Ekologický minibus se třemi systémy pohonu - první v Evropě
"Tribrid", minibus bez uhlíkových emisí poháněný třemi různými ekologickými
technologiemi - první svého druhu v Evropě - se představil 5. června na Světovém
dnu životního prostředí, kdy oficiálně zahájil svůj provoz. "Zelené" vozidlo bez
škodlivých emisí je výsledkem mezinárodní spolupráce koordinované Glamorganskou
univerzitou ve Walesu, která rovněž vedla projekt financovaný z mezinárodní
organiazací Energy Savings Trust, a sponzorovaný welšskou vládou a průmyslem. Je
označován jako životaschopné řešení ekologické dopravy pro Evropu, umožňující
výrazně snížit emisní zatížení produkované dopravou. "Nové technologie jsou
součástí snahy redukovat uhlíkové emise způsobované dopravou. A netýká se to jen
automobilů, zhruba 4 - 5 miliard cest, vykonaných ročně autobusy, je rovněž
podstatným důvodem k tomu učinit tyto vozidla tak ekologická, jak to jen lze",
uvedl welšský ministr dopravy Jim Fitzpatrick.
"Tribrid", minibus bez uhlíkových emisí poháněný třemi různými ekologickými technologiemi - první svého druhu v Evropě - se představil 5. června na Světovém dnu životního prostředí, kdy oficiálně zahájil svůj provoz. "Zelené" vozidlo bez škodlivých emisí je výsledkem mezinárodní spolupráce koordinované Glamorganskou univerzitou ve Walesu, která rovněž vedla projekt financovaný z mezinárodní organiazací Energy Savings Trust, a sponzorovaný welšskou vládou a průmyslem. Je označován jako životaschopné řešení ekologické dopravy pro Evropu, umožňující výrazně snížit emisní zatížení produkované dopravou. "Nové technologie jsou součástí snahy redukovat uhlíkové emise způsobované dopravou. A netýká se to jen automobilů, zhruba 4 - 5 miliard cest, vykonaných ročně autobusy, je rovněž podstatným důvodem k tomu učinit tyto vozidla tak ekologická, jak to jen lze", uvedl welšský ministr dopravy Jim Fitzpatrick.
Minibus, který by se měl v blízké budoucnosti stát komerčním projektem, využívá výhod různých technologií, které v sobě kombinuje, jako jsou vodíkové palivové články, výkonné baterie a tzv. Ultrakapacitory.
Šéf projektu Jonathan Williams z University of Glamorgan, který strávil dva a půl roku výzkumem a vylepšováním řízení systému palivových článků zdůrazňuje, že kombinace různých technologií umožňuje překonat dosavadní problémy a omezení spojené s používáním jednotlivých systémů samostatně, a propojení těchto systémů umožňuje rovněž výrazně snížit celkové náklady.
Palivové články umožňují jízdu na nižší až střední konstantní výkon, zatímco akumulátory dodávají konstantní střední výkon, a konečně ultrakapacitory jsou schopné krýt požadavky na příležitostnou vysokou spotřebu energie např. při velkém zatížení nebo zrychlování a regeneraci brzdné energie. Inteligentní přepínání pohonné síly umožňuje mapovat strategii nabíjení palivových článků a zajistit jejich optimální výkon, jinými slovy: vozidlo automaticky využívá momentálně nejvýhodnější formu a úroveň pohonu a jeho dojezd činí zhruba 250 km v podmínkách provozu v městském centru, a dosahuje maximální rychlosti 55 mil (téměř 90 km) za hodinu. Vodíkovými články vybavila vozidlo kanadská firma Hydrogenics, akumulátory vyvinulo evropské technické centrum japonské společnosti Yuasa, aerodynamická karoserie a kryty článků a vodíkových nádrží z uhlíkových kompozitů jsou dílem firmy Taylor Made Marine. Minibus bude používán pro dopravu studentů mezi univerzitou (včetně jejího výzkumného a předváděcího centra pro obnovitelné vodíkové zdroje) a univerzitními kampusy.
Minibus, který by se měl v blízké budoucnosti stát komerčním projektem, využívá výhod různých technologií, které v sobě kombinuje, jako jsou vodíkové palivové články, výkonné baterie a tzv. Ultrakapacitory.
Šéf projektu Jonathan Williams z University of Glamorgan, který strávil dva a půl roku výzkumem a vylepšováním řízení systému palivových článků zdůrazňuje, že kombinace různých technologií umožňuje překonat dosavadní problémy a omezení spojené s používáním jednotlivých systémů samostatně, a propojení těchto systémů umožňuje rovněž výrazně snížit celkové náklady.
Palivové články umožňují jízdu na nižší až střední konstantní výkon, zatímco akumulátory dodávají konstantní střední výkon, a konečně ultrakapacitory jsou schopné krýt požadavky na příležitostnou vysokou spotřebu energie např. při velkém zatížení nebo zrychlování a regeneraci brzdné energie. Inteligentní přepínání pohonné síly umožňuje mapovat strategii nabíjení palivových článků a zajistit jejich optimální výkon, jinými slovy: vozidlo automaticky využívá momentálně nejvýhodnější formu a úroveň pohonu a jeho dojezd činí zhruba 250 km v podmínkách provozu v městském centru, a dosahuje maximální rychlosti 55 mil (téměř 90 km) za hodinu. Vodíkovými články vybavila vozidlo kanadská firma Hydrogenics, akumulátory vyvinulo evropské technické centrum japonské společnosti Yuasa, aerodynamická karoserie a kryty článků a vodíkových nádrží z uhlíkových kompozitů jsou dílem firmy Taylor Made Marine. Minibus bude používán pro dopravu studentů mezi univerzitou (včetně jejího výzkumného a předváděcího centra pro obnovitelné vodíkové zdroje) a univerzitními kampusy.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích