zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Praha vybírá nové autobusy

03.06.2008
Obecné
Praha vybírá nové autobusy
Autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy jezdí zatím výhradně na naftu. V těchto dnech se rozhoduje, zda v pražské dopravě dostanou prostor i alternativní pohony. Praha kupuje 620 nových autobusů a šanci uspět v soutěži o několikamiliardovou zakázku mají firmy, jež nabízejí vozy s hybridním pohonem.

Soutěž o dodávku je v plném proudu. "Obálky s nabídkami jsou otevřené a nyní se vyhodnocují," říká tiskový mluvčí pražského dopravního podniku Ondřej Pečený.

Tendr na dodávku 620 autobusů má tři varianty: firmy mohly nabídnout buď pouze vozy s naftovými motory, nebo třetinu autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) a zbytek autobusů naftových. Třetí možností je dodávka 10 hybridních autobusů a zbytku naftových.

Pražský dopravní podnik zůstává k pohonu na zemní plyn, který řada dopravců v zemi používá, skeptický. Několik takových autobusů bylo v Praze v provozu počátkem 90. let, z ulic ovšem vymizely.

"Jsme si vědomi toho, že technologie za tu dobu pokročily, proto je to jednou z variant," vysvětluje Pečený. Dodává ovšem, že takový pohon nemusí být nejlepší alternativou. Naftové autobusy pro Prahu totiž musí splňovat emisní normu euro 5, a jsou tedy podle něj s plynovým pohonem co do emisí srovnatelné a v některých ohledech i lepší.

"To není pravda," reaguje Josef Jeleček, ředitel třebíčské společnosti Tedom, jež plynové autobusy vyrábí. "Autobusy s normou euro 5 jsou brány za ekologické, ovšem plynové jsou ještě dál."

V pražském tendru mají však velkou šanci na úspěch dodavatelé hybridních autobusů, tedy s vozy s motorem kombinujícím naftový a elektrický pohon. "Praha má časté zastávky, vozy se často rozjíždějí a brzdí. I kopcovitý terén hybridu svědčí," říká Pečený. Dopravní podnik se již nyní na vývoji takových autobusů podílí.

Tendr na autobusy zatím nikdo nezpochybnil. "Vypracovali jsme všechny tři varianty, podmínky nám přijdou přijatelné," říká Pavel Pospíšil z firmy EvoBus, jež prodává autobusy Mercedes-Benz. "My jsme se tendru účastnit nemohli kvůli nedostatečné kapacitě, ovšem požadavky mi přijdou pochopitelné," souhlasí Jeleček.

Problémy má však Praha stále se soutěží na dodávku 250 nových tramvají. V termínu se do ní stihla přihlásit jen plzeňská Škoda. Konkurenční Inekon si pak stěžoval, že doba na zpracování nabídky byla krátká. Antimonopolní úřad zakázku potvrdil, Krajský soud v Brně mu ji však uložil prověřit znovu. Úřad tendr potvrdil i podruhé, soud jej ale minulý týden vyzval k další opakované prověrce. Výsledek tendru je tak stále nejistý.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí