Evropští poslanci se zasazují za ekologicky šetrnou dopravu
Evropský parlament minulý týden přijal zprávu Výboru pro dopravu, která se
zabývá evropskou politikou udržitelné dopravy. Podle tiskového oddělení
parlamentu se poslanci prostřednictvím zprávy snaží reagovat na nové výzvy
související na jedné straně se zvyšováním poptávky, obavami z nedostatku
fosilních paliv a stále se zhoršující dopravní situací ve městech, a na druhé
straně na negativní dopady na životní prostředí, lidské zdraví a klima.
Poslanci ve zprávě poukazují na skutečnost, že v městské dopravě vzniká 40
procent emisí CO2 a 70 procent emisí jiných znečisťujících látek produkovaných
automobily. Celá jedna třetina spotřeby energie ve 25 zemích EU je spojena s
odvětvím dopravy, přičemž silniční doprava (s podílem kolem 83 procent) je v
souhrnu nejvíce energeticky náročná. Navíc se jedná o odvětví, které je z 97
procent závislé na fosilních palivech.
Podle europoslanců je proto nutné v první řadě snížit emise z jednotlivých druhů
dopravy, nalézt východisko z téměř úplné závislosti na fosilních palivech,
zintenzivnit výzkum v oblasti obnovitelných energií, investovat do nové nebo
modernizované infrastruktury a do inteligentních dopravních systémů, přetvořit
města s cílem podpořit v nich udržitelnou mobilitu, zavést odpovídající cenu
dopravy prostřednictvím poplatků za používání silnic, podporovat přechod k jiným
druhům dopravy a zlepšit interoperabilitu.
Řešením je kombinace různých přístupů
Toho bude podle poslanců možné dosáhnout kombinací různých přístupů, které by se
měly soustředit na tři hlavní oblasti – technologický rozvoj (opatření ke
zvýšení energetické účinnosti, nové standardy pro paliva a motory, používání
nových technologií a alternativních paliv), tržní nástroje (daně či poplatky
zohledňující environmentální dopad nebo zabraňující dopravním zácpám, daňové
pobídky, systém obchodování s emisemi skleníkových plynů aplikovaný i na
jednotlivé druhy dopravy) a doprovodná opatření směřující k optimalizaci
využívání dopravních prostředků a infrastruktury.
Poslanci dále vyzvali Radu ministrů a členské státy, aby zintenzivnily investice
do infrastruktury a do inteligentních dopravních systémů. Evropská komise by
měla současně do června předložit „všeobecně použitelný, transparentní a
srozumitelný model pro hodnocení externích nákladů“ u všech druhů dopravy, který
bude sloužit jako základ pro budoucí výpočty poplatků za používání
infrastruktury, a dále návrh na revizi směrnice o evropské silniční známce.
Železniční, námořní a letecká doprava
V oblasti železniční dopravy parlament doporučil, aby členské země co nejdříve
vybudovaly jednotný železniční prostor a přistoupily k vytvoření jednotného
systému řízení železničního provozu (ERRMS).
Pokud jde o leteckou dopravu, poslanci se domnívají, že evropský systém nové
generace pro řízení letového provozu (SESAR) by měl být využíván ve větším
rozsahu. V této souvislosti poukázali na skutečnost, že přestože letecké
společnosti v posledních letech snížily spotřebu paliva na cestujícího na
kilometr a výrazně snížily také emise hluku, dopad civilního letectví na životní
prostředí je v důsledku značného nárůstu objemu dopravy stále větší.
Parlament také konstatoval, že dochází k neustálému zvyšování emisí v námořní
dopravě. Poslanci proto doporučili, aby byly sníženy i emise některých látek
(například CO2, SO2 a oxidů dusíku), které produkují plavidla. Členské země by
rovněž měly zavést a prosazovat používání obnovitelných zdrojů energie a
analyzovat možnost omezení emisí prostřednictvím systému pro obchodování s
povolenkami na emise. (lan)
www.europarl.europa.eu/news [http://www.europarl.europa.eu/news]
Evropský parlament minulý týden přijal zprávu Výboru pro dopravu, která se zabývá evropskou politikou udržitelné dopravy. Podle tiskového oddělení parlamentu se poslanci prostřednictvím zprávy snaží reagovat na nové výzvy související na jedné straně se zvyšováním poptávky, obavami z nedostatku fosilních paliv a stále se zhoršující dopravní situací ve městech, a na druhé straně na negativní dopady na životní prostředí, lidské zdraví a klima. Poslanci ve zprávě poukazují na skutečnost, že v městské dopravě vzniká 40 procent emisí CO2 a 70 procent emisí jiných znečisťujících látek produkovaných automobily. Celá jedna třetina spotřeby energie ve 25 zemích EU je spojena s odvětvím dopravy, přičemž silniční doprava (s podílem kolem 83 procent) je v souhrnu nejvíce energeticky náročná. Navíc se jedná o odvětví, které je z 97 procent závislé na fosilních palivech. Podle europoslanců je proto nutné v první řadě snížit emise z jednotlivých druhů dopravy, nalézt východisko z téměř úplné závislosti na fosilních palivech, zintenzivnit výzkum v oblasti obnovitelných energií, investovat do nové nebo modernizované infrastruktury a do inteligentních dopravních systémů, přetvořit města s cílem podpořit v nich udržitelnou mobilitu, zavést odpovídající cenu dopravy prostřednictvím poplatků za používání silnic, podporovat přechod k jiným druhům dopravy a zlepšit interoperabilitu. Řešením je kombinace různých přístupů Toho bude podle poslanců možné dosáhnout kombinací různých přístupů, které by se měly soustředit na tři hlavní oblasti – technologický rozvoj (opatření ke zvýšení energetické účinnosti, nové standardy pro paliva a motory, používání nových technologií a alternativních paliv), tržní nástroje (daně či poplatky zohledňující environmentální dopad nebo zabraňující dopravním zácpám, daňové pobídky, systém obchodování s emisemi skleníkových plynů aplikovaný i na jednotlivé druhy dopravy) a doprovodná opatření směřující k optimalizaci využívání dopravních prostředků a infrastruktury. Poslanci dále vyzvali Radu ministrů a členské státy, aby zintenzivnily investice do infrastruktury a do inteligentních dopravních systémů. Evropská komise by měla současně do června předložit „všeobecně použitelný, transparentní a srozumitelný model pro hodnocení externích nákladů“ u všech druhů dopravy, který bude sloužit jako základ pro budoucí výpočty poplatků za používání infrastruktury, a dále návrh na revizi směrnice o evropské silniční známce. Železniční, námořní a letecká doprava V oblasti železniční dopravy parlament doporučil, aby členské země co nejdříve vybudovaly jednotný železniční prostor a přistoupily k vytvoření jednotného systému řízení železničního provozu (ERRMS). Pokud jde o leteckou dopravu, poslanci se domnívají, že evropský systém nové generace pro řízení letového provozu (SESAR) by měl být využíván ve větším rozsahu. V této souvislosti poukázali na skutečnost, že přestože letecké společnosti v posledních letech snížily spotřebu paliva na cestujícího na kilometr a výrazně snížily také emise hluku, dopad civilního letectví na životní prostředí je v důsledku značného nárůstu objemu dopravy stále větší. Parlament také konstatoval, že dochází k neustálému zvyšování emisí v námořní dopravě. Poslanci proto doporučili, aby byly sníženy i emise některých látek (například CO2, SO2 a oxidů dusíku), které produkují plavidla. Členské země by rovněž měly zavést a prosazovat používání obnovitelných zdrojů energie a analyzovat možnost omezení emisí prostřednictvím systému pro obchodování s povolenkami na emise. (lan) www.europarl.europa.eu/news