zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Silnice R11 do Polska bude ekologicky posouzena

17.04.2008
EIA
Silnice R11 do Polska bude ekologicky posouzena

Chystá se předražená a dopravně neodůvodněná dálnice, tvrdí Děti Země

Ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivů na životní prostředí rychlostní silnice R11 z Jaroměře přes Trutnov do Polska rozhodlo, že se budou detailně posuzovat její vlivy na životní prostředí.

Nicméně ve svých závěrech zjišťovacího řízení nijak nezohlednilo námitky sedmi občanských sdružení, obce Kocbeře a téměř čtyři sta občanů, že trasa zničí okolí této obce a neuložilo výstavbu tunelu nebo najít jinou trasu. Rozpaky také vzbuzuje i to, že R11 má zbytečně drahé dálniční parametry.

„Jsme z přístupu ministerstva zklamáni, neboť překvapivě rezignovalo na to, aby ŘSD ČR povinně uložilo najít takovou variantu R11, která jednoznačně ochrání jak obec Kocbeře, tak i okolní zachovalou přírodu,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, které podaly rozsáhlé námitky i s návrhy variantních řešení silnice R11.

MŽP ve svém stanovisku k úseku R1108 Jaroměř – Trutnov například opatrnicky doporučuje „prověření další možné varianty trasy rychlostní silnice R11 u obce Kocbeře a Památkové rezervace Kuks s cílem maximálního oddálení zamýšlené trasy“. Nikdo ale nezaručí, že ŘSD ČR se bude touto „krásnou radou“ skutečně řídit.

Dětem Země se také nelíbí, že se v rozporu s usnesením vlády č. 741 ze dne 21. 7. 1999 plánuje vybudovat silnice R11, která maximálně nevyužívá úseky stávajících silnic a zbytečně likviduje přírodu.

Navíc má silnice R11 bezdůvodně dálniční parametry. První úsek do Trutnova se staví pro rychlost 120 km/h a šířky 27,5 metrů, hraniční úsek pro rychlost 100 km/h a šířky 26,5 metrů. Přitom dle ČSN 73 6101 by R11 měla mít šířku spíše 25,5 metrů, rychlost by měla být 100 km/h a u hranic s Polskem už jen 80 km/h.

„Poněkud se zde klame veřejnost, neboť se mluví o silnici R11 a přitom vlastně ke státní hranici stavíme dálnici D11, takže stát opět vyhodí velké peníze za zbytečně komfortní stavbu. Navíc dopraní intenzity odpovídají spíše výstavbě dvoupruhové silnici a ne čtyřpruhové dálnice,“ kritizuje Patrik odbor EIA/IPPC na MŽP.

Podle dopravních intenzit z roku 2005 projelo z ČR do Polska po silnici I/33 přes Náchod a po I/16 přes Královec jen kolem 6.300 vozidel za den, takže stavět silnici R11 od Trutnova jako čtyřpruhovou kapacitní silnici v rozporu s ČSN v kategorii R 26,5/100 může být ekonomicky neúčelné.

MŽP také ignorovalo požadavek sdružení, aby se pro úseky R1108 a R1109 délky 41 km vypracovala jen jedna podrobná ekologická dokumentace, takže by se všechny vlivy posoudily naráz a v širších souvislostech.

Seznam občanských sdružení, které poslaly námitky vůči silnici R11 (R1108 a R1109):

- ZO ČSOP JARO Jaroměř
- ZO ČSOP ORLICE Hradec Králové
- Občanské sdružení GALACIE Hradec Králové
- Občanské sdružení Brontosaurus Praha 7
- Občanské sdružení Zelený Trutnov
- Občanské sdružení R11 – Kocbeře
- Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu z Brna

zdroj: Děti Země

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí