zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

O automobilech zítřka bude rozhodovat cena ropy

16.06.2008
Obecné
Energie
O automobilech zítřka bude rozhodovat cena ropy
Cena paliv prochází napříč automobilovým průmyslem, a kvůli vysokým cenám ropy se hitem stanou automobily s nízkou spotřebou.
Očekává se prodej až půl milionu vozidel s hybridním pohonem. Nadbytek výroby v automobilovém průmyslu a špatné finanční výsledky způsobí bankrot několika firem v odvětví.

To jsou některé z hlavních závěrů studie celosvětového automobilového trhu Momentum: 2007 KPMG Global Auto Executive Survey, kterou provádí specializovaný tým pro automobilový průmysl společnosti KPMG LLP (US). Tento průzkum je založen na rozhovorech se sto padesáti vrcholovými manažery společností z celého světa vyrábějících přímo automobily nebo automobilové díly.

BLÍŽÍ SE KONEC SPORTOVNĚ UŽITKOVÝCH VOZŮ?

První obětí celosvětově vysokých cen ropy, které následně zvyšují ceny pohonných hmot v jednotlivých zemích, se zřejmě stanou sportovně užitkové vozy (tzv. SUV nebo 4x4). Tento závěr potvrdilo osm z deseti oslovených manažerů tohoto průzkumu. Vysoké ceny ropy značně změnily nákupní zvyklosti spotřebitelů, kteří při výběru nových vozů stále častěji preferují ekonomičnost provozu a celkovou ohleduplnost k životnímu prostředí.

Nejčerněji vidí budoucnost tzv. čtyřkolek experti v Severní Americe. Pouhá tři procenta z nich očekávají v tomto roce růst v segmentu SUV vozů. Optimističtější předpovědi mají automobiloví odborníci v Asii, kde růst očekává 52 % z nich, v Evropě jim věří 39 %, přičemž i zde je vidět znatelný pokles, a to o celých 11 % v porovnání s 50 % z roku 2005.

NÍZKÁ SPOTŘEBA NADEVŠE

Ještě více dotázaných (celkem 89 %) se domnívá, že ekonomická stránka provozu automobilů se v brzké době stane hlavním hodnotícím kritériem při nákupu vozidel. Pro zákazníky bude tento ukazatel mnohem důležitější než současná hodnotící kritéria, jakými jsou kvalita, bezpečnost, dostupnost nebo celkový vzhled a design automobilu.

"Výsledky tohoto průzkumu jasně dokazují, že automobilové odvětví čeká velká výzva. V poměrně krátké době se bude muset adaptovat a přeorientovat podle měnících se nákupních zvyklostí a preferencí zákazníků," komentuje výsledky výzkumu Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG ČR, odpovědný za automobilový průmysl, a doplňuje: "Právě vliv vysokých cen ropy a rostoucí požadavky zákazníků na ekonomičnost provozu vozidel jsou toho jasným důkazem."

BUDOUCNOST PRO HYBRIDNÍ VOZIDLA

Studie společnosti KPMG LLP (US) se také zaměřila na to, které kategorie vozidel nahradí zisky při předpokládané stagnaci prodejů vozidel SUV, neboť právě tato kategorie vždy představovala pro většinu automobilek hlavní zdroj zisků.

"Největší poptávka se očekává po vozidlech s hybridním pohonem a osobních automobilech nižších tříd. Během následujících pěti let se právě u těchto dvou kategorií očekává největší růst," upozorňuje Andrew Sutherland.

Zejména do vozidel s hybridním pohonem, kterých bylo v roce 2006 na celém světě prodáno 200 tisíc, vkládají dotázaní velké naděje. Celkem 34 % respondentů se domnívá, že v letošním roce se prodá dalších 300 tisíc těchto automobilů, přičemž dalších 37 % expertů vidí budoucnost hybridů ještě optimističtěji - podle nich může prodej v roce 2008 dosáhnout až půl milionu těchto vozidel.

VZHLED A DESIGN

V pořadí kritérií, podle kterých se zákazníci rozhodují, jaké auto si koupí, nenastal oproti minulým rokům větší posun, ovšem až na dvě výjimky.

Ačkoliv je kvalita stále vnímána jako velmi důležité hledisko, na pomyslné první místo se v názorech automobilových expertů prosadilo kritérium palivové úspornosti a efektivnosti. Výrazný nástup zaznamenal i vzhled a design automobilu.

"Globální výzkum naznačuje, že design a styl nabývá na důležitosti a že mnoho zákazníků si vytváří silnou emocionální a estetickou vazbu na svá vozidla. Často si nový automobil vybírají, při podobnosti ostatních parametrů, právě jen na základě vzhledu. Podle mého názoru ovšem typický český zákazník bude při rozhodování o koupi nového vozu preferovat spíše praktičnost a ekonomický provoz než vzhled a design," uzavírá Andrew Sutherland.

Zdroj: KPMG
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí