zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hluk z dopravy si každoročně vyžádá 50.000 životů

03.03.2008
Hluk
Hluk z dopravy si každoročně vyžádá 50.000 životů

Nová studie odhalila, že téměř polovina Evropanů je vystavena hluku z dopravy, který může poškodit jejich zdraví. 1) Podle studie, kterou dnes zveřejnila bruselská nevládní organizace Transport&Environment (T&E), souvisí hluk ze silniční a železniční dopravy s úmrtím 50 tisíc Evropanů na infarkt a dalšími 200 tisíci případy kardiovaskulárních onemocnění ročně.

Výsledky studie přichází ve chvíli, kdy se ze strany Komise očekává zahájení řízení proti některým členským státům EU pro nesplnění povinností dle evropské směrnice o hluku. 2) Přitom sama Komise již několikrát odložila nově připravovanou směrnici o tichých pneumatikách. Její návrh bude zřejmě předložen letos v létě.

Nina Renshaw z T&E k tomu říká: "Tato studie ukazuje, že nedostatek právní regulace ve spojení s neustálým nárůstem dopravy a používání větších, silnějších a hlučnějších aut je pro obyvatele EU smrtící kombinace."

Podle Světové zdravotnické organizace znamená hluk již nad 55 decibelů vážné obtěžování a může nastartovat vznik řady onemocnění. Studie odhalila, že v Evropské unii žije v tak hlučném prostředí způsobeném silniční dopravou kolem 210 milionů lidí. Přímé náklady pro společnost včetně nákladů na lékařskou péči jsou studií odhadovány na 40 miliard EUR (přibližně 1 bilion Kč) ročně.

V České republice je podle odhadů nadměrným hlukem postiženo zhru! ba půl milionu obyvatel. Podle nedávno zveřejněných hlukových map je téměř 300 tisíc lidí rušeno ze spánku hlukem vyšším než 60 decibelů. Podle Michala Bernarda z Ekologického právního servisu, který analyzoval nedávno zveřejněné hlukové mapy 3) je zřejmé, že boj s hlukem bude třeba vést na všech frontách, od té místní až po Brusel. "Varování zdravotníků a ekonomů jsou jasná, situaci je třeba urychleně řešit, od rozhodnutí nechat auto doma a jet do práce hromadnou dopravou až po přijetí směrnice o tichých pneumatikách. Náklady na protihluková opatření jsou rovněž mnohonásobně nižší než každoroční ekonomické ztráty v důsledku nadměrné hlučnosti", dodává Bernard.

Kontakt:

Nina Renshaw, Policy Officer, T&E, Brussels
tel: 32 2 289 1041 gsm: 32 485 163559
email: nina.renshaw@transportenvironment.org
URL: www.transportenvironment.org

JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
EPS, Záhřebská 50, 120 00 Praha 2
email: michal.bernard@eps.cz
URL: ht! tp://www.eps.cz , www.hluk.eps.cz

(1) "Traffic noise reduc! tion in Europe: health effects, social costs and technical and policy options to reduce road and rail traffic noise" (CE Delft). Studie a její shrnutí 'Can you hear us?' s doporučeními pro příslušné úřady je ke stažení na webových stránkách T&E:
www.transportenvironment.org
www.transportenvironment.org
www.transportenvironment.org

2) Evropská Komise nyní přezkoumává zprávy členských států o plnění směrnice 2002/49/ES, o hodnocení a řízení hluku ve vnějším prostředí. Česká republika stejně jako další státy zveřejnily hlukovémapy se značným zpožděním, nedodržení termínu lze očekávat i u tzv. akčních plánů, která na hlukové mapování navazují a mají obsahovat již konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže (18.7. 2008).

3) Analýza je zveřejněna na webových stránkách Ekologického právního servisu www.eps.cz a specializovaných stránkách v! ěnovaných problematice hluku z dopravy www.hluk.eps.cz.

Kontaktní osoba: Michal Bernard
Telefon: 608 721 708
E-mail: michal.bernard@eps.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí