Automobilky jezdí na zelenou
Donedávna se auta předháněla v tom, které je bezpečnější, nyní v tom, které je ekologicky šetrnější.
Spuštění nové "zelené" kampaně eco2 automobilkou Renault provokuje k otázce, zda už je i český zákazník při koupi vozu ekologicky zainteresovaný. A další otázkou je, zda trochu zelené barvy na vizuálu a zřetelný nápis "eko" stačí k přesvědčení spotřebitele, že je auto ekologické.
Na co je zákazník zvědavý?
Petr Minařík, marketing manažer BMW Group, a Hana Holcová, PR manažerka Hondy, si myslí, že u českého zákazníka stále ještě rozhoduje především cena modelu a jeho spotřeba. Situace se ale prý zlepšuje. Jiří Hauptmann, senior marketing & product specialist Lexusu, to dokládá přinejmenším na luxusním segmentu: "Rostoucí podíl prodejů hybridních verzí vozu Lexus ukazuje, že zákazníků s ekologickým vnímáním stále více přibývá."
Zelenou nastavila Toyota
S "automobilovou ekologií" začala Toyota. Při zavádění modelu Prius jako prvního sériově vyráběného hybridu musela nejprve novou technologii lidem vysvětlit a přiblížit. Dnes se výrobci aut "špičkují" ve vydávání informací o tom, jak intenzivně vyvíjejí auta s vodíkovým či hybridním pohonem. Honda zahájila jako první automobilka sériovou výrobu aut FCX Clarity na vodík. Mitsubishi nedávno oznámila, že příští rok uvede na trh elektromobil i-MiEV.
Není ale eko jako eko
Neexistují jednotná pravidla pro označování automobilů jako ekologicky šetrných, kritéria si stanovují automobilky samy. Na jedné straně stojí vozy s označením EcoFlex (Opel), Ecomotive (Seat), Econetic (Ford) nebo GreenLine (Škoda). Ty jsou ve skutečnosti jen mírně upravenými sériovými verzemi se sníženou spotřebou paliva. Na druhé straně je pak skupina hybridů, aut na vodík a elektromobilů. Dle komunikace "eko na oko" od pravého eko vozu lze rozlišit jen stěží.
V konečném důsledku, i když klade spotřebitel při koupi vozu hlavní důraz na nízkou spotřebu, to je samo o sobě ve prospěch ekologie, takže ať už je důvod zákazníka jakýkoliv...
AUTOR: Jitka Němečková