zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Koleje potopí plavbu

29.07.2008
Voda
Koleje potopí plavbu
Co jiného lze ode mne, bývalého námořníka a labského plavce, očekávat, než smutek nad tím, jak plavba pro dopravní - nikoli rekreační - účely u nás skomírá. Když přijdeme s projektem na podporu rekreační plavby, jako jsme například nedávno v Českých Budějovicích prezentovali záměr řady poměrně malých investic, které ve svém celku umožní splavnění Vltavy pro rekreační plavidla z krajského města až do jezera za přehradou Orlík, je odpovědí nadšené přikyvování doplněné informacemi o vlastním programu, který podpoří rozvoj rekreační plavby na dalších částech řeky. Když ale přijdeme s programem rozvoje plavby pro obchodní, tedy přepravní účely, vždycky se tam někde náhodou objeví nějaké občanské sdružení a problém je na světě.

Chcete říci, že to není náhoda?

Náhoda to není určitě. A důvod, proč se ty nenáhodné náhody stávají, je stejný, i když opačně uchopený. Proč naši předkové kolem vzniku republiky tolik bojovali o zachování práva na přístup k moři po řece - už tehdy dobře věděli, že plavba nebude ve srovnání se železnicí a silnicí do budoucna tolik významná co do objemu přepravy, ale že bude významným regulačním nástrojem na tarify zbytku dopravního trhu, tedy souběžných přeprav po kolejích a po silnici. A tak i dnes vidíme, že když Labe kvůli nízkému vodnímu stavu stojí, jezdí vlaky z německých přístavů s tarify o desítky procent vyššími, než v době, kdy lodě mohou plout. Jen dodávám, že to není české specifikum, takhle to funguje kolem každé velké řeky. V případě Labe a ČR se ročně jedná o úspory na dovozném v řádu 8 až 10 miliard korun.

Blokování výstavby jezu či jezů před hranicemi s Německem je tedy podle vás v zájmu německých železničních dopravců?

O tom není nejmenší pochyby. A oni se tím ani netají. Deutsche Bahn si na to založily lobbystické sdružení na podporu železniční dopravy Allianz pro Schiene. A jeho členy jsou mimo jiné i nejagresivnější německé zelené organizace, pokud jde o útoky na úpravy toku Labe, kterými německá vláda naplňuje své závazky týkající se našeho přístupu k moři. Nechci sahat našim "ochráncům přírody za každou cenu" do svědomí, ale o tom, že s těmito organizacemi udržují čilé kontakty, lze nalézt různé zmínky v médiích, ale i v jejich vlastních prohlášeních.

Z rozhovoru ředitele Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary pro Zpravodaj ŘVC ČR
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí