zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

PLZEŇ - Lidé si myslí, že spíše než speciální asfalt by pomohlo, kdyby těžká doprava zmizela

25.06.2008
Hluk
PLZEŇ - Lidé si myslí, že spíše než speciální asfalt by pomohlo, kdyby těžká doprava zmizela

PLZEŇ - Lidé si myslí, že spíše než speciální asfalt by pomohlo, kdyby těžká doprava zmizela

Speciální asfalt s příměsí gumy by mohl podle ekologického sdružení Děti Země zbavit Plzeň jedné z jejích největších bolestí – hluku z dopravy. Novinka, která se osvědčila v Americe a Portugalsku, prý dokáže snížit hlukovou zátěž až o 10 decibelů. Podle ředitele plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zdeňka Kuťáka ale nejsou tyto povrchy tak ideální, jak tvrdí jejich výrobci.
 

„Výměnu povrchů vozovek za nízkohlučné by bylo vhodné doplnit do plánu snižování hluku v Plzeňském kraji, který zveřejnilo ministerstvo dopravy,“ upozorňuje Martin Hyťha z plzeňské pobočky Dětí Země.
 

Asfalt s příměsí gumy by podle něj mohl snížit hluk na některých úsecích Rokycanské, Skvrňanské a Domažlické třídy až o sedm decibelů, což by na frekventovaných plzeňských silnicích představovalo zhruba jednu desetinu hlukové zátěže. Speciální povrch silnic je cenově srovnatelný s klasickou asfaltovou směsí. „Další výhodou je, že má větší pružnost než běžně dodávané asfalty. Těžká doprava jej tak snadno nezničí a je odolný i proti teplotním výkyvům v zimě a v létě,“ říká Petr Břicháček z firmy Reimo, která jako jediná v České republice asfalt s příměsí gumy vyrábí.
 

Šéf plzeňského ŘSD ale názor ekologů a výrobce nesdílí. „Asfalty s příměsí gumy jsme vyzkoušeli. Hluk by určitě snížily v místech, kde je vozovka ze žulových kostek. To ovšem není případ zmíněných plzeňských komunikací. Zvážili jsme kvalitu a ceny těchto koberců, a nebudeme je používat. V našich podmínkách jsou nejvhodnější modifikované asfalty, se kterými pracujeme nyní,“ vysvětlil Kuťák s tím, že ekologové vidí řešení problémů s hlukem dost zjednodušeně. Je prý ale připraven s nimi diskutovat. Řešení dlouholetých problémů nevidí v novém povrchu vozovky ani lidé, kteří podél hlavních silnic léta žijí. „Nízkohlukový asfalt Plzeň nespasí,“ míní Josef Klouda, který bydlí přímo na Rokycanské třídě. „Kamiony u nás jedou do kopce, takže hluk ani tak nedělají pneumatiky jako spíš motory. Nejlepší by bylo kamiony z města úplně vytěsnit. Radnice by nám také mohla přispět na zateplení domů, které je zároveň i hlukovou izolací,“ dodal Klouda.
 

Akční plán pro snižování hluku v kraji zahrnuje výstavbu obchvatu Klatov, přeložky silnice I/26 na Nové Hospodě v Plzni a dále výměnu oken u domů v Rokycanské, Skvrňanské a Domažlické ulici. To je ovšem podle Hyťhy nedostatečné řešení. „Výměna oken samozřejmě může zlepšit situaci uvnitř bytů. Cílem akčního plánu však mělo být i to, aby se ve městě dalo žít nejen za zavřeným protihlukovým oknem, ale i venku na ulici,“ říká.
 

Limity hlukové zátěže jsou v Plzni výrazně překročeny. Na Rokycanské třídě hygienici naměřili ve dne 74,1 decibelů a v noci 71,1. Přičemž limit nejvyšší možné zátěže je pro denní dobu 70 a pro noc 60 decibelů.
 

Děti Země navrhují ještě v krizových úsecích snížit nejvyšší povolenou rychlost a kontrolovat ji pomocí radarů. Hyťha ovšem připouští, že snížení rychlosti na Rokycanské, Skvrňanské a Domažlické třídě, kde nyní platí padesátka, je nereálné. Upozorňuje ale, že snížení rychlosti vozidel z 50 na 30 kilometrů v hodině, zmenší hlukovou zátěž až o 2,5 decibelu, což není zanedbatelné číslo.
 

Návrh akčního plánu pro snižování hluku v Plzeňském kraji je zveřejněn na internetových stránkách ministerstva dopravy. Do 4. července jej může připomínkovat kdokoliv.
 

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí