Středa, 24. dubna 2024

Stavebniny po vodě

Stavebniny po vodě
U řady velkých staveb by se mohla uplatnit při přepravě stavebních hmot vodní doprava, která je šetrnější k životnímu prostředí než nákladní auta. Místo toho se materiál vozí auty, které obtěžují obyvatele a ničí vozovky, řekl ČTK Jan Kafka ze sekce vodní dopravy Svazu dopravy. Stavební firmy se ale hájí, že lodní doprava často použitelná není.

Stavbaři dopravu po vodě většinou odmítají, protože je dražší a je nutné náklad několikrát přeložit. "Musíme provést dva překlady navíc proti automobilové dopravě," uvedl Kafka. Cenovou konkurenceschopnost ztratila vodní doprava také s výhodou oddaněné nafty. "To nám velmi ztížilo předpoklady zapojit se do přepravního řetězce v minulém a letošním roce," dodal. Loďaři však tvrdí, že pokud se započítají náklady na opravy silnic, je lodní doprava konkurenceschopná. V minulosti se vodní doprava uplatnila při stavbě Letenského tunelu nebo Palladia na náměstí Republiky. Skanska například používala lodě při stavbě dálnice D8, kdy z Ústí nad Labem vozila písek; snaží se přepravovat i pomocí železnice, tu zapojila například při stavbě Nového spojení, kde vybudovala i vlastní koleje. Podle lodních dopravců by se dal stavební materiál přepravovat po vodě při stavbách v Libni, na Maninách nebo Rohanském ostrově. Naložená nákladní auta by pak nezatížila městské komunikace a neobtěžovala Pražany. "Předpokládá se, že výstavba na Rohanském ostrově bude obsloužena lodní dopravou," řekl ČTK náměstek pražského primátora Pavel Klega.

Lodní dopravci jsou schopni po vodě přepravit 3 mil. t stavebních hmot, kapacitu by mohli i navýšit. Praha má tři přístavy - Holešovice, Smíchov a Radotín. Pro nakládání a vykládání materiálu by bylo možno využít i další nakládací místa, například Na Františku, Pelc Tyrolka, Vychovatelna, Maniny, Podhoří v Praze 8, Klecánky a další. Výkopy a sutě se pak mohou ukládat do vytěžených lomů a pískoven u Labe a Vltavy. Jedno soulodí přepraví 1750 t materiálu - množství pro cca 70 aut.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů