zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zmrazené a rozemleté

15.04.2008
Odpady
Zmrazené a rozemleté
Recyklační technologie, při níž se staré pneumatiky zmrazí, se po letech vrátila do Česka.

Odborníci odhadují, že na území České republiky leží asi 250 tisíc tun odložených pneumatik. Lidé neustále objevují staré černé skládky, a k tomu čeští motoristé ročně odevzdají v servisech a sběrných dvorech více než 140 tisíc tun pneumatik. Zatím se většinou pálí v cementárnách. Evropská unie však připravuje nařízení, které to má od roku 2012 zarazit.
Použité pneumatiky lze přitom docela úspěšně recyklovat. Drtí se na granulát, který má široké využití: povrchy sportovních hřišť, tlumící prvky pod koleje, tlumiče vibrací do staveb, hluková izolace, barvy, podešve do bot, tašky na střechy, protiskluzové podlahy, gumové obrubníky, kanálové vpustě, potrubí, ochranné lišty na auta apod. Prachová část se rovněž vrací do směsi, z níž se vyrábějí nové pneumatiky.

Dvojí technologie
Granulát se může dávat také do asfaltu, čímž se zlepší vlastnosti povrchu vozovky. V České republice jsme dosud jen u zkušebních projektů, ale v USA se už granulát musí přidávat vždy, když se silnice staví z federálních peněz.
Není ovšem granulát jako granulát. Používají se dvě odlišné technologie - čistě mechanická a kryogenní. Začátek je stejný: řezací stroj naseká ze staré pneumatiky řízky. V prvním případě jdou řízky rovnou do drtičů, zatímco v druhém případě je napřed zmrazí tekutý dusík.
"Tím materiál zkřehne," vysvětluje Milan Brázda, jednatel a spolumajitel společnosti Pneucrash. "Takto připravený granulát má typický kubický tvar zrnek a vyšší tvrdost. Zrnka se proto lépe barví a vytvoří materiál o větší hustotě, díky čemuž zpracovatel ušetří na lepidle. Umělé trávníky vyrobené z tohoto materiálu jsou navíc odolnější proti oxidaci, takže nepáchnou."

Středoevropský unikát
Na začátku dubna společnost Pneu-crash zprovoznila v Novém Bydžově (v místní části Králíky) linku na kryogenní zpracování starých pneumatik. Je první v České republice a zároveň v celé střední Evropě, ale nejde tu o úplnou novinku. Linka v bývalém zemědělském objektu se totiž poprvé rozběhla již na začátku devadesátých let. Původně ji provozovala společnost Refor Recycling. Později technologii převzala společnost Sagam, která ale produkci zhruba před osmi lety ukončila a následně skončila v konkurzu.
"Linku jsme koupili od správce konkurzní podstaty," popisuje Tomáš Jakš, druhý jednatel a spolumajitel. "Byla však ve velmi špatném stavu."
Oprava a modernizace trvaly tři čtvrtě roku. Investice činila asi třicet milionů korun. "Po osmi letech si zpracovatelé odvykli, uzpůsobili svou technologii granulátu, který byl na trhu dostupný," podotkl Milan Brázda. "Musíme tedy výrobce oslovit a přesvědčit je, že jsme solidní firma, že budeme dodávat objednané množství v požadovaných termínech, aby se zase vrátili k výrobě z tohoto granulátu."

Tři druhotné suroviny
Rekonstruovaná linka může ročně zpracovat patnáct tisíc tun starých pneumatik. Tím vznikne 9,5 až 10 tisíc tun granulátu. Kromě toho se tak získají i další druhotné suroviny, železo a chemlonová vlákna. Železo poputuje do pecí, chemlon odeberou firmy, které dodávají například izolace parovodů.
Nejbližší závody, které vyrábějí granulát za pomoci kryogenní technologie, jsou ve Francii, Švédsku a na Ukrajině. "Mechanický" granulát se do České republiky dováží například ze Slovenska, Itálie a Německa. Použité pneumatiky likviduje mechanickou metodou mimo jiné závod společnosti Montstav CZ ve Vřesové na Sokolovsku.
"Zařízení na čistě mechanické drcení je podstatně levnější," vysvětluje Tomáš Jakš. "Taková linka stojí 150 až 200 milionů korun. Nová linka na zpracování starých pneumatik za pomoci tekutého dusíku přitom přijde asi na dvojnásobek."
Tekutý dusík dodává společnost Air Products, která v Novém Bydžově také pomohla renovovat mrazicí část technologie. "Zakázka je pro nás velmi zajímavá," uvedl Radek Maděra z firmy Air Products. "Pneucrash je náš první evropský zákazník, který pro tuto technologii odebírá dusík." Hodně klientů má však Air Products v Severní Americe, kde je technologie podstatně rozšířenější.

AUTOR: Petr Korbel

Po roce 2012 by se pneumatiky neměly pálit v cementárnách.

15 tisíc tun
starých pneumatik
ročně zpracuje Pneucrash.
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí