Z je součástí velkorysého ofenzivního plánu automobilky, který předpokládá výrobu 400 až 500 tisíc hybridů ročně od roku 2011. Šéf automobilky Takeo Fukui již v lednu na autosalonu v Detroitu potvrdil, že kupé bude jedním ze tří hybridních modelů značky. "Evropa je však pro tento vůz klíčovým trhem," sdělil Mark Turner serveru Automotive News Europe. "Naše slovo mělo velkou váhu při volbě designu, závěrečný vývoj probíhá v německém Offenbachu."
O CR-Z přemýšlí Honda již tři roky. Má být nástupcem oblíbeného rychlého kupé od Hondy s názvem CR-X, které se vyrábělo v letech 1983 až 1997. Koncept CR-Z se poprvé objevil loni na podzim na autosalonu v Tokiu, přičemž podle Turnera má značný potenciál Evropany zaujmout. "Pokud jsme schopni lidem dodávat auto, které vypadá takhle, nezáleží na pohonné jednotce, protože to bude obrovský hit," tvrdí produktový manažer Hondy UK. Ostatně jestliže budou zákazníci o čistě benzinovou verzi stát, nezůstane prý jen u hybridu. "Hybridy považujeme za možnost, jak ke značce Honda přivést zákazníky, kteří o ní dosud neuvažovali," říká Turner. A stejným lákadlem by mohla být cena. Ta se má totiž pohybovat kolem 650 tisíc korun.
Peugeotu a Citroënu bude vývoj hybridního auta s naftovým motorem trvat déle, než koncern PSA předpokládal. Ekonomickému deníku Les Echos to sdělil ředitel výzkumu a vývoje Pascal Henault. Ředitel Citroënu Gilles Michel potvrdil, že prezentace nových modelů je naplánována na počátek příštího desetiletí, uvádění na trh má následovat "o něco později". Změnou oproti původním plánům je, že hybridní ústrojí by měla dostat pouze auta z vyšších segmentů. "Nepodařilo se nám náklady stlačit dostatečně nízko, takže jsme se myšlenky na masový hybrid museli vzdát," tvrdí Michel.
Na pohonu pro dieselový hybrid, kombinující naftový motor s elektromotorem, se spolu s PSA podílejí Continental, Bosch, Valeo a Thyssen-Krupp. Celý projekt vyjde na 471 milionů eur, z nichž má 101 milionů dorazit ze státních zdrojů. To je také předmětem zájmu Evropské komise, která od listopadu zjišťuje, zda je podpora francouzského státu v souladu se zákony EU.

AUTOR: Filip Spurný
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů