zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Biomóda patří nejen do kuchyně, dobývá i šatníky

15.05.2008
Zemědělství
Biomóda patří nejen do kuchyně, dobývá i šatníky
Konopí změnilo Davidu Festovi život. Festa dříve učil na pardubické univerzitě sociální antropologii a líbilo se mu, jak chodí jeho studenti oblečeni.

"Zjistil jsem, že jde o výrobky z konopí a že si je studenti vozí z Anglie," říká Festa, majitel firmy Ecovoice, která dnes Čechům nabízí ekooblečení.

V tomto případě konopí nijak nesouvisí s marihuanou. Konopí je prý velmi kvalitní materiál, který v zimě zahřeje a v létě zchladí. A díky pevnosti vlákna mají také dlouhou životnost.

Dnes se jeho sortiment, který dováží, rozrostl také o svršky z bambusu a také biobavlny s certifikátem Fair Trade, tedy "spravedlivého obchodu", který Češi znají hlavně z balíčků s čajem a kávou.

Po biopotravinách se nyní i tady začíná prosazovat právě i biostyl - tedy oblečení z materiálů vypěstovaných v ekologickém zemědělství.

Férové kalhoty

Lidé si tak dnes mohou pořídit férová trička, košile či kalhoty.

Festa založil firmu s manželkou, své obchodní partnery našel přes internet a dnes čeká, že se mu investice podle prozatímních úspěchů vrátí tak do dvou let.

Jeho firma Ecovoice funguje jako velkoobchod, prodej přes internet je samozřejmostí, ekomódu dodává i do kamenných obchodů. Převážně do takových, kam už se Češi naučili chodit pro ekologické potraviny. Festa se však zatím sám živí v čistě komerční sféře - pracuje pro velkou farmaceutickou firmu v marketingu.

"Zájem je především o dětské oblečení. Tomu přece jen rodiče věnují větší pozornost. Ekologická bavlna díky absenci chemických látek je také řešením pro lidi, kteří trpí vyrážkami," říká Iva Buriánková, která biooblečení prodává v pražském obchodě Biotop.

Pro Čechy prý stále v rozhodování hraje velkou roli cena takového oblečení. Tričko v Biotopu vyjde asi na 800 korun. A tak prý lidé třeba "investují" do bioručníků či "ekologického" spodního prádla. "Je to nový trh, předpokládám, že čas ekooblečení teprve přijde," říká Festa.

Jeho podnikatelským nadějím dává za pravdu především dění na "biotrhu" za českými hranicemi. Například britský řetězec s potravinami a oblečením Marks and Spencer si na visačce "bio" a "fair" postavil z velké části svou marketingovou strategii.

Bio jako reklama

A v tomto případě rozhodně nejde o žádný alternativní životní styl. To, že velký řetězec adoptoval "férové" principy, svědčí o tom, že se to prostě dnes i ve velkém byznysu vyplatí.

A tak i v jejich českých prodejnách jsou k dostání trička a kalhoty z biobavlny, navíc za příznivé ceny. Firma na trička dává i logo, které řadí jejich nositele do "férového" či zeleného klubu.

"Češi zatím "biologo" vnímají spíš jak bonus. Podle vývoje prodejnosti v jiných zemích očekáváme, že poptávka po biobavlněných výrobcích poroste," říká Renata Fišerová z tiskového oddělení M&S.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí