Moderní recyklace
Nejmodernější a největší evropská recyklační linka na recyklaci a likvidaci odpadu největší autoopravárenské sítě v Evropě - firmy A.T.U - v bavorském Weidenu je moderním provozem s vlastní logistikou, vozovým parkem a sítí dodavatelů a odběratelů. Denně do tohoto provozu ve Weidenu míří 25 až 30 kamionů naložených automobilovým odpadem. Zjednodušeně řečeno, každoročně tu dvě recyklační zařízení zlikvidují kolem 1,5 mil. starých pneumatik, 13 800 t opotřebovaných autobaterií a přes 8 500 t barevných kovů. V těchto recyklačních zařízeních se odborně zužitkovávají také plasty, papír a kartonáž, ale také těžko zpracovatelné olejové filtry z aut.
Používanými technologiemi jsou ve Weidenu granulační zařízení na staré pneumatiky, zařízení na drcení olejových filtrů, paketovací lisy a poloautomatická zařízení na třídění starých pneumatik. Právě pneumatiky mají v tomto podniku tak trochu výsostné postavení. Je tu pro ně vybudován sklad o ploše 70 tis. m2. Pro představu: vejde se sem až 300 tis. pneumatik. "Všechno tohle množství projde rukama jen dvou pracovníků za směnu. Za den se jich vytřídí ručně kolem šesti tisíc. Zhruba 30 % z nich je ještě možné protektorovat," vysvětluje přímo v obřím skladu Svatopluk Neuschl, šéf A.T.U v ČR. "Zbylých 70 % z tohoto množství se buď likviduje tady na lince, nebo se dále prodá do Afriky - především do Maroka - a jižní Ameriky. Na těchto trzích je o pneumatiky, které by se v Evropě musely jednoduše vyhodit, velký zájem."
Při přepravě pneumatik za moře dokáží zdejší skladníci kvůli úspoře místa do sebe běžně nasoukat i tři pneumatiky. Rekord weidenských mistrů skládačů je sedm pneumatik - vnější od traktoru, vnitřní z Fiatu Panda. Jak je pak ale v místě určení dostali ven, raději nemyslet.
Z pneumatik, které zůstávají v A.T.U ve Weidenu, se produkuje jemná kaučuková drť. Ta slouží jako žádaná směs pro kaučukové povrchy do hal, na sportovní hřiště nebo jako surovina pro velké hračky na dětská hřiště.
A protože jde o vysoce ekologický provoz, nákladní auta, která sem odpad přivážejí prakticky z celé Evropy - tedy i z provozoven A.T.U v České republice - nebo naopak zpracované suroviny odvážejí k zákazníkům, jsou v myčce umývána dešťovou vodou zachytávanou ze střech celého provozu.
AUTOR: (poh)
zdroj: LOGISTIKA