zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zahájení výstavby R4901 je jen předvolební maškaráda

05.10.2008
EIA
Zahájení výstavby R4901 je jen předvolební maškaráda

Úterní poklepávání základního kamene pro rychlostní silnici R49 v úseku Hulín – Fryšták je jen tradiční papalášskou činností před významnými politickými událostmi jako jsou volby do krajských zastupitelstev za tři týdny. Ministerstvo dopravy totiž doposud nerozhodlo o rozkladu občanských sdružení Děti Země a Unie pro řeku Moravy proti vydání stavební povolení pro přivaděč z Holešova na R49, které tak není pravomocné. Je také pochybné, že by tento úsek byl hotov do roku 2011 a byl by ekonomicky účelný.

„Je to obvyklé divadýlko, které se odehrává za každého režimu, neboť tím někteří politici zřejmě demonstrují, jak myslí na blaho lidí, přitom o ně a dokonce ani o přírodu vůbec nejde. Cílem je jen utratit veřejné peníze za neodůvodněné stavby,“ myslí si Miroslav Patrik z Dětí Země, které přípravu R49 na Zlínsku sledují dva roky.

Například loni 6. listopadu bylo poklepání základního kamene pro dálnici D8 v Chráněné krajinné oblasti České středohoří dokonce doprovázeno hudbou a „tančícími“ bagry. Akce se zúčastnili podobní lidé jako u R49. Přitom Nejvyšší správní soud v Brně letos v únoru vydal rozsudek, že územní rozhodnutí pro D8 je nezákonné.

Ministr dopravy zatím ale nerozhodl o rozkladu dvou občanských sdružení proti vydání stavebního povolení pro přivaděč do Holešova délky přes jeden kilometr. Stavba totiž škodlivě zasahuje do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů a podle zákona o ochraně přírody je to bez povolené výjimky zakázáno.

Sporná je také ekonomická účelnost tohoto úseku i celé R49 až ke státní hranici. Podle studie proveditelnosti z roku 2006 se měla R4901 budovat v letech 2008-11 a stavební náklady měly být 4,2 mld. Kč. Nyní je doba dokončení podle SFDI uváděna na rok 2014 a náklady mají být 6,9 mld. Kč, tj. o 55 % více.

„Podle testu citlivosti se silnice R49 již stává vysoce ekonomicky nerentabilní, neboť náklady už nyní vzrostly o více než limitních 20 %, takže je zřejmé, že je to další česká hladová zeď pro stavební firmy, upozorňuje Mirek Mach z Unie pro řeku Moravu.

Celá silnice R49 měla být podle této studie proveditelnosti hotová do roku 2015 za 16,5 mld. Kč, ale rozpočet SFDI na rok 2009 tvrdí, že má být dostavěna až v roce 2017 a za 27,2 mld. Kč, tj. o 65 % více.

Pokud minister dopravy oba rozklady zamítne, tak jsou obě sdružení připravena podat žaloby a současně požádat soud, aby žalobě přiznal odkladný účinku, tzn. že do vydání rozsudku nebude možné přivaděč stavět.

Odkaz na internetové stránky:

1) Studie proveditelnosti a účelnosti R49/R6 Hulín - Púchov (září 2006)

http://r49.cz/studie-proveditelnosti-R49-2006/1-Pruvodni-zprava/1-Pruvodni-zprava.pdf

2) Silnice R49 na Zlínsku

www.r49.cz

 

3) Při zahájení dostavby dálnice D8 tančily bagry (článek) = http://ekonomika.idnes.cz/pri-zahajeni-dostavby-dalnice-d8-tancily-bagry-fos-/ekonomika.asp?c=A071106_134356_ekonomika_spi

Zdroj: Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
MŽP ČR
22
8. 2017
22.8.2017 - Seminář, školení
Praha
SW CASEC
22
8. 2017
22.8.2017 - Seminář, školení
Mladá Boleslav
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí