Od hluku pomohou stěny a snižování rychlosti
Stěny i u magistrály
„Clony navrhujeme ve Spořilovské, Kolbenově, v ulici K Barrandovu, k úpravám dojde také na Barrandovském mostě,“ vybral jednotlivé příklady Josef Novák ze společnosti Akustika Praha.
S osmimetrovou clonou odborníci definitivně počítají i v ulici 5. května na Pankráci, tamní obyvatelé jsou ale proti. „Tento návrh pravděpodobně vzbudí kontroverzní reakce, přesto je podle nás adekvátním řešením, které by okolí magistrály dostalo na úroveň jiných míst v Praze,“ tvrdí Novák.
Místo clony chtějí tubus
Podle Alžběty Rejchrtové, předsedkyně občanského sdružení Občané postižení severojižní magistrálou, vysoké stěny jejich situaci nevyřeší. „Stěny by pomohly jen lidem žijícím v nižších patrech. Řešením je podle nás vybudování polouzavřeného tubusu, u nějž akustické studie prokázaly, že by byl přínosem. Další možností je snížení rychlosti, které by pomohlo hlavně v noci, kdy tady řidiči jezdí i stopadesátkou,“ říká Rejchrtová. Se snižováním rychlosti na magistrále souhlasí i pražský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).
„Od křížení s Jižní spojkou na Spořilově by platila padesátka a rychlost by tu měřily radary. Je to nejúčinnější a nejlevnější řešení, dáme jen několik tisíc za cedule a zhruba milion za radary. Ostatní možnosti jsou jen pseudořešením,“ myslí si. Nevylučuje ale ani stavbu zmiňovaného tubusu, podobný podle něj úspěšně funguje v Řepích.
Zajímavou možností je podle Štěpánka také pokládání nízkohlučných povrchů, které doporučuje i Josef Novák.
„V současnosti se při pokládání nového povrchu otázka jeho hlučnosti příliš neřeší. Výběru vhodných koberců by měla být v budoucnu věnována větší pozornost,“ domnívá se. Ke snižování rychlosti a opravám povrchů dojde v místech, kde není možné postavit protihlukové stěny, tedy zejména v centru Prahy.
Peníze pro tramvaje
Kromě úprav povrchů vozovek ale plán počítá i s opravami tramvajových tratí. „Současný stav tramvajových tratí představuje vážný problém a s hlukem přímo souvisí. Údržba tratí je podfinancovaná, do jejich oprav bude podle návrhu plynout víc prostředků,“ dodává Novák.
Magistrát nyní návrhy expertů vyhodnotí a do srpna předloží finální podobu opatření. Následně se k ní bude moci vyjádřit i veřejnost. Radní Štěpánek slíbil, že připomínky občanů nebudou brány na lehkou váhu. Zkvalitnění života Pražanů je podle něj hlavním cílem tohoto akčního plánu.
Zdroj: Pražský deník