Čtvrtek, 25. dubna 2024

Ekologičtější budoucnost Mercedesu

Ekologičtější budoucnost Mercedesu

Automobilka ve velkém utrácí za vývoj zelených technologií, první hybrid je na spadnutí.

Mercedes hodlá v příštích dvou letech utratit 11 miliard dolarů za vývoj nové techniky, která by ho katapultovala na první místo v oblasti ochrany životního prostředí. Součástí tohoto projektu je také uvedení prvního hybridu s lithium-iontovými bateriemi.

Směr, kterým se německá automobilka hodlá na poli ekologicky přívětivých technologií vydat, naznačil koncept F700, který se v minulém roce objevil na frankfurtském autosalonu. Hybridní pohon této studie by měl být dokonce během několika příštích měsíců uvolněn pro sériovou produkci. Rekordní investice
potvrdil i šéf výzkumného a vývojového oddělení Thomas Weber. Dosud prý firma v tomto oboru stagnovala.

A právě to by se mělo změnit. Mercedes se snaží odpovědět na aktivity Audi, BMW a Lexusu, které v rámci zlepšení environmentálního přístupu představily například benzínové motory s přímým vstřikováním, systémy rekuperace energie při brzdění a samozřejmě také hybridní ústrojí, jež je stále dominantou japonské značky. Mnohé z těchto věcí se zalíbily i vývojovému oddělení Mercedesu. „Ano, snažíme se dostihnout konkurenci. Naším cílem ale není pouze srovnání tempa, ale pozice lídra trhu,“ komentuje aktivity Thomas Weber. Až tak úplně ale ekologická témata Mercedes doposud nepřehlížel, což dokazují modely BlueTec a BlueEfficiency.

Před koncem roku 2009 bude představen projekt S 400 Hybrid - první hybrid s lithium-iontovými baterie­mi. Na této technologii, jejíž hlavní výhoda spočívá v nižší hmotnosti akumulátorů, pracují ještě některé další automobilky. Sériovou produkci ale kromě Mercedesu zatím nikdo jiný neohlásil. Ještě před revolučním modelem S 400 se dočkáme uvedení prvního „klasického“ hyb­ridu - Mercedesu ML 450. Systém tohoto vozu bude pracovat s bateriemi NiMH, jež mají v porovnání s lithium-iontovými akumulátory menší kapacitu.

Spalovací část pohonu bude reprezentovat modifikovaný šestiválec o objemu 3,5 l. Systém umožní i jízdu čistě na elektrický pohon, tak jako je tomu například u Lexusu. Celkový výkon automobilu by se měl pohybovat kolem 345 koní a 480 Nm a Mercedes slibuje průměrnou spotřebu 7,6 l/100 km, což je asi 185 gramů CO2 na kilometr. Novinka by se měla objevit už letos na podzim. Weber také potvrdil, že během příštích pěti let bude každý nový model vybaven systémem stop-start a rekuperací energie při brzdění.


Úspora hmotnosti
Příští modely Mercedesu budou vážit v porovnání s těmi stávajícími o pět procent méně. S dalším nárůstem velikosti automobilka nepočítá. To potvrzuje i koncept F700, který je o 25 mm kratší než současná třída S.


Hybridní pohon
První generace hybridních mercedesů využívají benzínové motory. V budoucnosti se ale počítá i se zapojením dieselových jednotek. Tyto technologie budou v případě Mercedesu vyhrazeny spíše větším modelům.


Baterie
Mercedes je průkopníkem lithium-iontových baterií, které se automobilovému světu poprvé představí už příští rok. Hlavní výhoda v porovnání s NiMH bateriemi je nižší hmotnost a vyšší kapacita.


Benzínové motory
Hlavní linii benzínových motorů budoucnosti představuje agregát DiesOtto, jenž byl i pod kapotou konceptu F700. Motor kombinuje zážehový a vznětový cyklus. Při zatížení zapaluje palivo svíčka, v ustáleném režimu potom komprese. Mercedes také počítá s rozšířením přeplňovaných a přímovstřikových benzínových motorů.


Dieselové motory
Vidlicový třílitrový šestiválec BlueTec je prvním motorem, který splňuje náročné emisní limity v padesáti státech USA. Automobilka plánuje také uvedení menšího motoru o objemu 2,2 l, který by měl mít výkon 205 koní.


Palivové články
Mercedes chce v budoucnu tuto absolutně čistou technologii využívat v případě menších modelů, tedy ve třídách A a B. Na trhu by se měly objevit v roce 2010. Weber nevyloučil ani vodíkový pohon.


Podvozek
Mercedes sází na systém Pre-Scan, který pomocí laserů monitoruje povrch před vozidlem a v závislosti na zjištěných podmínkách upravuje nastavení podvozku. V praxi to znamená lepší jízdní komfort i ovladatelnost.

(Greg Kable, Autocar)

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů