zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Silicon Valley mění strategii. Z počítačů na elektromobily

21.06.2008
Energie
Silicon Valley mění strategii. Z počítačů na elektromobily
Legendární Silicon Valley se přeorientovává z informačních technologií na alternativní zdroje energie.
Zatímco u nás máme stále ještě nedořešenou všeobecnou dostupnost ke kvalitnímu a přiměřeně levnému internetovému připojení, jinde už jsou dál: legendární Silicon Valley se přeorientovává z informačních technologií na alternativní zdroje energie.

Internetová bublina dávno splaskla, a tak investory v současné době mnohem více oslovuje vše, co by mohlo nahradit ubývající ropu. Kalifornská společnost Tesla Motors začala v březnu sériově vyrábět první elektrický sportovní roadster.

TESLA ROADSTER NA SCÉNĚ

Podle výrobce v žádném případě nejde o nehospodárnou elektrickou nákupní tašku, která dojede do nejbližšího supermarketu, ani hybridní vůz, který je zatím drahý a těžký, ale žihadlo na baterky, které z nuly na 100 km/h zrychlí méně než za čtyři vteřiny. Na jedno nabití roadster ujede 356 km a dokáže ze sebe vyždímat max. rychlost 201 km/h. Odhadované provozní náklady se přitom pohybují okolo dvou centů za míli, tedy přibližně 20 haléřů na kilometr. Cena? Těsně pod sto tisíc dolarů za letošní model.

První stovka vozů byla zamluvena během tří týdnů po ohlášení prodeje už v roce 2006, ještě před rozběhem sériové výroby. Do loňského srpna si zákazníci rezervovali 550 kusů, nyní se už nabízí model 2009, protože letošní série je prakticky předem vyprodaná. Tesla Motors chce prodávat i fotovoltaické systémy, které budou nabíjet akumulátory jejich vozů během pobytu v garáži. Provozní náklady se tak mají ještě snížit.

DALŠÍ "ELEKTRIKÁŘI" NA CESTĚ

V prostředí firmy Tesla Motors vznikají ještě další modely elektromobilů. Blízká budoucnost by měla přinést sportovní sedan White Star, (uvedení na trh se předpokládá v roce 2009 nebo 2010 za přibližně 60 tisíc dolarů.V roce 2012 by ho měl následovat model Blue Star za pouhých 30 tisíc dolarů.

K současným výrobními kapacitám Tesla Motors v Michiganu, Británii, na Tchaj-wanu i jinde má brzy přibýt první továrna na světě zaměřená na sériovou velkoprodukci elektromobilů, jejíž výstavba se připravuje v Albuquerque v Novém Mexiku. Investice ve výši 35 milionů dolarů se promění na 14 tisíc m2 výrobních ploch; kde bude pracovat 400 lidí a ročně se narodí 10 tisíc elektromobilů.

TROCHU JINÁ TESLA

Jméno Tesla je jistě mnohým povědomé také u nás. Výrobce elektromobilů pochopitelně nemá nic společného s někdejším československým koncernem zaměřeným na slaboproud. Jmenuje se po vynálezci srbského původu Nikolu Teslovi (1856-1943), kterému vděčíme mj. za střídavý proud a většinu točivých elektrických strojů, a který se proslavil řadou nedoceněných vynálezů.

Roku 1935 předvedl v Dallasu elektromobil. Dle dobového tisku prý jezdil týden bez dobíjení a přitom dosahoval lepších výkonů než tehdejší vozy se spalovacími motory. Když se vynálezce ptali, odkud bere energii, vždy odpověděl, že z éteru. Pak z vozu vymontoval jakousi krabici a odjel s ní zpět do své newyorské laboratoře. Co bylo uvnitř, nikdy neprozradil. Někteří odborníci se domnívají, že se Tesla uměl napojit na energii produkovanou rotujícím kovovým jádrem naší planety, zatímco jiní prostě jen konstatují, že to byl šílenec.

O "energii z éteru" může firma Tesla Motor jen snít, jakož i ostatní výrobci elektromobilů. Přesto hledí do budoucnosti s optimismem. Alespoň pokud budou mít sériové vozy opravdu ty vlastnosti, které výrobce inzeruje.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí