Čtvrtek, 18. dubna 2024

Jihočeská dálnice má být dokončena za šest let

Jihočeská dálnice má být dokončena za šest let
Jihočeský úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí na hranici s Rakouskem bude hotový v roce 2014. Jednotlivé části dálnice budou uváděny do provozu už od roku 2012.

Vyplývá to ze zprávy, kterou na ministerstvu dopravy schválil řídící výbor projektu PPP (partnerství veřejné a soukromé sféry). Dálnice D3 z Prahy přes Tábor k rakouské hranici bude první silniční stavbou, na jejímž budování se budou podílet soukromé peníze. Kvůli náročnosti přípravy však byl projekt PPP několikrát přehodnocen a změněn. Původně se měl metodou PPP budovat pouze třicetikilometrový úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Nyní se připravuje mnohem delší varianta od Veselí nad Lužnicí k hranicím.

Dopravou velmi zatížený úsek u Tábora naopak zaplatí stát. Důvodem je urychlení přípravy a výstavby dálnice, neboť dosavadní mezinárodní silnice z Prahy přes Budějovice do Dolního Dvořiště "dusí" obyvatele táborské aglomerace, především Sezimova Ústí, Plané nad Lužnicí a Soběslavi. Tento úsek by měl sloužit řidičům už v roce 2010.

D3 má být prubířským kamenem partnerství veřejného a soukromého sektoru při výstavbě dálnic. Příprava projektu PPP trvá několik let. Nejdůležitější je nastavit financování tak, aby bylo výhodné pro stát i soukromou firmu. Stát udělí soukromému investorovi koncesi na stavbu a provozování dálnice. Investor dálnici za své peníze postaví, 20 až 30 let ji udržuje a pak předává státu. Stát po celou tu dobu platí investorovi koncesní poplatky, které zahrnují jak náklady výstavby a údržby, tak zisk investora. Největším problémem je proto nastavení míry zisku a míry rizik pro každého z partnerů.

Výběr investora na D3 zahájí ministerstvo dopravy ještě letos.

Dálnice D3 je jedním z nejdelších chybějících úseků české dálniční sítě. Z plánovaných 170 kilometrů dnes jezdí automobily pouze na 15 kilometrech.

Zatímco v Jihočeském kraji je trasa dálnice jasná a pokračují přípravy k samotné výstavbě, ve středních Čechách se očekávají problémy především s ekologickými iniciativami. Dálnice má totiž vést přes rekreační oblast Posázaví.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů