Lepší vysílač pro vodní dopravu
Ředitelství vodních cest ČR zahájilo plánovanou výstavbu vysílače korekčních signálů DGPS, který umožní určení polohy lodi na vnitrozemských vodních cestách s přesností 0,5 - 2 m bez ohledu na terénní podmínky. Vysílač bude stát v blízkosti plavební komory Obříství na Labi.
V loňském roce byl dokončen telematický systém vodní dopravy LAVDIS (LAbsko Vltavský Dopravní Informační Systém). Tím byl dán základ pro aktivní využívaní palubních navigačních systémů pracujících s digitální plavební mapou. Systém pracuje na principu satelitního navigačního systému GPS, který však může mít při určování polohy lodi odchylku až 50 m, což znemožňuje efektivní a bezpečné využití pro navigaci na palubě plavidla. Pro zpřesnění se používá tzv. diferenciální GPS (DGPS) založený na principu doplnění korekčního signálu vysílaného z jiné tzv. referenční stanice, která se nachází ve známé a neměnné pozemské poloze a na které lze identifikovat velikost chyby GPS.
Významně se tak zlepší bezpečnost plavby a zjednoduší operativní rozhodování vůdce plavidla o optimálním vedení plavidla. V kombinaci s radarem se při snížené viditelnosti podstatně omezí navigační chyby a celkově zjednoduší průjezd plavebně obtížnými úseky.
V prostoru labsko-vltavské vodní cesty jsou v současnosti v omezené míře k dispozici korekční signály dosahující z Německa a Rakouska, které však nepokrývají celou vodní cestu. Pro pokrytí českých vnitrozemských vodních cest vybuduje Ředitelství vodních cest ČR na ostrově mezi plavebním kanálem a řekou Labe u Obříství vysílač DGPS. Technické řešení vychází z projektů realizovaných v SRN.
Projekt je z 85 % spolufinancován Evropskou unií z Regionálního rozvojového fondu prostřednictvím Operačního programu Doprava. Celkové náklady dosáhnou částky 24,5 mil. Kč.