Čtvrtek, 28. března 2024

Od hluku pomohou stěny a snižování rychlosti

Od hluku pomohou stěny a snižování rychlosti
S osmimetrovou clonou odborníci počítají i na Pankráci, tamní obyvatelé jsou ale proti. Základ akčního plánu na snížení hluku v Praze je hotov. Společnost Akustika Praha, která plán vypracovávala, jej včera předala magistrátu. Doporučuje v něm stavbu protihlukových stěn, opravy tramvajových tratí, nové povrchy komunikací a snižování rychlosti na silnicích. O záměru Deník informoval již v pátek. Celkem se plán týká zhruba padesáti nejpostiženějších míst, druh chystaných opatření se podle lokalit liší. Na jedenácti z nich budou postaveny nové protihlukové stěny.

Stěny i u magistrály

„Clony navrhujeme ve Spořilovské, Kolbenově, v ulici K Barrandovu, k úpravám dojde také na Barrandovském mostě,“ vybral jednotlivé příklady Josef Novák ze společnosti Akustika Praha.

S osmimetrovou clonou odborníci definitivně počítají i v ulici 5. května na Pankráci, tamní obyvatelé jsou ale proti. „Tento návrh pravděpodobně vzbudí kontroverzní reakce, přesto je podle nás adekvátním řešením, které by okolí magistrály dostalo na úroveň jiných míst v Praze,“ tvrdí Novák.

Místo clony chtějí tubus

Podle Alžběty Rejchrtové, předsedkyně občanského sdružení Občané postižení severojižní magistrálou, vysoké stěny jejich situaci nevyřeší. „Stěny by pomohly jen lidem žijícím v nižších patrech. Řešením je podle nás vybudování polouzavřeného tubusu, u nějž akustické studie prokázaly, že by byl přínosem. Další možností je snížení rychlosti, které by pomohlo hlavně v noci, kdy tady řidiči jezdí i stopadesátkou,“ říká Rejchrtová. Se snižováním rychlosti na magistrále souhlasí i pražský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).

„Od křížení s Jižní spojkou na Spořilově by platila padesátka a rychlost by tu měřily radary. Je to nejúčinnější a nejlevnější řešení, dáme jen několik tisíc za cedule a zhruba milion za radary. Ostatní možnosti jsou jen pseudořešením,“ myslí si. Nevylučuje ale ani stavbu zmiňovaného tubusu, podobný podle něj úspěšně funguje v Řepích.

Zajímavou možností je podle Štěpánka také pokládání nízkohlučných povrchů, které doporučuje i Josef Novák.

„V současnosti se při pokládání nového povrchu otázka jeho hlučnosti příliš neřeší. Výběru vhodných koberců by měla být v budoucnu věnována větší pozornost,“ domnívá se. Ke snižování rychlosti a opravám povrchů dojde v místech, kde není možné postavit protihlukové stěny, tedy zejména v centru Prahy.

Peníze pro tramvaje

Kromě úprav povrchů vozovek ale plán počítá i s opravami tramvajových tratí. „Současný stav tramvajových tratí představuje vážný problém a s hlukem přímo souvisí. Údržba tratí je podfinancovaná, do jejich oprav bude podle návrhu plynout víc prostředků,“ dodává Novák.

Magistrát nyní návrhy expertů vyhodnotí a do srpna předloží finální podobu opatření. Následně se k ní bude moci vyjádřit i veřejnost. Radní Štěpánek slíbil, že připomínky občanů nebudou brány na lehkou váhu. Zkvalitnění života Pražanů je podle něj hlavním cílem tohoto akčního plánu.

Zdroj: Pražský deník

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů