Čtvrtek, 28. března 2024

Kosmetika s puncem přírody

Touha žít v souladu s přírodou pronikla z kuchyní už i do koupelen.
Kosmetika s puncem přírody
Přírodní a bio kosmetika využívá jen to, co vyrostlo na polích či lukách. Dává přitom sbohem ropným produktům či chemickým konzervantům.

Nezatěžuje zbytečnou chemií, je ideální pro dětskou či alergickou pleť. To jsou argumenty výrobců přírodní kosmetiky. A zákazníci na ně slyší. V Evropě obrat na tomto trhu už hravě překračuje hranici miliardy eur a zájem o vše "přirozené" a "přírodní" stále roste.

Výrobci se novému trendu rychle přizpůsobují. Kdo má zájem vybavit si koupelnu přírodními produkty, může si koupit prakticky vše potřebné - od zubní pasty, šamponu a pleťového krému po deodoranty či dekorativní kosmetiku v bio kvalitě.

"Lidé si nejčastěji kupují pleťovou kosmetiku, hodně tu ale ještě chybí osvěta. Nevědí příliš, co jim přírodní kosmetika může nabídnout," říká Iva Buriánková, majitelka obchodu Biotop. Za cenu, která je o poznání vyšší než u srovnatelných výrobků z klasické produkce, získávají především určitou záruku. Například že rostliny použité při výrobě nebyly uměle vyhnány pesticidy nebo chráněny před škůdci chemickými látkami. "Výrobky neobsahují ani nejsledovanější alergeny, nebudou v nich barviva, která by za určitých podmínek mohla být toxikologicky nebezpečná, zakázané jsou také syntetické konzervační látky," vyjmenovává Petr Svoboda, odborník na preventivní medicínu a kosmetiku.

Tím se omezuje riziko, které vyplývá z kontaktu těla se syntetickými látkami, jež mu nejsou vlastní. Proto bývá bio kosmetika doporučována v první řadě alergikům a mladším dětem, jejichž pokožka ještě nemá zcela vyvinuty všechny obranné mechanismy. Právě alergická reakce na běžné přípravky je zatím podle Ivy Buriánkové nejčastější motivací, proč člověk poprvé sáhne po přírodních produktech. Etické aspekty, jako je šetrnost k přírodnímu prostředí nebo to, že přírodní kosmetika nesmí být testována na zvířatech, stojí výrazně v pozadí. "Alergikům doporučuji přírodní kosmetiku co nejčistší - nejlépe v bio kvalitě. Nemusí se pak bát konzervačních látek," podotýká Petr Svoboda.

Ani čistě přírodní kosmetika však neznamená automaticky záruku, že se žádná alergická reakce neobjeví. Látka účinkuje, ať je syntetického nebo přírodního původu. Pokud je člověk citlivý na přírodní alergen, problémy samozřejmě nastanou. "Lidem, kteří mívají alergické reakce nebo jsou citliví na chemické látky v kosmetice běžně obsažené, bych i u přírodní kosmetiky rozhodně doporučila výrobek nejdřív otestovat v prodejně nebo zakoupit malé balení na zkoušku," říká Kateřina Petrželová z kosmetické firmy Body Basics.

Zapomeňte na chemii

Jaké vlastnosti má mít kosmetický výrobek, aby si mohl činit nárok na označení přírodní, nebo dokonce na ještě přísnější normu bio? Především nesmí obsahovat látky chemického průmyslu včetně ropných produktů, jako jsou vazelína a minerální oleje. Ty jsou součástí kosmetických výrobků celkem běžně, i když je na na rozdíl od přírodních olejů pokožka obtížně vstřebává, takže při aplikaci krému vytvoří vrstvu, která jen stěží dýchá.

To však není vše. Z přírodní a bio kosmetiky jsou vyloučeny také živočišné suroviny s výjimkou včelího vosku nebo lanolinu získávaného z ovčího rouna. Omezení se týká například dnes tolik propagovaného kolagenu. "Ten se pro běžně produkovanou kosmetiku získává nejčastěji z hovězího skotu nebo drůbeže. Tyto suroviny procházejí více stupni čištění, je tam více hygienických a biologických rizik, navíc je třeba získat potvrzení, že je materiál "BSE free"," vysvětluje Petr Svoboda.

Z hlediska zdraví člověka tedy má přírodní kosmetika hodně co nabídnout. To ovšem nemusí být vždy jen výhodou. Některé účinné látky prostě v přírodě nerostou. "Například kyselina hyaluronová se vyrábí buď synteticky, nebo se získává z kohoutích ocasů. V bio kosmetice se tedy využít nedá, a přitom je to výborná hydratační látka," upozorňuje Svoboda.

Původ zaručen

Opatrnost je ale na místě. U kosmetiky neplatí to co u potravin. Na rozdíl od nich totiž zákon nijak neupravuje, co si výrobce může nebo nemůže napsat na obal svého produktu. A protože každý náznak, že výrobek je "made in nature", se v současnosti tak dobře prodává, používá ho dnes téměř každý. Nápis na obalu přitom může mít s realitou uvnitř společného jen velmi málo. "Když někdo neoprávněně používá například označení bio brambory, dostane milionovou pokutu. U kosmetiky nic takového nehrozí," potvrzuje Milan Berka, ředitel inspekční organizace Kontrola ekologického zemědělství.

Jak tedy zjistit, co obal opravdu obsahuje? Určitou základní představu spotřebiteli dává etiketa popisující složení výrobku. "Přírodní výtažky uvádíme u výrobků v textu a v ingrediencích se je snažíme psát za latinskými názvy v závorkách v angličtině," říká Kateřina Petrželová. I když se však výrobce o informovanost svých zákazníků alespoň tímto způsobem stará, ve stručném výčtu použitých surovin se člověk bez vzdělání v chemii orientovat nedokáže.

Dalším vodítkem může být nákup výrobků s osvědčenou značkou. Řada společností se na přírodní a bio kosmetiku přímo specializuje, v některých případech už celá desetiletí. Tyto výrobky se spíše než v drogeriích prodávají v prodejnách zaměřených na zdravý životní styl. Ale i velké řetězce drogerií už vycítily potenciál tohoto trhu. Obchody dm například začaly nabízet svou vlastní řadu certifikované kosmetiky.

Právě certifikát napoví ještě víc. Znamená, že výrobek byl schválen některou z organizací, které kvalitu přírodní kosmetiky testují. V západní Evropě nebo třeba v Austrálii, kde se boom přírodní kosmetiky rozjel už od konce 80. let minulého století, jich působí celá řada. K nejznámějším patří například francouzský EcoCert, německý BDIH, australský NASAA nebo americký USDA Organic.

Česko se k nim jako první ve střední Evropě přidalo s certifikátem CPK (Certifikovaná přírodní kosmetika) nebo CPK bio. "V současné době má tuto značku udělenu sedm výrobců, dvě další certifikační řízení právě probíhají," říká Milan Berka z organizace Kontrola ekologického zemědělství, jež tuto značku výrobcům uděluje.

S jakými bio produkty se tedy spotřebitelé mohou na českém trhu setkat a podle čeho by je měli vybírat? BoutIQue přináší přehled kosmetiky, u níž je přírodní původ zaručen.

AUTOR: RADKA HRDINOVÁ


Pět "P" přírodní kosmetiky

1 Kosmetika obsahuje jen rostlinné suroviny, bio kvalita zaručuje, že pocházejí z ekologického zemědělství, případně ze sběru ve volné přírodě. Některé certifikáty podíl bio uvádějí přímo na etiketě.

2 Výrobek neobsahuje parafín, vazelínu ani žádné další produkty vyrobené z ropy nebo látky na bázi silikonů.

3 Nepoužívají se ani suroviny získané z živočichů s výjimkou včelího vosku a derivátů lanolinu. Výrobky nejsou testovány na zvířatech.

4 Zakázány jsou syntetické vonné, konzervační a barvicí látky, ale také geneticky modifikované potraviny nebo chemické UV filtry, elektronové nosiče a ethoxylované suroviny.

5 Sběr rostlin probíhá šetrně k přírodě. Šetrně se dají zlikvidovat i obaly a odpady vznikající při výrobě a spotřebě.

Zdroj: KEZ
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů