zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Bursík pro snížení emisí, nemá to ale prý vést k odchodu průmyslu

03.03.2008
Ovzduší
Bursík pro snížení emisí, nemá to ale prý vést k odchodu průmyslu

Praha - Ministr životního prostředí Martin Bursík (Strana zelených) bude při unijních jednáních souhlasit se snížením emisí oxidu uhličitého do roku 2020 o 20 procent oproti roku 1990. Zároveň je ale podle něj nutné postupovat tak, aby to nevyvolalo odchod evropského průmyslu. Uvedl to dnes v tiskové zprávě, v níž popsal, s čím odjíždí do Bruselu, kde mají od pondělí jednat ministři životního prostředí zemí EU.

Již po jednání vlády počátkem tohoto týdne Bursík řekl, že Česko bude prosazovat, aby ti, kteří dosud s emisními povoleními neobchodují, mohli nakoupit povolenek o devět procent víc, než činila jejich produkce v roce 2005. "Systém pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů by se měl zlepšit a rozšířit," uvedlo dnes ministerstvo.

Česká republika proto podpoří například revizi směrnice EU a její rozšíření také na ostatní skleníkové plyny. Bursík bude i pro stanovení emisního stropu pro celou EU a určení roku 2005 jako základního pro výpočet redukce emisí.

V pondělí po zasedání kabinetu Bursík řekl, že v rámci energeticko-klimatického balíčku se Česko zaváže do roku 2020 zdvojnásobit podíl obnovitelných zdrojů na konečné spotřebě energií. Přistoupí na zvýšení tohoto podílu ze současných zhruba šesti procent na 13 procent.

Evropská unie by podle ministra měla také stanovit kritéria udržitelnosti celého životního cyklu pro biopaliva. Jde o to, aby jejich používání nemělo nepříznivý dopad na životní prostředí. "Například zavlažování biopalivových plodin by mohlo v jižních oblastech narušit systém vodního zásobování, suroviny nesmí růst na místě vykácených deštných pralesů," poznamenal Bursík. Souvisí to podle něj i s dalším cílem unie - zastavit do roku 2010 úbytek biologické rozmanitosti.

Ministři mají v Bruselu jednat rovněž o nařízení, které by stanovilo emisní normy pro nové osobní automobily. "Návrh by měl motivovat výrobce k vývoji a výrobě automobilů emitujících nízké množství emisí CO2. Také zde by motivační efekt nařízení neměl ohrozit konkurenceschopnost výroby," dodal Bursík.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí