zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

NAUČILA JSEM ČECHY, ŽE BIO NENÍ TOTÉŽ CO ZRNÍ

20.09.2008
Zemědělství
NAUČILA JSEM ČECHY, ŽE BIO NENÍ TOTÉŽ CO ZRNÍ
V domácnosti Hany Zemanové se jí bio nejen teď v září, které je měsícem biopotravin. Nálepku "organic" tu má uherák pro manžela a dokonce i žrádlo pro psa Jonáše.

Ona sama je chodící reklamou na zdravý životní styl - nejen na první pohled. Podnikatelka a dnes hlavně autorka kuchařek Zemanová prý sice na zdravý životní styl málem umřela, ale každopádně před šesti lety otevřela dveře "biobyznysu" do Česka.

Tehdy s manželem založila dnes už zavedený obchod s biopotravinami Albio. "Když jsme začínali, zdravá výživa se pro většinu lidí rovnala "zrní". My jsme v Albiu začali nabízet co nejširší sortiment, biomléčné výrobky, maso, dortíky, sendviče a samozřejmě také to takzvané zrní," vzpomíná dnes.

Zemanová není ten typ, který by člověk potkal na demonstraci za práva zvířat. A přestože si svým biobyznysem vydělala na svou "cestu z města", na vesnici u Sedlčan bydlí v úhledné novostavbě hodné jakéhokoli jiného pražského podnikatele - jak ale sama zdůrazňuje, jedná se o ekologickou dřevostavbu. Právě podobně "zdravý" přístup, který měl dostat biopotraviny do mainstreamu, na Čechy zabral.

"Od začátku jsme měli koncept, aby prodejna byla co nejvíce na úrovni a otevřená. Ne obchod, do kterého manažer ani nepůjde," dodává. Dnes se naopak v nabídce biopotravin předhánějí i supermarkety. A i ministerstvo zemědělství v rámci své biokampaně radí: Nechte svého lékaře čekat, jezte biopotraviny. Když ale Zemanová před deseti lety dostala podobnou radu od své doktorky, ocitla se ve slepé uličce - mezi makrobiotickými a veganskými fanatiky. Když se časem naučila, jak se postarat o svůj zdravý jídelníček, tak aby jí chutnalo a moc se jí nestýskalo po oblíbených tatrankách, rozhodla se se svým manželem ekonomem toto know-how prodat. Do dvou let otevřeli manželé v Praze další dva obchody. "Začali k nám chodit vzdělanější bohatší lidé. Bio znali ze zahraničí a také si uvědomovali, že zdraví je to jediné, co si sice nemohou koupit, ale mohou ovlivnit tím, co jedí," říká Zemanová. Možná byli Zemanovi jen ve správný čas na správném místě. Na druhou stranu také svému biopodnikání hodně obětovali.

"Albio byl projekt, který nás potřeboval, třeba dvacet hodin denně. Šlo o novinku, nefungoval sám od sebe. Trávila jsem veškerý čas na prodejně a hledala jsem způsoby, jak myšlenku zdravé výživy lidem přiblížit. Až to dopadlo tak, že jsme byli největšími hlasateli zdravého životního stylu, ale sami jsme na něj málem "umřeli"," říká dnes Zemanová. Kolem ní leze roční dcera, ale před čtyřmi lety se bála, že v podnikání utopí i své manželství. Prý proto se rozhodli značku Albio po dvou letech prodat.

Dnes už za ni bio propagují tak rozdílné instituce, jako jsou lifestylové časopisy nebo zmíněné ministerstvo zemědělství, které se zase rádo chlubí tím, jak roste počet ekologických farmářů - počet biovýrobců například za poslední rok vzrostl o strmých šedesát procent.

Pořád k nim patří i Zemanová. Dnes má biopekárnu Zemanka, která i do supermarketů dodává biosušenky a biokrekry. Ale hlavně o biu píše, teď svou druhou biokuchařku. Té první se prodalo nevídaných čtrnáct tisíc výtisků.

PANÍ "BIO". Pro manžela biouherák, pro psa biožrádlo. Hana Zemanová založila se svým mužem jeden z prvních pražských obchodů s biopotravinami. Se svým biobyznysem si vydělala na svou "cestu z města" a na vesnici se dnes věnuje hlavně psaní kuchařek. Biokuchařek.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí