zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Al Gore chce probudit Američany

04.04.2008
Ovzduší
Al Gore chce probudit Američany
Al Gore se vrací. Ale ne tak, jak by si přáli mnozí frustrovaní voliči demokratů, kteří si v primárkách nedokážou vybrat mezi Hillary Clintonovou a Barackem Obamou, a kandidatura bývalého viceprezidenta by byla z jejich pohledu spásou.

Gore je zpět coby bojovník proti globálnímu oteplování, za což vloni získal Nobelovu cenu míru, ale kvůli čemu jej kritici nazývají "ekologickým džihádistou".

Jednorázová kampaň

Tentokrát se snaží Američany přesvědčit, že zkrocení skleníkových emisí je pro ně stejnou výzvou, jako byly například boj proti nacismu nebo hnutí za občanská práva v 60. letech minulého století.

Tyto dva motivy jsou obsahem televizního spotu, kterým včera odstartovala mohutná kampaň, do níž Al Gore v příštích třech letech hodlá vložit 300 milionů dolarů.

"Řešením je změnit způsob, jak o globálním oteplování společnost uvažuje," vysvětlil Al Gore pro Washington Post, proč teď zvolil cestu klasické markentingové kampaně. Podle Gora se nic nepohne, dokud Američané nepřijmou oteplování jako naléhavou krizi a nevytvoří tlak na zákonodárce, aby přijali příslušné zákony. Polovinu peněz na jeho kampaň dodají soukromí dárci, on sám do ní vloží výdělky ze svých předchozích projektů, přes 2,7 milionu dolarů.

Aliance za ochranu klimatu, kterou Al Gore k tomuto účelu vytvořil, hodlá také propojit masové občanské zázemí. S ambiciózním cílem aktivovat hnutí, které by mělo mít nejméně deset milionů členů.

Z tohoto pohledu jde o jednu z největších veřejných aktivistických kampaní posledních let. V reklamních spotech spolu budou vystupovat osobnosti, které by jinak sotva našly společné téma. Demokratická předsedkyně sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiová s jedním ze svých předchůdců ve funkci, republikánem Newtem Gingrichem. Evangelický kazatel Pat Robertson s černošským reverendem Alem Sharptonem. Jak už se ale u Al Gorea stalo pravidlem, i jeho nejnovější projekt vzbuzuje pochyby o své smysluplnosti. Jedni tvrdí, že přes svou velkorysost nemůže jednorázová kampaň změnit životní styl Američanů.

"To by podle mě musel být rozpočet projektu desetkrát větší. Coca-Cola i Pepsi utrácejí přes miliardu dolarů ročně, aby přesvědčily o své značce. V tomto světle je šance, že ovlivníte životní styl se sto miliony ročně, dost malá," uvedl John Murry, který přednáší marketing na Univerzitě v Iowě, pro New York Times.

Podle jiných oponentů by mohl Al Gore prostředky věnovat na konkrétní projekty a nevyzývat Američany ke změnám, které prý ani on sám není ochoten udělat. Goreovo rodinné sídlo v Tennessee potřebuje několikanásobně více energie než běžná americká domácnost.

"Musíme jednat hned"

Načasování kampaně, kterou Al Gore spustil uprostřed volebního roku, je dvousečnou zbraní.

Je možné, že Gore učiní z globálního oteplování výrazné téma zbytku převolební kampaně. Zatím ale vše přebíjejí starosti o ekonomiku, válku v Iráku a zdravotnictví. Kongres, který vloni po nástupu demokratů zezelenal, také zpomalil ve své snaze o přijetí zákona o omezení emisí.

"Musíme jednat, a musíme jednat teď. Společně klimatickou krizi vyřešíme," nabádají ovšem televizní spoty, které včera poprvé Američané sledovali například v reklamních přestávkách show Americký idol, neboli pěvecké soutěže Superstar.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí