zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Na boj s hlukem u silnic půjde o půl miliardy více

14.07.2008
Protihlukové bariéry
Hluk
Na boj s hlukem u silnic půjde o půl miliardy více
Částka vyčleněná na protihluková opatření u starých frekventovaných silnic přesáhne letos 800 milionů korun, potřeba jsou však miliardy.
 
Na řešení problematiky nadměrného hluku v okolí stávajících českých silnic vyčlení stát o půl miliardy více než loni. Zatímco v uplynulém roce se vyčerpalo 315 milionů korun ze státního fondu dopravní infrastruktury, na letošní rok je připraveno celých 838 milionů. Dosud bylo vyčerpáno jedenáct procent této částky.

Náměstek ředitele fondu Jiří Novák však vyjádřil přesvědčení, že se do konce roku podaří vyčerpat všechny peníze, které jsou určeny výhradně na řešení problematiky staré hlukové zátěže. Hlavním důvodem dosavadního nízkého čerpání je fakt, že hlavní stavební činnost se uskutečňuje během léta a faktury docházejí na fond až koncem roku.

Bez výjimky hygieniků platí ŘSD pokuty

Mezi základní protihluková opatření patří vysoké zdi kolem průtahů měst, pokud pro ně není dostatek místa přistupuje stát k výměně oken u jednotlivých bytů a domů. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martiny Vápeníkové investuje stát do výměny starých oken za protihluková letos 240 milionů korun.

"Naší povinností je zajistit splnění platných hygienických limitů," uvedla Vápeníková. Právě plnění hlukových limitů kolem silnic je základním problémem. Na mnoha místech může stát zastupovaný Ředitelstvím silnic a dálnic provozovat silnice první třídy pouze na základě výjimek udělovaných krajskými hygienickými stanicemi.

Pokud však hygienické stanice odmítnou výjimku prodloužit, musí ŘSD, které nestač problémy hluku řešit, platit pokuty. Ty se pohybují ve statisících, v celkovém součtu pak jde o miliony. "Je to pro nás nepříjemné, my na to žádné fondy nemáme a ve společnosti vzniká dojem, že my jsme někdo, kdo něco porušuje," řekl Karel Horníček z ŘSD.

Problém za desítky miliard a na sto let práce

Podle Horníčka by na úplné vyřešení problémů s hlukem, jejichž kořeny leží hluboko v minulosti, byly zapotřebí řádově desítky miliard korun. Při současném tempu prací navíc Horníček odhaduje potřebnou dobu na sto let. Generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík nedávno v nadsázce prohlásil, že bude nutné některé silnice uzavřít.

Představitelům ŘSD vadí především to, že Česká republika má jeden z nejhorších "protihlukových" zákonů v Evropě. Veškeré náklady na odstranění staré hlukové zátěže musí hradit stát, a to za současné neexistence přechodných období. "Říci, že tohle je stoprocentně povinnost státu, je z hlediska selského rozumu nonsens," tvrdí Horníček.

Lidé staví u silnic a pak chtějí protihluková opatření

Jiří Novák ze Státního fondu dopravní infrastruktury navíc doplnil, že na některých místech obce problém s hlukem ještě prohlubují. Povolují občanům stavět kolem silnic nové domy a jejich majitelé posléze požadují protihluková opatření. "Když si někdo u silnice postaví barák, tak by si měl protihluk řešit on," uvedl Novák. Jako příklad zmínil obec Křelov na Olomoucku.

Povinnost stavět silnice tak, aby se dodržovaly hlukové limity spadá do 70. let. Tenkrát se vyhláška ministerstva zdravotnictví týkala pouze nových komunikací. Zákon o ochraně veřejného zdraví z roku 2000 povinnost dodržovat hlukové limity rozšířil i na staré silnice. ŘSD a krajům to působí nemalé finanční problémy.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí