zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kalifornie slevila z plánů na ekologickou dopravu

30.03.2008
Doprava
Obecné
Ovzduší
Kalifornie slevila z plánů na ekologickou dopravu

Sacramento, USA – Kalifornie, považovaná nejen ve Spojených státech za příklad progresivní ekologické politiky, radikálně omezila své cíle pro povinnou výrobu ekologických vozů v tamních automobilkách.

O 70 procent – z 25 tisíc na 7500 – snížil v noci na pátek vlivný Výbor pro vzdušné zdroje (CARB), úřad dbající na čistotu ovzduší, celkový počet automobilů neprodukujících žádné škodlivé emise, který by měl být v Kalifornii vyroben v letech 2012 až 2014. Původně přitom výbor hodlal snížit tento limit na pouhých 2500 vozů, informovala agentura Reuters.

Hra se slovy?
Poté co si vyslechli názory zástupců automobilek i ekologických aktivistů, se kalifornští úředníci usnesli, že kýženého snížení emisí výfukových plynů lze dosáhnout i jinak než propagací vozů poháněných výhradně bateriemi či palivovými články. Schválili proto novou kategorii ekologických vozů nové generace, poháněných většinou hybridními motory. Těch by podle nového usnesení mělo v Kalifornii do roku 2014 jezdit nejméně 60 tisíc.

„Jediné, co jsme udělali, je změna definice ekologických vozů tak, že elektromobily nyní mohou mít malý pomocný spalovací motor,“ obhajovala rozhodnutí Mary Nicholsová z CARB. „nemyslím si, že by to ve skutečnosti bylo krokem zpátky,“ tvrdí.

Ochránci životního prostředí si však myslí pravý opak.

„Je to sice lepší než ten původní návrh (limit 2500 ekovozů), ale i tak je to velmi nízké číslo,“ myslí si Jay Friedland, ředitel ekologického hnutí Plug In America.

Americká vláda chce regulovat emise
Vláda prezidenta Georgie Bushe, která se ostře staví proti zavedení kvót na emise oxidu uhličitého, možná své stanovisko změní.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA), která spadá pod federální vládu, totiž v pátek sdělila dopisem vedení Kongresu, že koncem tohoto jara předloží návrh pravidel, kterými by se vypouštění oxidu uhličitého v USA mělo řídit.

Ředitel EPA Stephen Johnson uvedl, že jeho agentura připravuje návrh pravidel „potenciální regulace emisí skleníkových plynů ze stacionárních a mobilních zdrojů“.

Johnsonův dopis je reakcí na přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu z loňského roku, že EPA musí přehodnotit své rozhodnutí z roku 2003, kterým odmítla regulovat emise oxidu uhličitého z nových automobilů a nákladních vozů.

Johnson ale uvedl, že zvažovaná regulace se musí týkat nejen automobilů, které jsou v USA odpovědné asi za 30 procent objemu vypouštěných skleníkových plynů, ale také uhelných elektráren, ropných rafinerií a dokonce škol a nemocnic.

Spojené státy jsou největším producentem skleníkových plynů na světě. Bushova administrativa doposud ale odmítala stanovení závazných limitů na jejich emise.
 
Zdroj: www.denik.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí