Smetí před cizí práh
Přes území České republiky putují kamiony s nákladem italského odpadu. Souhlas k
tomu dalo Ministerstvo životního prostředí (MŽP). "Celkem jde o tři tisíce tun
odpadu, který je určen ke spálení v Polsku," uvedl mluvčí ministerstva Jakub
Kašpar. Rozhodně popírá, že by zmíněný tranzit celého nákladu měl něco
společného s komunálním odpadem z Neapole.
"Je to přepracovaný odpad z výroby z města Macerata z regionu Marche," ujišťuje
mluvčí Kašpar.
Přes území České republiky putují kamiony s nákladem italského odpadu. Souhlas k tomu dalo Ministerstvo životního prostředí (MŽP). "Celkem jde o tři tisíce tun odpadu, který je určen ke spálení v Polsku," uvedl mluvčí ministerstva Jakub Kašpar. Rozhodně popírá, že by zmíněný tranzit celého nákladu měl něco společného s komunálním odpadem z Neapole.
"Je to přepracovaný odpad z výroby z města Macerata z regionu Marche," ujišťuje mluvčí Kašpar.
Italské problémy
Cestovní kanceláře líčí Maceratu jako jedno z nejčistších měst v Itálii. Díky bezvadnému vzduchu získala Macerata přezdívku "palmová riviéra". O průmyslu v okolí katalogy cestovek mlčí. V každém případě to vypadá, že v palmové riviéře řeší své problémy s odpadem jejich zametením před práh někoho jiného.
Jihoitalský přístav Neapol své problémy s komunálním odpadem nezvládá už 14 let. Loni koncem roku se ho tam v ulicích nashromáždilo 140 tisíc tun, když ho přeplněné skládky v okolí přestaly přijímat. Začal se vyvážet do Německa, kde s ním letos v dubnu odmítli dělníci v Hamburku pracovat, protože byl radioaktivní.
Celníci nic nevědí
Souhlas s tranzitem italského odpadu nevydalo MŽP poprvé. Putoval přes Česko už loni a také to bylo tři tisíce tun, jak upřesnil mluvčí ministerstva Kašpar. Připustil, že různé firmy oslovují ministerstvo, zda by se italský odpad nedal dovézt k likvidaci přímo do ČR. Ale odpověď je pokaždé stejná - tuto možnost náš zákon nepovoluje.
Pozoruhodné je, že o tranzitu italského odpadu přes ČR nevědí ani celníci, ani Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP). Přiznává to jak ředitelka ČIŽP Eva Tylová, tak mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.
"Neexistuje evidence, zda náklad skutečně překročí hranici s Polskem, nebo skončí na našem území v opuštěné hale, popřípadě v příkopu," říká mluvčí celníků Barták. Vysvětluje, že od letošního roku už celníci nestojí na hranicích, je volný pohyb zboží. Mají však oprávnění zastavit kamion ve vnitrozemí. Když náklad odpovídá průvodní dokumentaci, musí ho celníci pustit dál a už nezkoumají, co se s ním děje pak.
Letos v květnu opustil ČR poslední kamion s německým odpadem, který k nám byl pod záminkou recyklace přivezen na přelomu let 2005/2006. V opuštěných objektech ho tehdy skončilo nejméně 15 tisíc tun.
AUTOR: Alice Olbrichová
Tři tisíce tun odpadu z Itálie projíždí přes ČR do Polska, kde má skončit ve spalovnách.
"Je to přepracovaný odpad z výroby z města Macerata z regionu Marche," ujišťuje mluvčí Kašpar.
Italské problémy
Cestovní kanceláře líčí Maceratu jako jedno z nejčistších měst v Itálii. Díky bezvadnému vzduchu získala Macerata přezdívku "palmová riviéra". O průmyslu v okolí katalogy cestovek mlčí. V každém případě to vypadá, že v palmové riviéře řeší své problémy s odpadem jejich zametením před práh někoho jiného.
Jihoitalský přístav Neapol své problémy s komunálním odpadem nezvládá už 14 let. Loni koncem roku se ho tam v ulicích nashromáždilo 140 tisíc tun, když ho přeplněné skládky v okolí přestaly přijímat. Začal se vyvážet do Německa, kde s ním letos v dubnu odmítli dělníci v Hamburku pracovat, protože byl radioaktivní.
Celníci nic nevědí
Souhlas s tranzitem italského odpadu nevydalo MŽP poprvé. Putoval přes Česko už loni a také to bylo tři tisíce tun, jak upřesnil mluvčí ministerstva Kašpar. Připustil, že různé firmy oslovují ministerstvo, zda by se italský odpad nedal dovézt k likvidaci přímo do ČR. Ale odpověď je pokaždé stejná - tuto možnost náš zákon nepovoluje.
Pozoruhodné je, že o tranzitu italského odpadu přes ČR nevědí ani celníci, ani Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP). Přiznává to jak ředitelka ČIŽP Eva Tylová, tak mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.
"Neexistuje evidence, zda náklad skutečně překročí hranici s Polskem, nebo skončí na našem území v opuštěné hale, popřípadě v příkopu," říká mluvčí celníků Barták. Vysvětluje, že od letošního roku už celníci nestojí na hranicích, je volný pohyb zboží. Mají však oprávnění zastavit kamion ve vnitrozemí. Když náklad odpovídá průvodní dokumentaci, musí ho celníci pustit dál a už nezkoumají, co se s ním děje pak.
Letos v květnu opustil ČR poslední kamion s německým odpadem, který k nám byl pod záminkou recyklace přivezen na přelomu let 2005/2006. V opuštěných objektech ho tehdy skončilo nejméně 15 tisíc tun.
AUTOR: Alice Olbrichová
Tři tisíce tun odpadu z Itálie projíždí přes ČR do Polska, kde má skončit ve spalovnách.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích